HoloAudio DAC

Naturlig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
258
Antall liker
333
Sted
Vestfold
Prøver meg med å opprette en venneråd for HoloAudio DACr. Det er ikke gjort tidligere så vidt jeg kan se.

Kjøpte en HoloAudio Spring3 KTE DAC hos Magna HiFi i Nederland: http://magnahifi.com. De har god service, svarer kjapt på spørsmålene, leverte sikkert og raskt, anbefales.
Tok en råsjanse og kjøpte UTEN lyttetest, jeg hadde en ide at R-2R prinsippet skulle testes ut.
Foreløpig etter noen ukers bruk svarer Spring3 til forventningene, den fungerer akkurat som forventet.
Etterhvert legger jeg ut mer info/erfaring om Spring3 både bruk og lyd.

Er der flere her på sentralen som har en Holo DAC?
 
Sist redigert:

Naturlig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
258
Antall liker
333
Sted
Vestfold
Spring3 KTE har en behagelig lydsignatur og gjengir musikken på en måte som gjør at du kan sitte å jytte i timesvis.
Stress og slank lyd er ikke betegnelser som passer på Spring3.
God definert bass uten å legge til noe, tydelig fin detaljert klangkarakter, presis mellomtone og fin dynamikk. Trompeter/saksofoner/gitarer/stemmer står støtt i lydlandskapet, detaljerte anslag på all slags slagverk. Fin bredde og dybde i mitt lytterom.
Er det R-2R oppbygningen som gjøre at ingen lydelementer stikker seg ut? På flere DACr jeg har hatt/har, fornemmer jeg noe "flising/fnitter" i toppen , særlig på noen dame stemmer, ikke mye, men litt, det kan være med på å gi stemmene en noe utydelig slank klang. Hva er riktig mon tro? Smak og behag heter det vel. Ja, jeg vet det er forskjell på innspillinger.
Jeg spiller Roon med Qobuz/Tidal gjennom USB fra en Ifi STREAM ZEN, en del cdr med CEC TL5 cd spiller både AES og optisk kobling, noen ganger en MacBook Pro USB med Audirvana, litt NRK1 nettradio.
Noe å sette fingeren på? Tja, er du ute etter en analytisk DAC, da er ikke Spring3 svaret. Kanskje gjelder dette for flere R-2R DACr?
Andre DACr jeg har erfaring med er Mola Mota Tambaqui, Gustard X26, Topping D90 MQA, Topping D70s, Audio Research DAC9, Stello D700 og en hønngammel Audio Alchemi (fra arkivet, bare for moro skyld).
Pre: MI 23.5A, effekt: MI 17 DMB+hjemmelaget HavnaAudio Purify+DiY, ht: Respons Grand LE, Stax SR-009 hodehøyttaler.
 

Naturlig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
258
Antall liker
333
Sted
Vestfold
Link til omtale:
Litt usikker på hvilken Spring3 KTE som omtales her, USB løsningen er nå den samme som sitter i Holo Audio May.

Test:

 
Sist redigert:

helvax

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2019
Innlegg
397
Antall liker
410
Sted
Viken
Har en Topping D90SE, som jeg forøvrig liker veldig godt. En kompis har en Holo Spring 3 KTE, som han kjøpte hos Yesda (yesdaaudio.no). Vi har testet å bytte om disse DAC’ene hjemme hos begge. Skal prøve meg på å beskrive vårt inntrykk, som vi allerede har snakket en del om. Det virker ganske likt opplevelsen din @Naturlig

Vi har vært helt enige om at Holo Spring 3 KTE har mer detaljer og bedre separasjon, dvs. tydeligere på ting Topping allerede gjør veldig bra.
Holo høres litt mer naturlig ut, særlig hørbart som du sier, ved damestemmer. Vi mener å høre dette godt feks ved bue på strenger - i en låt som heter Bass Drops. Man kommer liksom lenger inn i lyden, og tettere på bue-gnikkingen i anslagene. Holo virker også tightere i bassgjengivelse. Den virker litt mer musikalsk, og engasjerende på høre på.
Hva som er «objektivt» riktig lyd vet ikke jeg, men jeg har Holo som en klar favoritt over min herlige Topping D90SE. Rett skal være rett.

Prisen på Holo er dog en god del høyere (x4), og jeg nyter fortsatt min Topping D90SE!
 

Dokken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2013
Innlegg
245
Antall liker
94
Sted
Leknes
Har bestilt meg en Spring 3 dac level 2. Spent på hva den vil prestere i forhold til min PSAudio PerfectWave.
Mulig det ikke blir så voldsom oppgradering, men jeg håper den er litt bedre i allefall.

I tillegg bestilte jeg en Mano Ultra Mk2 streamer, skal kjøres med TidalConnect via I2S.
Mano ultra skal erstatte en MOON MiND streamer, denne er egentlig helt topp mtp lyd og funksjonalitet, men må resettes daglig for å fungere. Slikt blir jeg lei av.
 
Sist redigert:

Dokken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2013
Innlegg
245
Antall liker
94
Sted
Leknes
Holo dac har ankommet, det gikk fort. Tester litt her nå, førsteinntrykket er veldig bra.
Det jeg biter meg merke i er romfølelsen.
Bare å vente på den nye streameren nå, så blir det test av I2S.
Får komme tilbake med fler inntrykk etterhvert.

Må jo og nevne kundeservicen til Magna Hifi. Jeg har aldri følt meg så godt oppfulgt. Wow 😁
 

Dokken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2013
Innlegg
245
Antall liker
94
Sted
Leknes
En ting som irriterer med med dacen er tiden det tar med locking av signalet.
Når jeg starter å spille tar det 20 sekunder før det kommer lyd.
Det er egentlig en showstopper folk bør være obs på.
Ellers er det bra saker, uten tvil.
 

Naturlig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
258
Antall liker
333
Sted
Vestfold
Har erfart det samme med min cd spiller og sendte et spørsmål på mail, tiden er litt variabel (5-8-9 sek) på første sporet.
Det kan altså unngås ved å slå av PLL.
Her er svarene jeg fikk fra MagnaHiFi:

1)
"Glad you like the sound of the Spring.

The PLL locking time of the Spring is not a problem or bug.
This PLL is what makes the Holo devices stand out in jitter elimination, so it is a well-considered design decision.
Yes, it can take quite some time for the PLL to lock, but this is only on the first track and only briefly on sample rate changes (<1 second)
Disabling the PLL will solve this, but is only to be advised with an exceptionally good source.
It is something you can try.

Groet / Kind regards,
Rob"

2)
"The locking is only when you turn on the device right? Not in between tracks?
This is normal behavior because the source clock is locked to the Holo Audio.

The May needs same locking time.

If you have a good source you can safely turn off PLL in the menu and you do not have the locking anymore!
The PLL is only required when using a "cheap" source which contains a lot of jitter.
WIth good sources, we even recommend to turn off PLL because the sound will improve.
You can try it yourself!

Groet / Kind regards,
Rob"
 

Dokken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2013
Innlegg
245
Antall liker
94
Sted
Leknes
Takk for en god forklaring. 😊
Har vel hørt om det når du sier det, men hadde definitivt glemt det. Skal testes ut da jeg som nevnt opplever at det tar ca 20 sekunder hos meg.
Er jo Rob som har snekret sammen kilden min og, så jeg kan jo høre hva han anbefaler 👍
 
Topp Bunn