Holde lyd ute, ikke inne!

embre

Fersking
Ble medlem
10.08.2016
Antall liker
0
Hei,
Mulig jeg får "bråk" for dette, men etter litt research virker det som om det er her man må gå for å finne gode svar på lydisoleringsproblem.

Så, her er problemet mitt: Jeg trenger tips for å holde lyd _ute_, ikke inne. Jeg har naboer som insisterer på å kjøre ventilasjonen/avtrekket døgnet rundt, noe som gjør at jeg ikke får sove siden deres kjøkken er under mitt soverom. Så, etter MYE frem og tilbake har jeg bestemt meg for å prøve å gjøre noe med problemet selv, siden naboene tilsynelatende ikke vet hva empati er.

Da er spørsmålet mitt: Tror dere det holder å lage et "rom i rommet"? Hovedsaklig vegger, men også muligens flytende gulv.

Vibrasjonene er ikke veldig høye (det var verre før det ble skiftet kulelager), men likevel høye nok til å være forferdelig plagsomt for meg. Har dere noen tips, eventuelt vet hvor jeg kan henvende meg? Har forstått at en akustiker kan være behjelpelig, men det virker som om de aller fleste som har peiling på dette jobber mest med store næringsbygg.

PS. Bygget er av betong.

Tl;dr: Må lydisolere soverom for å redusere vibrasjoner fra ventilasjon/avtrekk fra naboer under. Bygget er av betong.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Antall liker
1.573
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Høres ut som det mangler ei lydfelle i ventilasjonsanlegget. Rom i rom er nok en grei løsning med feks dobbel gips. På gulv så synes jeg hunton silencio plater er en fin løsning.

embre

Fersking
Ble medlem
10.08.2016
Antall liker
0
Høres ut som det mangler ei lydfelle i ventilasjonsanlegget. Rom i rom er nok en grei løsning med feks dobbel gips. På gulv så synes jeg hunton silencio plater er en fin løsning.
Lydfelle mangler nok, men ifølge driftssjef er det ikke mulig å legge inn lydfelle pga. plassmangel. Anlegget er fra 70-tallet en gang.

Skal sjekke ut hunton silencio-plater, takk for tipset!

embre

Fersking
Ble medlem
10.08.2016
Antall liker
0
Forresten, tror du hunton silencio-platene fungerer om det er lyden av vibrasjoner som er problemet?

Topp Bunn