HTPC i hus

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
Da var budbilen her med en stk Dell XPS maskin som jeg tenkte jeg skulle bruke som blant anned blueray/dvd spiller samt lydavspiller i tillegg til surfing og kanskje et spill eller 2.

Men for en som er grønn så søker jeg hjelp til optimal ytelse. Hastighet og stabilitet er 2 nøkkelord.

Bør jeg bruke medfølgende virusscanner (Norton Antivirus)?

Hvilket program bør jeg bruke til ripping og avspilling av musikk (ønsker et avspillingsprogram som kan fungere sammen med evt software for romkorreksjon)?

Anbefaling av tastatur og mus med ok rekkevidde?

La bevisst denne tråden under off topic da jeg ønsker mer enn tips om pc som lydavspiller.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.894
Anonym skrev:
Da var budbilen her med en stk Dell XPS maskin som jeg tenkte jeg skulle bruke som blant anned blueray/dvd spiller samt lydavspiller i tillegg til surfing og kanskje et spill eller 2.

Men for en som er grønn så søker jeg hjelp til optimal ytelse. Hastighet og stabilitet er 2 nøkkelord.

Bør jeg bruke medfølgende virusscanner (Norton Antivirus)?

Hvilket program bør jeg bruke til ripping og avspilling av musikk (ønsker et avspillingsprogram som kan fungere sammen med evt software for romkorreksjon)?

Anbefaling av tastatur og mus med ok rekkevidde?

La bevisst denne tråden under off topic da jeg ønsker mer enn tips om pc som lydavspiller.
Noe av det viktigste er å holde maskinen ren og ryddig. Det kan være lurt å begrense programtilfanget til det som er nødvendig for maskinens hovedformål. Det finnes mange programmer som kommer med ulike bakgrunnsprosesser som øker brukervennligheten og så videre, men som samtidig stjeler ressurser. Du kan se hva som surrer i for- og bakgrunnen ved å starte task manageren med Ctrl+Alt+Del.

Sørg for å ha nok RAM. Sett virtual memory til en fast verdi. Men hvis maskinen begynner å bruke virtual memory så kan det fort bli litt hakkete.

Spill bør du kjøre på en annen maskin, eventuelt en parallellutgave av operativsystemet på samme maskin. EN slik parallell installasjon kan selvsagt brukes til diverse formål.

- Sett alle microsoftlyder på "silent"
- Norton Antivirus begynner å bli farlig tungt å sveive rundt. Jeg anbefaler heller theShield Deluxe (som benytter Kaspersky). Dette jobber på en smidigere måte, og fungerer bedre i bakgrunnen for andre aktiviteter.
- Vær restriktiv til hva du laster ned fra og installerer fra internett.
- Sett bufferen i lydkortet på max - hvis du har variabel buffer i lydkortet da.
Avhengig av hva slags software avspiller du bruker vil det også her være ulike bufferinstillinger. Som hovedregel vi lang bufring borge for bedre stabilitet.

Hvis du kjører Vista og ønsker romkorreksjon så anbefaler jeg Zoomplayer. Den seneste utgaven er riktig lekker og brukervennlig. Og så kan man enkelt laste inn Convolver. Og da er mye gjort. Mange plugins som fungerer i XP fungerer ikke alltid i Vista....

Som bonus er dette en spiller som også har et avansert brukergrensesnitt der feienschmeckerne har stor handlefrihet. I XP er valgmulighetene større. Men tenker du romkorreksjon både på film og musikk, så er Windows Mediaplayer (kun XP) og ZoomPlayer nærliggende alternativer. Med de øvrige avspillerne er det vanskelig å få til begge deler tror jeg.

Topp Bunn