Hodetelefonforsterkeren min (bilder og "målinger")

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Noen spurte engang for lenge siden om jeg hadde bilder av den. Så jeg motet meg opp idag og tok noen. Så her ser den ut, det er en Millett Hybrid m/diamond buffer og steps strømforsyning. Mer info her
http://www.pmillett.com/hybrid_head.htm

So to the pics ;D

Insiden

Diamond buffer

Rør lyser i mørket 8)

Fronten, plaserte hodetelefonutgangen på baksiden, da jeg ville ha fronte så "clean" som mulig.

Kabinettet er fra audiokit.it og er av meget god kvalitet spør du meg.

Baksiden.

The full monthy!

Its partner in crime!

Så det var det, takk for oppmerksomheten :)

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Re: Hodetelefon forsterkeren min (bilder)

Stilig! Det var dette eg skulle hatt når eg skal prøve hybeltilveret i tigerstaden neste tre mnd. Burde ha planlagt litt bedre og bygd ein slik.

Sigurd

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Re: Hodetelefon forsterkeren min (bilder)

For morroskyld målte jeg den med RMAA også. Nå er vel disse målingene høyst "as is" da jeg ikke vet hvor mye den påvirkes av det dårlige lydkoret i pcn min.

Dynamic Range

Frekvens respons

IMD + N (swept freq) %

IMD + Noise %

Noise Level dBA

Stereo Crosstalk dB

THD dBA

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Re: Hodetelefonforsterkeren min (bilder og "m

Det var nå engang ingen ville krangle på målinger ;)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.448
Sted
'
Re: Hodetelefonforsterkeren min (bilder og &qu

Det var nå engang ingen ville krangle på målinger ;)
Jeg forstår ikke hva du har målt, forstår du det selv?
For å ta den første grafen, hva er Dynamic Range? Hvordan tolker du denne kurven?
Du har maks signal ved 1kHz på -60dB og et støygulv på ~-100dB, altså et dynamisk område på rundt 40dB.
Jeg regner med at du kan utdype dette resultatet eller i det minste si noe om under hvilke forhold dette er målt?

Jan E Veiset

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Re: Hodetelefonforsterkeren min (bilder og "m

Hmm ja det var vel litt lite info, mer info her, testen jeg har postet over er med no load. Opplevde samme resultat med dummy load på 330 ohm og 33 ohm som med no load. Ved veldig lav ohm forandrer det seg endel. Men jeg kjenner ikke til noen Hodetelefoner som er under 32ohm:
http://mediatech.no/berg/hf/Millett.htm
Tror ikke jeg hadde justert volumet helt riktig på denne testen.

RMAA
http://audio.rightmark.org/products/rmaa.shtml

Dette er vel ikke en vitenskapelig korrekt måte og måle på (Om en slik måte da finnes ;) ). Men det er et godt verktøy for DIY entusiaster.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.448
Sted
'
Re: Hodetelefonforsterkeren min (bilder og &am

Dette er vel ikke en vitenskapelig korrekt måte og måle på (Om en slik måte da finnes ;) ). Men det er et godt verktøy for DIY entusiaster.
Ja jøss, men det kreves at man i det minste forstår hva som måles.

For å ta en annen måling: IMD + Noise %. For det første forstår jeg ikke hvorfor du i overskriften skriver Noise % om en graf som har en y-akse i dB?

Hvis du ser litt på resultatene i denne grafen så har du en seriøs peak ved 60 og 120Hz, henholdsvis på -20 og -60dB, hvorfor? For meg så indikerer dette (-20dB@60Hz) at målingene, hvis de er korrekte, er utført i land hvor nettfrekvensen er 60Hz og hvis dette er IMD + Noise på utgangen av en forsterker så har denne forsterkeren seriøse problemer.
En annen ting er at IMD fortrinnsvis måles ved å påtrykke to signal på f eks 18 og 19 kHz i et gitt forhold og se på hvilke restkomponenter dette medfører (det er standard praksis å opplyse om det). Hvilke signal har du på inngangen? Ut av grafen kan jeg se 7kHz, er det flere?

