Politikk, religion og samfunn Hovedstaden skal kanskje flyttes?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
På selveste nasjonaldagen kommer et radikalt forslag fra en sjeføkonom i bankalliansen Eika, Jan Andreasen. Hovedstaden i Norge trenger ikke være et statisk objekt forankret til et geografisk område med tilhold i bestemte objekter.

Jan Andreassens flytte-forslag:

• Stortinget til Eidsvoll
  • Regjeringskvartalet til Gjøvik
  • Munch museet til Åsgårdstrand i Vestfold
  • Vikingskipmuseet til Vestfold
  • Nasjonalgalleriet til Telemark
  • Direktorater og statlige arbeidsplasser til hele landet

Det virker seriøst ment. Kanskje radikalt, men en måte å være nytenkende på.

- Flytt Stortinget til Eidsvoll - DN.no

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.248
Torget vurderinger
4
Det er 17.mai, ikke 1.april!

T

TT.

Gjest
Endelig. Håper Bjørgvin blir ny hovedstad med ny nasjonalsang av Rune Rudberg- Ut mot havet

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.093
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Prinsippet er godt, men den foreslåtte løsningen virker uklar og ulogisk.
Hva i all verden skal regjeringen på Gjøvik?

Stortinget på Eidsvoll er greit, den kan alle skjønne.
Min farfars farfars far satt på Eidvoll, så det blir helt riktig.
Han var fra Hardanger, vårt lands kulturelle hjerte, alle kjenner jo hardingfela og nasjonal-bunaden, og dit bør selvfølgelig Vikingskipsmuseet og Folkemuseet flyttes.

Selve hovedstaden hører naturlig til der verdiskapningen er størst, og der miljøet er mest dynamisk og internasjonalt. Det er i Stavanger.

De tyngste kulturinstitusjonene bør flyttes til Hordaland (les Bergen), mange vil kanskje si at de ligger der allerede, men ta gjerne med Nasjonalgalleriet og Kulturdepartementet. Det er tross alt landets gamle hovedstad og var lenge Nordens største by.

Dette kan man håpe letter litt på trykket i Oslo-området, slik at vår eneste storby kan fortsette som minst like stilig, kultivert og trivelig som idag.

-nesten seriøst ment, og i beste mening :)

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.599
Sted
Stavanger
Selve hovedstaden hører naturlig til der verdiskapningen er størst, og der miljøet er mest dynamisk og internasjonalt. Det er i Stavanger.
Fikk nesten bank på byen i Oslo på nittitallet når jeg jobbet med engineering i oljå på Lysaker.
Da sa jeg at Oslo hadde kun en feil og den bestod i at byen ligger så forbasket usentralt til. 62 mil fra Stavanger var i lengste laget.... ;)

Da ble det sjau, gitt.

I sildetiden sa folk fra Stavanger 'Eg e fra Stavanger eg, gjørr det någe'
Etter oljeoppblomstringen ble det endret til 'Eg e fra Stavanger eg, va det någe'

En fotnote mhp. internasjonalt miljø og toleranse/aksept.
Dette er jo noe oljenæringen bringer med seg. Det forsvinner ikke fordi om det blir litt nedgangstider.
På jobben sier utlendingene at de blir litt late, da Stavangerfolk snakker for godt engelsk til at de lærer seg norsk.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.682
Torget vurderinger
1
Det er bare til olja tar slutt. Det kan skje snart.
Nei flytt hovedstaden til Trondheim. Det er midt i landet. Det har vært en ulykke for Norge av hovedstaden er lokalisert til periferien.

V

vredensgnag

Gjest
Om vi flytter rundt på hovedstaden vil hele landet etterhvert få like dårlig veinett og øvrig kommunikasjon.

