Hver gang jeg kjører over bygrensa til Oslo på vei inn sier jeg halvhøyt: "Skal bli godt å komme seg ut av denne slummen igjen..." Det er 63% seriøst ment.
Hver gang jeg jeg har vært borte en stund, gledes jeg over lysene fra tiggerstaden som møter meg. Bort fra idrettsfascistiske bygdanorge med incestiøse avstander mellom husene. Isteden for å gjemme seg for verden som den er, negativt som positivt, slum og striglete fasader. Det nærmeste vi kommer en by i Norge har ihvertfall i utvidet forstand noe kulturelt å by på, utover de tre oppskriftsmessige årlige konsertene på et eller annet kommunehus, gjerne omtalt og betalt blodpenger for som "kulturhus". Bygdas "elite" vet best, alle må selvsagt ha tre hoppbakker, mens klassens avviker med gitar helt sikkert setter hasjsprøyter og rundbrenner "elitens" kjærringer, mens "eliten" selv tafser på småpikerne i det skjulte. Livspuls og folkeliv i pluss og minus, kontra småslott og bortgjemt skam.
Takke meg til, kommer selv fra provinsen, og vil ikke et sekund unne mine barn oppvekst i skinnhellige bygdanorge. Oppsøker det gjerne anytime som gjest for perioder, men permanent. Ikke f.
ca. 63% seriøst ment + litt til.
Fordommer og uvitenhet kaller jeg dette....
Oslo har og har alt av dèt du tilegner distriktene og enda mere til.
Skal ikke langt tilbake på 1800-tallet før Bærum var ett jordbruksdistrikt.
Riktignok er forholdene mere gjennomsiktige på bygda og distriktene, og "småkonger" finnes vel overalt?
Pusser man sine vindu noe bedre ser man vel de som selger dop, småjenter fra Nigeria på hjørnet ett eller annet sted i Tigerstaden?
Hasj injiseres ikke via sprøyter.
Ble faktisk introdusert for dette for lenge siden i Trondheim.
Hasj røykes i stor grad, blandet med tobakk - fortrinnsvis i pipe.
Senere tid har nye metoder blitt tatt i bruk:
De vanligste måtene å innta cannabis er ved å røyke eller spise det. Den raskeste effekten oppnås gjennom å røyke det. Det brukes bong, chillum eller andre former for (pipe), eller en såkalt «joint» (sigarett av cannabis). Ved fordøying tar det en lenger periode mellom inntak og til rusen inntreffer, men rusen varer ofte lenger.
Det er i de senere tiår også blitt vanlig å bruke såkalte fordampere (vaporizers), der basisinnholdet THC fordamper ved ca. 200 grader, og dampen inhaleres. Fordampere er handelsprodukter der de er tillatt, og reklame omtaler helst bruk av duftende urter. Med bruk av fordamper oppnås en hurtig virkning uten lungebelastende røyking. Siden fordampere ikke frigjør stoffene i marihuanaen som har høyere kokepunkt enn 200 grader, blir ruseffekten ofte forskjellig fra ved forbrenning; endringen (forsterkningen) av sensoriske inntrykk uteblir. Det kan også lett inhaleres for mye, siden det-er-nok-refleksen ikke trigges av THC alene.
http://no.wikipedia.org/wiki/Cannabis_(rusmiddel)
Forøvrig synes jeg Trondheim kunne vært ett alternativ som hovedstad.
Ellers synes jeg det er greit at Departementer, og avdelinger under statsforvaltningen blir lagt ut til distriktene.
Kan ikke se noen grunn for at det meste skal ligge i Oslo.
Direktoratet for naturforvaltning ligger i Trondheim
Ser ingen grunn for at Fiskeri og kystdepartementet skal ligge i Grubbegt. 1 Oslo
Dette gjelder mange andre statlige funksjoner også.