Bil, båt og motorsykkel Honda CB klassiker

M

medlem215396

Gjest
Jakter noe sånt og har sett spesiellt på CB550 Four rundt 70 og nyere.
Noen fine CB450 og 500 også og til og med 750, leser litt om forskjeller og særheter.

Kjenner noen til disse og hva man bør velge? Ser for meg at de minste passer meg best for småkjøring.
Skrur endel sjøl, men når det kommer til motor er jeg nok av typen som leverer inn.
Tilgang på reservedeler er også ymse ser jeg og blir anbefalt å kjøpe så bra som mulig og heller betale litt for det.

På forhånd takk og god sommer.
Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan ikke si hva du skal velge av de, men de originale CB750 (K0-generasjon) synes jeg er veldig fine. Noen spenstige farger også.
CB550 synes jeg personlig blir litt slapp for en firesylindret; mye skrik for lite ull. Turtallsavhengig. Kompliserte maskiner, med fire forgassere som må synkroniseres etc.

450 trodde jeg bare fantes som parallell twin. Uansett, de firesylindrete CB'ene fra '69 og oppover er ikke gode til bybruk noen av de imo, de jager høye turtall og hakker på lave, så dersom det er viktig med småbruk i by så er kanskje en 450 twin bedre. Mye mindre risiko for varmgang også (de luftkjølte firesylindrete kan fort få vansker med å kjøle de to midterste ved sakte kjøring varme dager).

Selv er jeg glad i større-kapasitet motorer da de gjerne har mye mer punch i mellomregisteret og ikke krever slik jaging på girene, og jeg hadde også en blå 1985 CB1100F (som på bildet under) dengang de var relativt nye (siste halvdel 80-tallet til utpå 90-tallet).
Syntes alltid denne N-generasjonen av designene var veldig fine å se på også. Men disse er nok ikke bygd for evigheten noen av de (jeg hadde endel surr selv på en nesten ny CB1100F) , så jeg ville nok ha valgt blant så gamle motorsykler mye ut ifra forventet reparasjons-/vedlikeholdsbehov. De er et herk å skru på selv, iallefall for en novise som meg. Selv om 70-tallet bød kun på enkle kammer på CB'ene så er det allikevel fire sylindre og gassere mm, og mye mikkmakk. Definitivt en motorsykkel for liebhaberen.

Vis vedlegget 145259

Vedlegg

M

medlem215396

Gjest
Du verden, du har MC erfaring også Vidar? :)
Takk for et utfyllende og faktisk meget nyttig innspill. Må innrømme at jeg facinieres av både 450, 500, 550 og 750, men mest fokus på de minste pga "lettkjørt".
Jeg kjenner lite til motorene annet enn at de er gode, men skjønner problemstillingen mht turtall, gange og hastighet som du nevner.

Har foreløpig lagt dette på avvent inntil jeg får prøvd en slik. Har ikke dårlig tid og prøver å styre unna impulskjøp.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe, ja har stort sett alltid hatt motorsykkel jeg. Etter de obligatoriske Honda CB100 som 16-åring så ble det noen år til min neste Honda (CB1100) men det var en Kawazaki Z400 parallell twin imellom der. Brukte den i byen; den egnet seg heller dårlig på landevei, men var veldig lett og grei i by.

Siden jeg solgte min Moto Guzzi V11 Sport til Trondheim så kjøpte jeg nylig en bokser;

http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/64146-bmw-boksere.html

Men dette er OT. Tror det er lurt å prøve, som du sier ja. Gamle sykler er ofte overraskende tungkjørte ift nye imo, så man bør prøve og vite hva man er ut etter. Treg kløtsj, bremser, wirer av ymse slag etc. Så det er nok klokt å gjøre seg kjent ja.
Fire sylindre i rekke gir alltids et nokså høyt tyngdepunkt og har endel ulemper* (imo), og er kanskje heller ikke det mest egnede til bybruk. Dersom andre modeller enn CB er aktuelle så ville jeg kanskje også forsøkt å prøve forskjellige motor-layout'er (parallell twin, V-twin, bokser, R4 osv) med tanke på hva som passer ens bruk best.