C

Cyber

Gjest
Hver gang jeg kjører over bygrensa til Oslo på vei inn sier jeg halvhøyt: "Skal bli godt å komme seg ut av denne slummen igjen..." Det er 63% seriøst ment.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Rent strategisk kan man gjennom å flytte statsadministrasjonen og vitale og kulturelle samfunninstitusjoner gjøre landet mer robust sett i forhold til ulike typer krisesituasjoner. En annen ting, slik man gjorde i Brazil, er at man kunne planlegge en ny by helt fra grunnen av og tilpasse den de behov som finne si dag, og kanskje i morgen.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.599
Sted
Stavanger
Rent strategisk kan man gjennom å flytte statsadministrasjonen og vitale og kulturelle samfunninstitusjoner gjøre landet mer robust sett i forhold til ulike typer krisesituasjoner. En annen ting, slik man gjorde i Brazil, er at man kunne planlegge en ny by helt fra grunnen av og tilpasse den de behov som finne si dag, og kanskje i morgen.
Et problem i Oslo er jo alle de enveiskjørte gatene. Veiene ble jo laget en helt annen tid med helt andre behov.
Se for deg snøbrøyting med biler parkert på begge sider av en altfor smal stikkvei.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.309
Sted
Tromsø
Det er bare til olja tar slutt. Det kan skje snart.
Nei flytt hovedstaden til Trondheim. Det er midt i landet. Det har vært en ulykke for Norge av hovedstaden er lokalisert til periferien.
De kunne jo kanskje ha gjort noe enklere til å starte med. Hadde ikke blitt direkte lei meg hadde de flyttet E6 ut av Trondheim.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Noen som har ofret noen tanker til omfanget av regjeringen? Antall ansatte, for eksempel? Fortsatt en god idé med en ambulerende løsning?

Ellers er det en fin idé å legge mye offentlig forvaltning ut av byene generelt, og Oslo spesielt. Andre forvaltningsaktiviteter også, Bøndenes hus, for eksempel? Trenger de å holde til i Schweigaardsgate?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hver gang jeg kjører over bygrensa til Oslo på vei inn sier jeg halvhøyt: "Skal bli godt å komme seg ut av denne slummen igjen..." Det er 63% seriøst ment.
Hver gang jeg jeg har vært borte en stund, gledes jeg over lysene fra tiggerstaden som møter meg. Bort fra idrettsfascistiske bygdanorge med incestiøse avstander mellom husene. Isteden for å gjemme seg for verden som den er, negativt som positivt, slum og striglete fasader. Det nærmeste vi kommer en by i Norge har ihvertfall i utvidet forstand noe kulturelt å by på, utover de tre oppskriftsmessige årlige konsertene på et eller annet kommunehus, gjerne omtalt og betalt blodpenger for som "kulturhus". Bygdas "elite" vet best, alle må selvsagt ha tre hoppbakker, mens klassens avviker med gitar helt sikkert setter hasjsprøyter og rundbrenner "elitens" kjærringer, mens "eliten" selv tafser på småpikerne i det skjulte. Livspuls og folkeliv i pluss og minus, kontra småslott og bortgjemt skam.

Takke meg til, kommer selv fra provinsen, og vil ikke et sekund unne mine barn oppvekst i skinnhellige bygdanorge. Oppsøker det gjerne anytime som gjest for perioder, men permanent. Ikke f.

ca. 63% seriøst ment + litt til.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.599
Sted
Stavanger
Hver gang jeg jeg har vært borte en stund, gledes jeg over lysene fra tiggerstaden som møter meg. Bort fra idrettsfascistiske bygdanorge med incestiøse avstander mellom husene. Isteden for å gjemme seg for verden som den er, negativt som positivt, slum og striglete fasader. Det nærmeste vi kommer en by i Norge har ihvertfall i utvidet forstand noe kulturelt å by på, utover de tre oppskriftsmessige årlige konsertene på et eller annet kommunehus, gjerne omtalt og betalt blodpenger for som "kulturhus". Bygdas "elite" vet best, alle må selvsagt ha tre hoppbakker, mens klassens avviker med gitar helt sikkert setter hasjsprøyter og rundbrenner "elitens" kjærringer, mens "eliten" selv tafser på småpikerne i det skjulte. Livspuls og folkeliv i pluss og minus, kontra småslott og bortgjemt skam.

