HOM huff og gru… eller?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.152
Torget vurderinger
10
Jeg får stadig kommentarer om at noen (les JBL) horn profiler potensielt tilfører High Order Modes på grunn av skarpe knekker og diffraksjonsspalter. Tankevekkende da JBL vel er ledende i verden på å utvikle waveguider?

Om det er hørbart vites ikke da mange sier at f ex følgende 1,5» exit waveguider låter fortreffelig: M2, 2384 og VTX12/P-95HF. (2360 diskuterer vi ikke her, den er gammel, tøff og har litt rusk). Jeg har selv hatt 2384 og M2 og det låter svært smooth med 245X-be.

Vel vel, for å nevne noen alternativer: JMLC med badering roundover er kjent for å være smoooooth, og Joseph Crowe har utviklet ES (eksponesielle) radialhorn med solid roundover hvor han med grundige målinger viser hvor smoothe de er og bokstavlig talt slakter gamle Altec radialhorn med skarpe knekker.

La oss ta utgangspunkt i noen kjente basic 12» waveguider i drøftelsen. Konkrete erfaringer er selvfølgelig bedre en teoretiske antagelser, men kjør på uansett.

Her JBL VTX12 (1,5 exit) samt Seos 12 og XT1086, de to sistnevnte med 1» exit:

IMG_4782.jpeg
IMG_4786.jpeg
IMG_4787.jpeg

Jeg har svært god erfaring med XT1086 og en rimelig Celestion titandriver.

Leste at en kar på et forum hadde VTX12 i et kabinett med solide roundovers på sidene og da ble responsen enda bedre. Så et sentralt spørsmål er om slike waveguider og særlig JBL VTX12 vil profitere på modifiseringer? Til og med å sparkle ut knekken ytterst i åpningen??

Sist redigert:
Topp Bunn