* - oftest våt clutch, integrert gearkasse, oftest kjede (har med den transverse veiva å gjøre), gjerne flere forgassere, fire plugger, ditto tenning-/coiler etc. Alt dette gir gjerne et betydelig vedlikeholdsbehov, og må veies opp mot den fordelen R4 har med å potensielt kunne ta ut mer effekt enn f.eks tosylindrete.

M

medlem215396

Gjest
Ja, det var mer enn jeg visste.
Jeg er ute etter en sykkel for kosekjøring, kortere turer i fint vær. At det er en veteran gjør heller ingenting, det koster lite å ha stående.
Jeg forstår som du beskriver , hvilke ulemper det kan ha så jeg sjekker ut mer og tar meg tid.
Skal sjekke ut denne R4 teknologien også for jeg er absolutt ikke låst til Honda. CB designet fra sein 60 til midt 70 er allikevel nydelig. Så er f. eks BMW R100 også.

Hehe, ja har stort sett alltid hatt motorsykkel jeg. Etter de obligatoriske Honda CB100 som 16-åring så ble det noen år til min neste Honda (CB1100) men det var en Kawazaki Z400 parallell twin imellom der. Brukte den i byen; den egnet seg heller dårlig på landevei, men var veldig lett og grei i by.

Siden jeg solgte min Moto Guzzi V11 Sport til Trondheim så kjøpte jeg nylig en bokser;

http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/64146-bmw-boksere.html

Men dette er OT. Tror det er lurt å prøve, som du sier ja. Gamle sykler er ofte overraskende tungkjørte ift nye imo, så man bør prøve og vite hva man er ut etter. Treg kløtsj, bremser, wirer av ymse slag etc. Så det er nok klokt å gjøre seg kjent ja.
Fire sylindre i rekke gir alltids et nokså høyt tyngdepunkt og har endel ulemper* (imo), og er kanskje heller ikke det mest egnede til bybruk. Dersom andre modeller enn CB er aktuelle så ville jeg kanskje også forsøkt å prøve forskjellige motor-layout'er (parallell twin, V-twin, bokser, R4 osv) med tanke på hva som passer ens bruk best.

* - oftest våt clutch, integrert gearkasse, oftest kjede (har med den transverse veiva å gjøre), gjerne flere forgassere, fire plugger, ditto tenning-/coiler etc. Alt dette gir gjerne et betydelig vedlikeholdsbehov, og må veies opp mot den fordelen R4 har med å potensielt kunne ta ut mer effekt enn f.eks tosylindrete.

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Disse er jo utrolig rå som cafe racer:p

CRD-Honda-CB750-Cafe-Racer-1.jpeg

A.J.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Du kan høre her:

Classic Honda Club Norway - Startside

Melder du deg inn i klubben får du noen medlemsblader, noen jakkemerker tror jeg og 6 medlemsblader i året.
Mener å huske det koster 3 - 400,- kr i året.

Hadde selv en Honda CB 350Twin ca 72-73modell.
Dette var ca 78/79
Denne gikk som ei kule - tror det var 500 forgassere på denne.
Ble kjøpt fra Ola Brun i Trondheim.

Ca samme tid hadde jeg en del totaktere også, som Kawasaki og Yamaha.

Har nå en Honda CB 750F SS 1980 modell.
Kjøpt sensommer 2010 og hadde da ikke kjørt mc på 27 år ( min bror nektet å sitte på ) forståelig nok.

Denne er noe nyere med dohc motorer ( fra 79 ) dvs med doble kamakslinger mot de gamle sohc med enkel kamaksling.

Den jeg har er glad i bensin - bruker 98 oktan
Går greit, drar bra på lavere turtall i 4 og 5 gir, men liker best turtall.
Har ikke justert/synkronisert forgasserne enda siden kjøp.

Forholdsvis billige deler, kjøp nye i England - styr unna de som selger brukte deler fra USA på Ebay, de er ofte dyrere enn nye deler fra England.

Når det gjelder twin motorer så hadde også Yamaha noen twin utgaver, forsåvidt også med en sylinder.
Dette gjelder også Kawasaki, men de er mere sjeldne i Norge - men har sett twin-utgave av Kawasaki 750

I tillegg har du de gamle GS modeller av Suzuki, de var pene noen av disse.