Kan du komme med tilleggsopplysninger eller andre ting som forklarer denne grafen? Uten å vite bakgrunnen ser dette langt fra bra ut, slik den fremstår for øyeblikket viser den en mer eller mindre defekt forsterker.

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.448
Sted
'

testen jeg har postet over er med no load. Opplevde samme resultat med dummy load på 330 ohm og 33 ohm som med no load.
Da er det ingenting som skulle tilsi at du har en peak ved 2.5, 10 og ~16kHz i frekvensresponsmålingene. Ved hvilket nivå er disse målingene gjort?

Hadde jeg målt en slik kurve på en normal forsterker (uten EQ) hadde jeg blitt skremt. ;D

Jan E Veiset

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1

For å ta en annen måling: IMD + Noise %. For det første forstår jeg ikke hvorfor du i overskriften skriver Noise % om en graf som har en y-akse i dB?

Hvis du ser litt på resultatene i denne grafen så har du en seriøs peak ved 60 og 120Hz, henholdsvis på -20 og -60dB, hvorfor? For meg så indikerer dette (-20dB@60Hz) at målingene, hvis de er korrekte, er utført i land hvor nettfrekvensen er 60Hz og hvis dette er IMD + Noise på utgangen av en forsterker så har denne forsterkeren seriøse problemer.
En annen ting er at IMD fortrinnsvis måles ved å påtrykke to signal på f eks 18 og 19 kHz i et gitt forhold og se på hvilke restkomponenter dette medfører (det er standard praksis å opplyse om det). Hvilke signal har du på inngangen? Ut av grafen kan jeg se 7kHz, er det flere?

Kan du komme med tilleggsopplysninger eller andre ting som forklarer denne grafen? Uten å vite bakgrunnen ser dette langt fra bra ut, slik den fremstår for øyeblikket viser den en mer eller mindre defekt forsterker.

Jan E Veiset
Sluttresultatet er i %, se linken i mitt tidligere innlegg, fikk som sagt ikke med alt.

Når det gjelder dette programmet, så spiller det en wav fil med en serie toner, og analyserer input dataen. Det du ser av diper og sånt feks. 60hz er endel av denne wav filen i det området som er beregnet for å kunne beregne ønsket data. Hvordan programmet, og analysere kjenner jeg ikke til. Eventuele feilkilder er det nok mange av, men det er isåfall ikke programmet. Heller hardwaren.

Når det gjelder frekvensresponsen så måtte jeg teste litt nærmere ang. det. Og det viser seg at det er lydkortet mitt som har skyld i "vinglingen". Skal se om jeg ikke får testet på et annet lydkort her.

Forsterkeren er foresten ikke defekt ;)

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Re: Hodetelefonforsterkeren min (bilder og &qu

Som jeg skrev innledningsvis viste jeg ikke hvor mye det dårlige lydkortet innvirket. Vel jeg har nå kjørt en måling på kun det.

Freq.res.

Stilig eh ? ;D Hadde det ikke vært for at det sitter en ukjent plass i min laptop så skulle jeg kastet det ;)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.448
Sted
'

Stilig eh ? ;D Hadde det ikke vært for at det sitter en ukjent plass i min laptop så skulle jeg kastet det ;)
Det var slettes ikke dårlig. Målinger av forsterkeren er jo mer rettlinjet enn loop-back testen av lydkortet. Hvis du bruker PC-en som lydkilde har du muligens en perfekt match. :)

Jan E Veiset

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1

Det var slettes ikke dårlig. Målinger av forsterkeren er jo mer rettlinjet enn loop-back testen av lydkortet. Hvis du bruker PC-en som lydkilde har du muligens en perfekt match. :)

Jan E Veiset
Hehe ja det gjør jeg. Men jeg vil understreke at det IKKE! er dette lydkortet som benyttes i anlegget ;D

Topp Bunn