Hodetelefonforsterker som pre?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Mulig det bare er jeg som er blitt oppmerksom på det nylig, men for meg virker det som det er blitt en slags renessanse for hodetelefonforsterkere.  

Jeg har et ganske enkelt spørsmål: Kan man bruke en hodetelefonforsterker som preamp?  Spesielt for effekttrinn med relativt lav inngangsimpedans kan det vel være nyttig med noe som faktisk er laget for lave/varierende impedanser.

Grunnen til at jeg spør er hovedsaklig at jeg ønsker litt mer å velge i i klassen "rimelige preamps".  Hifi-dedikerte preamps virker svært ofte litt overpriset på meg.

Så altså: Hva kan gå galt hvis man bruker en hodetelefonforsterker som preamp?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.404
Sted
'
Det er flere hodetelefonforsterkere som har pre-out og er beregnet på dette.
Det som ofte mangler er flere enn en linjeinngang, så hvis du har tenkt å bruke mange kilder kan det bli litt tungvint...

Jan E Veiset
NO-6600

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Takk for svar, Jane. Jeg tenkte nok litt forbi graden av brukervennlighet her. Ser jo blant annet at det er en del rørbaserte hodetelefonforsterkere inne DIY-sjangeren, noe som OGSÅ er aktuelt, og da er det jo en smal sak å legge på kanalvelger, RCA out etc... Det er også et poeng at noe kan brukes både som hodetelefonforsterker og som pre. Multi-purpose. ;)

K

kbwh

Gjest
Hodetelefonforsterkere har gjerne lav utgangsimpedans og trekker derfor fint en effektforsterker også av den slemme sorten (som lavimpedante ICEpower, Burmester og Krell).

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Var vel det jeg tenkte også, Valentino. Sitter selv med Oberon-blokker (ICEpower-basert), og det er nettopp for disse at jeg tenkte at man like gjerne kunne bygge preamp over lesten av en hodetelefonforsterker som en typisk preamp-krets. Det er sånn sett de tekniske kravene til hhv. preamp og headsetamp jeg er ute etter og i hvilken grad de avviker fra hverandre.

K

kbwh

Gjest
Her er specs på RME ADI-2 DACen min. Som du ser er det ikke store forskjellen på linje ut og hodetelefon ut:

DA
• Resolution DA: 24 Bit
• Signal to Noise ratio (SNR): 116 dB RMS unweighted, 119 dBA @ 44.1 kHz (unmuted)
• Frequency response @ 44.1 kHz, -0.1 dB: 1 Hz – 21.1 kHz
• Frequency response @ 96 kHz, -0.5 dB: 1 Hz – 43.5 kHz
• Frequency response @ 192 kHz, -1 dB: 1 Hz – 70 kHz
• THD: -103 dB, < 0.0007 %
• THD+N: -100 dB, < 0.0001 %
• Crosstalk: > 110 dB
• Maximum output level DA: +19 dBu
• Output: XLR and 1/4" TRS, servo balanced
• Output impedance: 75 Ohm
• Output level switchable: Hi Gain, +4 dBu, -10 dBV
• Output level at 0 dBFS @ Hi Gain: +19 dBu
• Output level at 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu
• Output level at 0 dBFS @ -10 dBV: +2 dBV

DA - Stereo Monitor Output (Phones)
• as DA, except:
• Output: 6.3 mm stereo TRS, unbalanced
• Output impedance: 30 Ohm

(Jada jada, fine specs, vet det  ;D)

Hvis du er som meg og får bittelitt  :eek: av dBu og dBV kan denne være kjekk:
http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.404
Sted
'
Prinsipielt er det ikke stor forskjell. Spenningsnivåer er omtrent det samme: Linjenivå ligger rundt 1Vrms, hodetelefonutganen noe over. Det er skiller er omsatt effekt; i en hodetelefon omsettes det (naturlig nok) effekt. Hvis du titter på ulike hodetelefoner vil du se at følsomhet/effektivitet er oppgitt på mange måter som f eks dB/mW, dB/mV osv. Ser vi nærmere på disse dataene vil vi se at det som regel ikke er snakk om veldig høy effekt for å oppnå et rimelig høyt lydtrykk. Hvis vi for eksempel ser på AKG K501, som jeg vil tror er representativ, gir denne 94dB/mW. 1mW i 120 ohm er ~0.35Vrms, og 1Vrms vil gi i underkant av 10mW eller 104dB. En normal hodetelefonforsterker har nok ressurser til å gi ut rundt 100mW.
Mange linjeforsterkere er i stand til å drive hodetelefoner, men ikke alle er konstruert for å gi eksempelvis 100mW i 100 ohm eller lavere.

Jan E Veiset
NO-6600

K

kbwh

Gjest
Hovedforskjellen ligger så vidt jeg kan se i utgangsimpedans og implisitt evnen til å levere strøm til lasten.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.404
Sted
'
Hovedforskjellen ligger så vidt jeg kan se i utgangsimpedans og implisitt evnen til å levere strøm til lasten.
Bare som et apropos til utgangsimpedans:
Nå er det ikke nødvendig vis slik at lav utgangsresistans sier alt om driveregenskapene til en krets. Ta for eksempel en småsignal op-amp (ala 741 eller lignende): I en krets med lav gain vil denne ha en veldig lav utgangsresistans, ofte langt under 1 ohm. Generelt er Ro (utgangsresistans) tilnærmet lik Ro0 / (Aol/Acl). Hvor Ro0 er utgangsresistans ved open loop som ofte kan være flere hundre ohm. Hvis vi sier 500 ohm og Aol/Acl=10000, bli utgangsresistansen om lag 50 milliohm.
Typisk spenningssving for en slik op-amp kan være 80% av forsyningsspenningen, ved +/-12V omtrent 10Vpeak. Tilsynelatende burde det gått bra å drive en 8 ohms høyttaler fra denne kretsen og få ut U^2/R watt, altså 12W peak. Hvis noen føler seg fristet til å prøve så vil resultatet være nedslående: så godt som ingen effekt vil bli omsatt i høyttaleren.
Årsaken til at det er slik er at strømmen begrenses av Ro0 og at modellen med 50mOhm utgangsresistans vil bryte sammen når utgangsstrømmen passerer Vcc/Ro0 (ca 20mA).
Med andre ord: lav utgangsresistans er ingen garanti for å levere mye strøm.

Ro: effektiv utgangsresistans.
Ro0: Utgangsresistans ved Aol
Aol: open loop forsterkning
Acl: closed loop forstekning
Vcc: Forsyningsspenning

Jan E Veiset
NO-6600

K

kbwh

Gjest
Fin presisering, jane.
Man kan forenkle for mye i jakten på det kortfattede.

Topp Bunn