Kragnes i Trondheim har mye brukte deler til 70 og 80-tall Japsesykler.
Selger også diverse nye deler - ikke nødvendigvis orginale.

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Vil legge til at du betaler ikke omregistreringsavgift på mc eldre enn 30 år.

Jeg har min veteranforsikret hos Tryg

Betaler kr 396,- i året i forsikring - med kjørelengde på max 5000km
Jeg kjører ikke mere enn 3000km med bil på helårsbasis.

Mc blir bare brukt på godværsdager.
Årsavgift var i år 415,- kr

Dvs. at årsavgift og forsikring hos meg kommer på i underkant av 800,- kr
Det jeg sparer på å ikke ha ny mc og særlig R-sykkel bruker jeg til nye deler.

Selger brukbare brukte deler for 40-50% og kjøper nytt selv og monterer.

M

medlem215396

Gjest
Cafe racer er tøff den, men ikke for en mann i min alder

Takk for interessante input rock.
Ingen tvil for min del at veteran er tingen, med de fordelene det har og desverre ulempene selvfølgelig som er alder osv.

Jeg er nok fremdeles i research modus og har ingen hast med å bestemme meg.
Har aldri eid tung sykkel og må lese/ lære først. Etter Vidars innspill har jeg også sett på BMW veteran.

Her går nok vinteren med og litt til :rolleyes:

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette var ca 78/79
Denne gikk som ei kule - tror det var 500 forgassere på denne.....
Det håper jeg da virkelig ikke da hver av de fire gasserne på CB500F var dimensjonert for hver sin 125ccm sylinder.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er forresten ikke sikkert det er så mye å spare på veteran; la meg ta eksempel min egen BMW R1100R '98-modell, som ny på alle måter, og ingen skulle trodd den hadde gått de dokumenterte 30.000 km. Jeg betaler da rundt 1700,- (er det ikke?) i årsavgift, og sist sesong 713,- i forsikring. Altså rundt 2500,- for en motorsykkel med nærmest ingen verditap (sannsynligvis ingen over endel år), ingen vedlikeholdsutgifter eller ditto -innsats. Står bare i garasjen og virker alltid.

Er med på tanken om veteran og hvordan det minimaliserer off utgifter, men er det verdt det spør jeg meg? For egen del iallefall. I mellomtiden fryder jeg meg med moderne og trygge kjøreegenskaper og -ytelser, mine ABS-bremser, kardang og vedlikeholdsfravær, kjempelange serviceintervall og svært lave eiekostnader.

M

medlem215396

Gjest
Gode argumenter, jeg må inrømme det. En kollega nevnte det samme igår.
Tror særlig forsikringen kan variere og det er mulig jeg har lyttet til eiere av HD og de er nok dyre å forsikre.
Totalt sett kan det være at vinningen går opp i spinningen ved kjøp av veteran.

Når man ikke gidder å skru nevneverdig på bil nr 2 lenger bør man kanskje overføre det til et fremtidig MC eie også.

Nå kan jeg leite sjøl, men hvilken BMW modell tilsvarer en mellomklasse størrelse som er enkelt håndterbar for småkjøring (også)?
R100 har et flott design i mine øyne.

Mvh

Det er forresten ikke sikkert det er så mye å spare på veteran; la meg ta eksempel min egen BMW R1100R '98-modell, som ny på alle måter, og ingen skulle trodd den hadde gått de dokumenterte 30.000 km. Jeg betaler da rundt 1700,- (er det ikke?) i årsavgift, og sist sesong 713,- i forsikring. Altså rundt 2500,- for en motorsykkel med nærmest ingen verditap (sannsynligvis ingen over endel år), ingen vedlikeholdsutgifter eller ditto -innsats. Står bare i garasjen og virker alltid.

Er med på tanken om veteran og hvordan det minimaliserer off utgifter, men er det verdt det spør jeg meg? For egen del iallefall. I mellomtiden fryder jeg meg med moderne og trygge kjøreegenskaper og -ytelser, mine ABS-bremser, kardang og vedlikeholdsfravær, kjempelange serviceintervall og svært lave eiekostnader.