Takke meg til, kommer selv fra provinsen, og vil ikke et sekund unne mine barn oppvekst i skinnhellige bygdanorge. Oppsøker det gjerne anytime som gjest for perioder, men permanent. Ikke f.

Spenstig innlegg dette, ErosLoveking!
På høyde med fornærmelsene til Otto Jespersen :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Men tenk på muligheten for å lage en funksjonell hovedstad, der man tar høyde for fremtidige og kanskje sikkerhetsbehov. En ny politisk modell i framtiden vil kanskje kunne komme til å kreve at større deler av offentlig administrasjon og forvaltning skal følge regjeringen, ikke ulikt slik man har f.eks. USA. I en slik modell vil store deler av høyere forvaltningsnivåer kunne byttes ut ved hvert valg. En ny hovedstad vil kunne inneholde leiligheter slik at de som rekrutteres, f.eks. fra partiene og ungdomspartiene med sine respektive kompetanser umiddelbart får et sted å bo i den perioden de skal virke.

Framtidens demokrati trenger ikke være fastlåst til en konservativ modell. Den kan fornyes, og samfunnets politiske og administrative ledelse trenger ikke låses fast i en sedvane som ikke lengre er funksjonell.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.890
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spennande tankar, Bjørnh. Ei kraftig desentalisering burde ikkje vere vanskeleg å få til, og ei omrøring i byråkrati så vel som politikarar vil ha mange effekter, også gunstige vil eg tru. Men det som eg likar, er desentaliseringa av makt. Når makt sentraliserast, får vi trøbbel. det vere seg kommunistisk eller det motsette. Med ei desentralisering av makt, produksjon og forvaltning, slepp vi slikt tull som når Oslo no for eit år eller to sidan var frampå med at "siden vi står for verdiskapningen her i landet", ville dei stoppe overføringane av skattemidlar til distrikta. Ettersom både parkeringsgebyr, reguleringsgebyr og dokumentavgifter ikkje lenger vil ha same schwung over seg som no, ville verdiskapinga handle om skaping av verdiar, og ikkje om skaping av gebyr. Tomteprisane i sentrale strok ville avlastast. Tiggarproblemet ville også løyse seg, når det ikkje lenger var travle og lukurative gatehjørner å sitje på. Og dersom nokon sleit med avtrede, ville det vere naturlege og tradisjonelle løysingar på det også.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Byråkratiet er i seg selv en maktfaktor og kanskje en dog en aktør i sammenhenger de ikke burde, som bør ligge på det politiske plan. Bytter man ut større del av av offentlig forvaltning ved regjeringsskifter, vil velgerne ha større sikkerhet for at de endringer man stemmer på gjennomføres og at ikke byråkratiet i seg selv blir selve hindringen men instrueres til handling. Selvsagt ikke uten at det skal ligge lover til grunn vel å merke.

En forflytning av administrasjonen til et eget "district of capitol" vil i alle fall føre til mindre offfentlig subsidiering av Oslo, og det i seg selv vil jo være positivt. Myndighetene bør ikke bli mindre handlekraftige enn de er nå, men mindre byråkratiserte og mer handlekraftige. Lokale politikere fra fylkene, vil jo kunne få virkeperioder i perioder "deres" regjering sitter og jeg tror det kan føre til mindre polarisering.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Hovedstaden må gjerne ligge der den ligger. I utkanten slipper man å krype over lik for godene. Suits me just fine.