Sist redigert av en moderator:

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så og si alle BMW boksere fra nogenlunde moderne tidsalder er lett håndterbare og kjekke i by.
De har lavt tyngdepunkt som gjør at de er kjempelette å danse rundt med, ABS (fra et visst årstall) som hindrer skli på glatte underlag i oljete lyskryss etc, Telelever forgaffel som gjør at de ikke dykker ved nedbremsing i byen, har både vektbalansert midtstøtte og sidestøtte som gjør parkering til en lek, justerbar salhøyde så enhver fører finner riktig bakkeavstand, har Bosch Motronic innsprøyting som hindrer at man kveler motoren i ugunstige gangfartsituasjoner (og dermed velter med et brak), har system-kofferter som passer ift eksosanlegg og gjør den smalere og nettere, har rustfrie eksosanlegg som gjør at småkjøring ikke medfører rust pga kondens, 12V uttak-/inntak på siden som gjør at lading mellom småkjøring plutselig er en lek istedet for en plage, bygd i hovedsaklig rustfrie materialer som unødvendiggjør vask mellom småturer, har oljekjøling som gjør at de tåler litt mer sakte- eller køkjøring på sommerdager etc etc etc. I det hele tatt så er det mange gode grunner til hvorfor man ser motorsykkelpoliti og mange andre kjøre rundt på de motorsyklene de gjør, og ikke andre.
Det hadde vært veldig hyggelig å få lov å invitere deg til kjente trakter her for litt prøving.

Bare for ordens skyld, mange andre sykler har sikkert også mange av de samme, og flere, fordeler. Dette var bare ment som et spesifikt svar på spørsmålet ditt om hvilken BMW som passer i byen. Og svaret mitt er i all hovedsak; fra BMW så er det kanskje best med en fireventilers bokser. De fins i mange utgaver fra først på 90-tallet. Noen av de rimeligste er muligens R850R, og det er en deilig motorsykkel som jeg har gode minner fra på 90-tallet.
Om det skal være eldre, så er det toventilers boksere med forgassere, men man må spørre seg om hvilke fordeler de egentlig har ift de mer moderne. Jeg har en drøss bøker om temaet men har dessverre ikke noen utpreget favoritt (annet enn R69S da selvsagt, som alle andre, hehe).

DSC_0015.jpg

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Var selvfølgelig twin-utgave av 500 eller var det 550 Honda hadde...

Skal man montere forgassere fra four mc,er på twin-utgaver så kan det bli vanskelig å skru ja....

Deler til eldre Honda er rimelige - punktum!

Klosser koster neppe mere enn 100 kr stk for den utgave jeg har og samme type brukes både foran og bak.
Skiver koster under 1000 kr.

På "nye" mc kan dette koste en formue.

Wire enten det er til gass, choke, speedometer koster under 100-lappen pr. wire.
Må ha to stk til gassen.

Kan jo måtte skifte en del på en eldre mc - men vil tro at det som er skiftet holder en tid, noe har jo også lang holdbarhet som wire, etc.

Så kommer jo lakkering hvis man vil dra det helt ut, sandblåsing av ramme og lakkering her også.

Alt avhengig av tilstand ved kjøp og hvor langt en vil gå eller legge i dèt av penger.

Har min Honda på ett bilverksted nå etter at en hovedsikring røk.
Noe som kan skje på eldre mc med gammelt elektrisk ledningsnett og tilhørende deler.

Skal få stå der til over helga da de skulle skifte ett par kontakter og rydde opp i litt av det elektriske under setet.

I følge verkstedsmester har det vært flere der og kikket på Honda,en....
Endog noen trodde den var ny eller nesten ny.... og det er den jo ikke i det hele tatt.

Sa som sant var at mc,en var 32 år, og motor skulle få en polish - særlig alu-deksler som hadde en del oksydering.
Her er vel glassblåsing det beste - vurderer ett sandblåsekabinett for slikt.

Forøvrig funket sikringen hvis de koblet fra hornene - ett par horn jeg monterte som nye for 10-14 dager siden.
Kan være vann i disse, men her kan ikke hele feilen ligge...

Ledningsnettet til hornene er ikke ett sluttet system.
Ledningsnettet er ikke sluttet før jeg trykker på knappen for signalhornene.
Så muligheten er stor for at det er switch kontakten for horn, blinklys og hovedlys som er årsak til dette av en eller annen grunn.

Slikt må en regne med på en eldre mc.
Selv nye mc har til tider sine problemer.

Noen av Yamaha kan ha dårlige girkasser.
Suzuki - særlig på slutten av 80-tallet tålte ikke regn grunnet det elektriske - helt fra de var splitter nye.

Selv har jeg sansen for de litt eldre klassiske mc.

Som Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha og andre.

Kjørekomforten på nye mc er selvfølgelig bedre, men vet ikke helt om racing-sykler hadde passet meg...
Bremser er jo mye bedre på nye mc - større effekt osv.

Ved kjøp av ny mc må service intervallene følges opp - ellers ryker garantien regner jeg med hvis noe skulle skje.
Disse service intervallene er rådyre, og må utføres av verksteder egnet for dette.
Her sprinter tusenlappene av sted fortere enn svint.

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Må tilføre at jeg har blitt kontaktet av særdeles pratesyke mc eiere når jeg har vært innom bensinstasjoner osv. sommerstid.

Helt glemt er de nye mc de nå kjører, enten det er Yamaha eller BMW.

Praten går i hva de eventuelt hadde på tidlig 80-tall og 70-tallet.

I fjor sommer hadde jeg en prat med en som kom bort til meg da jeg hadde en visit til en bensinstasjon.
Han hadde en Yamaha TDM eller BMW - kikket ikke særlig etter dèt.

Glemt var denne mc av eier da han så meg med en noe eldre Honda, det gikk i prat angående en Kawasaki GT 750 han hadde en gang først på 80-tallet.

For meg var saken klar ved vurdering av kjøp av mc.

Ikke mc med kåpe.

Ikke mc av nyere type- eller racing inspirert - liker å sitte å kjøre, ikke å ligge.

Mc,en måtte ha klassiske detaljer, enten krom, udekket motor, crommede potter osv.

Ikke være for dyr i innkjøp, selv om det kunne balle på seg over tid.
I det minste får jeg plassert fornyelser over flere år.

Forsikringspremie.

Ikke Harley Davidson av noen type.

Mc som jeg hadde sansen for da de kom ut på 60-70 eller 80-tallet.

Falt da ned på denne Honda 750F - kunne like gjerne være 900 eller 1100 utgaven av denne.

Ble i fjor solgt en prikk lik 1100 i Trondheim som Vidar P har avbildet.
Denne så helt nydelig ut på bilder.

Ser ikke bort fra at det blir kjøpt flere med tiden.
Har sansen for diverse totaktere deriblant noen Kawa triple, men også Honda,s CBX med rekkesekser.

På nyere mc er du også avhengig av mye spesialverktøy.
med innbygde mc er det tyngre å komme til selv.

Ergo må alt settes bort til verksted.
Også eldre mc har bruk for enkelte spesialverktøy - men ikke så mye og de fleste lar seg kjøpe for en rimelig penge.

Men smaken er jo som kjent som baken - hos de fleste delt...

Jeg synes de helt nye mc er direkte stygge.
Ettermonteringer av diverse ledlys, andre potter osv. gjør ikke saken bedre.
Ser mere ut som Indiske råpyntede taxier, mangler bare blomsterpotte under vindskjermen...

Men de er jo nye da.... hyperraske, bedre bremser, bedre fjæring, direkteinnsprøytning uten dilldall med forgassere osv.

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Dette var ca 78/79
Denne gikk som ei kule - tror det var 500 forgassere på denne.....
Det håper jeg da virkelig ikke da hver av de fire gasserne på CB500F var dimensjonert for hver sin 125ccm sylinder.
Elller motsatt...

Vitterlig hadde Honda en 500Twin utgave...

Jeg begynner å dra på åra, men hukommelsen fungerer stort sett enda...