Sånn appropos: Via google earth drømte jeg meg bort i "boaters paradise". Relativt enkelt å finne ut hvor man ville bodd - i rene voyeurstil kokte det ned til at sweetspoten er til salgs for skarve 22,3 mill.$ - og det er nevermind selve boligen. Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet... Man går fort tom for nyrer.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.890
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom vi plukka hovudstaden frå kvarandre, spreidde dei einskilde bitane over heile landet, og prioriterte infrastruktur mellom bitane, ville vi også få utbygging av infrastruktur. Men kva er passeleg store bitar? Burde t.d. hifibutikkane samlast ein stad (akkurat her meiner eg det hadde vore greitt med lokalisering til Nordvestlandet). Eller ein butikk i kvart hjørne? Slik at t.d. Quaddistribusjonen var best i Oppland, B&W i trøndelag, vinyl i Ålesund (er det størst jordskjelvfare på Vestlandet, tru? I så fall fekk vi finne på noko anna - Toten?), medan spolebandentusiastane kunne klumpe seg saman i Alta?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Den brasilianske grunnloven garanterer alle innbyggere tilgang til sport og fritidsaktiviteter. Privatiseringen og kommersialiseringen av fotball bryter derfor med grunnloven, fordi den effektivt stenger store deler av befolkningen ute fra arenaene.

Et eksempel på hva en grunnlov kan være, eller garantere. Hvorfor skal ikke man i framtiden her i landet tenke slik, eller annerledes enn i dag? Hele folket i fysisk fostring? Ved å bryte ned sentralisering og maktkonsentrasjoner og åpne for større deltakermuligheter i demokrati og sysler, vil også holdninger hos folk endres.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312

Fordommer og uvitenhet kaller jeg dette....

Oslo har og har alt av dèt du tilegner distriktene og enda mere til.

Skal ikke langt tilbake på 1800-tallet før Bærum var ett jordbruksdistrikt.

Riktignok er forholdene mere gjennomsiktige på bygda og distriktene, og "småkonger" finnes vel overalt?

Pusser man sine vindu noe bedre ser man vel de som selger dop, småjenter fra Nigeria på hjørnet ett eller annet sted i Tigerstaden?

Hasj injiseres ikke via sprøyter.

Ble faktisk introdusert for dette for lenge siden i Trondheim.

Hasj røykes i stor grad, blandet med tobakk - fortrinnsvis i pipe.
Senere tid har nye metoder blitt tatt i bruk:

De vanligste måtene å innta cannabis er ved å røyke eller spise det. Den raskeste effekten oppnås gjennom å røyke det. Det brukes bong, chillum eller andre former for (pipe), eller en såkalt «joint» (sigarett av cannabis). Ved fordøying tar det en lenger periode mellom inntak og til rusen inntreffer, men rusen varer ofte lenger.
Det er i de senere tiår også blitt vanlig å bruke såkalte fordampere (vaporizers), der basisinnholdet THC fordamper ved ca. 200 grader, og dampen inhaleres. Fordampere er handelsprodukter der de er tillatt, og reklame omtaler helst bruk av duftende urter. Med bruk av fordamper oppnås en hurtig virkning uten lungebelastende røyking. Siden fordampere ikke frigjør stoffene i marihuanaen som har høyere kokepunkt enn 200 grader, blir ruseffekten ofte forskjellig fra ved forbrenning; endringen (forsterkningen) av sensoriske inntrykk uteblir. Det kan også lett inhaleres for mye, siden det-er-nok-refleksen ikke trigges av THC alene.

http://no.wikipedia.org/wiki/Cannabis_(rusmiddel)

Forøvrig synes jeg Trondheim kunne vært ett alternativ som hovedstad.

Ellers synes jeg det er greit at Departementer, og avdelinger under statsforvaltningen blir lagt ut til distriktene.
Kan ikke se noen grunn for at det meste skal ligge i Oslo.

Direktoratet for naturforvaltning ligger i Trondheim

Ser ingen grunn for at Fiskeri og kystdepartementet skal ligge i Grubbegt. 1 Oslo

Dette gjelder mange andre statlige funksjoner også.

Topp Bunn