350Twin jeg hadde så ganske lik ut med diverse forskjeller.
De fleste var ganske "slappe" - men den jeg hadde gikk som ei kule.

Jeg hadde også en Kawa 350 S2 triple og en Yamaha 350RD twin totaktere på samme tid.
Kawaen ca 73 modell og Yamahaen ca 74 modell.
Derfor - og fordi forgasserne på 350 så forholdsmessig store ut, tenkte jeg tanken at der var montert 500 forgassere fra før av.

Noe jeg enda tror.

Hadde senere en Suzuki 425E 1979 modell og kjøpt nesten ny.
Denne var "slapp" i forhold til denne Honda 350 jeg hadde.

Forøvrig var denne Suzuki 425E ganske sjelden, mener å huske det var solgt bare ca 10 stk av denne i Norge..
Har sett modellen til salgs senere, men heller sjeldent.

Forøvrig kom denne fra Værøy eller Røst og havnet i Bodø hos Johan Kaalhus..
Noe jeg senere oppdaget ikke var bra da pottene innvendig var opprustet etter 2 år.

Sist redigert:

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var ingen 500 twin i 72-73, kun 4-syl, men de hadde en kortlivet 500T-modell etpar år senere. Så da hadde vel sikkert eieren av din hentet gassere fra den da.

Honda CB series - Wikipedia, the free encyclopedia

Ellers må jeg si at det er mye interessant lese her. Mye å google opp og kose seg med for nysgjerrighetens del. Husker f.eks godt Kawa tresylindrete totaktere jeg også; gikk ufrivillig opp på bakhjul med en 750 engang, og er ikke forbauset over alle dødsulykkene med disse kvasse motorene i de elendige rammene så og si uten egentlige bremser. Nå til dags liker jeg godt å se de, men hadde aldri satt mitt skrev over en slik lengre. Dødsfeller.

Kjørte forresten opp til "tung" MC på en liten Honda CB Twin i sin tid. De var veldig egnet til bykjøring, og veldig populære som kjøreskolemodeller.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Når det gjelder motorsykkel og forsikring så er det særdeles rimelig å forsikre en motorsykkel som er >20 år. For meg som har hatt førerkort for mc i 11 år og er 32 år ung vil det koste rundt 1700 kroner i året med full kasko for hvilken som helst japsesykkel. Det uten å ha noen mc forsikring bonus fra før.

Er man "gamling" kan man nok spare enda noen kroner.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Her er det en Svenske som har kjørt gjennom Europa 2011 med en Honda 450

European Grand Ride 2011 - Episode 1 - YouTube

Enda flere videoklipp:

http://www.youtube.com/Znabb

Samme person skulle opp til Verdal? nå i August 2012

Tilbød han fisketur ved en eventuell senere anledning hvis han tok turen noe lengre nord i Norge.
Såfremt at han lot surstrømmingen ligge igjen hjemme....

Som han selv skrev i youtube innlegget:

In the summer of 2011 I went on an epic 7000 km ride across Europe on a vintage Honda CB450 1968 I had restored during the winter.
5 weeks, 15 countries, 1 accident, memories and impressions to last a life.

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Det var ingen 500 twin i 72-73, kun 4-syl, men de hadde en kortlivet 500T-modell etpar år senere. Så da hadde vel sikkert eieren av din hentet gassere fra den da.

Honda CB series - Wikipedia, the free encyclopedia

Ellers må jeg si at det er mye interessant lese her. Mye å google opp og kose seg med for nysgjerrighetens del. Husker f.eks godt Kawa tresylindrete totaktere jeg også; gikk ufrivillig opp på bakhjul med en 750 engang, og er ikke forbauset over alle dødsulykkene med disse kvasse motorene i de elendige rammene så og si uten egentlige bremser. Nå til dags liker jeg godt å se de, men hadde aldri satt mitt skrev over en slik lengre. Dødsfeller.

Kjørte forresten opp til "tung" MC på en liten Honda CB Twin i sin tid. De var veldig egnet til bykjøring, og veldig populære som kjøreskolemodeller.
Det kan nok være riktig - men som nevnt kjøpte jeg min 350twin ca 1979
Vært rikelig med tid å ettermontere 500twin forgassere.

Forøvrig brukte jeg - kjøpt ny av undertegnede Kawa 350 clutchkabel på Hondaen.
Den passet fint.

Denne 350Twin kjørte jeg nesten til døde som terrengsykkel....
Senere havnet den hos en lokal kjøreskole og ble brukt som kjøreskolemc ett par-tre år.
Etter noe omfattende restaurering - bla. kamkjede hadde slitt hull på en vegg??? inni motoren.

Ellers var det vel trommelbremser både bak og i front mener jeg å huske.

Betaler 396,- i året for veteranforsikring uten kasko
Da med maks kjørelengde på 5000km - noe som holder for meg som ikke kjører mere enn 3 - 4000km på ett helt år med bil.

Årsavgift var 405,- kr i år.

Vil vel etter noen påkostnader forandre forsikringen slik at den er av fullkasko type.

M

medlem215396

Gjest
Takker for invitasjonen, den skal jeg benytte meg av :D
Ser også at av nyere BMW som jeg finner på Finn.no er det R850R og R1100R som faller i min smak.
Av de eldre går R100 variantene rett hjem.

Forøvrig mye spennende innspill og lesning fra alle. Takk så mye!

Mvh

Det hadde vært veldig hyggelig å få lov å invitere deg til kjente trakter her for litt prøving.

Bare for ordens skyld, mange andre sykler har sikkert også mange av de samme, og flere, fordeler. Dette var bare ment som et spesifikt svar på spørsmålet ditt om hvilken BMW som passer i byen. Og svaret mitt er i all hovedsak; fra BMW så er det kanskje best med en fireventilers bokser. De fins i mange utgaver fra først på 90-tallet. Noen av de rimeligste er muligens R850R, og det er en deilig motorsykkel som jeg har gode minner fra på 90-tallet.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.405
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Tråden vekker ungdomsminner. Hadde CB 750 four et par sesonger. 836ccm trimkit og Marshall 4-1. Gikk vesentlig værre enn chassiet tålte:eek:.

CB 450 Twin var vel en "desmotroner" om jeg ikke husker feil. Mulig det var tilfelle også for CB 500 twin?

Litt off-topic:
Så vidt jeg erindrer, så la Kawa ned produksjonen av to-takterne (H1, H2 osv) etter at de ble forbudt solgt i USA, som var det store markedet, grunnet - nettopp, mange ulykker. Det var ikke uvanlig å fylle styret med bly, for å få på litt mer vekt foran:)

Tips til trådstarter - om du er handlelysten. Betal heller litt mer for et bra/bedre eksemplar som ikke er hjæl-skrudd, der hobbymekanikere har regjert uhemmet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei, jeg applauderer også CB'er av ymse slag, og har tilbrakt flere titalls tusen kilometer på slike selv (inkl egne), men kan ikke bistå med stort annet enn generelle betraktninger om de nå til dags. Skulle du ha lyst å prøve en BMW fireventilers bokser, så er du som du vet hjertelig velkommen hit. Så blir det sikkert litt Naim-prat også :)

Takker for invitasjonen, den skal jeg benytte meg av :D
Ser også at av nyere BMW som jeg finner på Finn.no er det R850R og R1100R som faller i min smak.
Av de eldre går R100 variantene rett hjem.

Forøvrig mye spennende innspill og lesning fra alle. Takk så mye!

Mvh

M

medlem215396

Gjest
Oppdatering for dem med motorinteresse. Etter to års vurderinger og advarsler om farene ved dette transportmiddelet, la jeg hele tanken ifra meg. Interessen eller lidenskapen er imidlertid flyttet til et bilprosjekt som jeg enda ikke har sett. (Se avatar)

Det var rimelig, jeg får hjelp, det blir spennende :)
God Påske!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Oppdaterer denne tråden da jeg har begynt å sikle på en CB 550 K4 som er pen og i tilsynelatende god stand til den nette sum av 16k.

Hva tror folket? Dama kommer til å klikke men bortsett fra det, hvor store er fallgruvene?

Topp Bunn