Hodetelefon EQ

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.215
Antall liker
9.443
Torget vurderinger
2
Juhuu ! Endelig en like. Takk. Bryr folk seg ikke om hvor avvikende hodetelefonene er?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.140
Antall liker
4.291
Torget vurderinger
1
100% kanalseparasjon er et vel så stort problem som frekvensrespons i alle retninger. Jf. HRTF, se f.eks. SPL phonitor.

mvh
KJ
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
AutoEQ fungerer ikke ideelt her. Alt for stor forskjell på mitt hode (og evt hodetelefoneksemplar) og måleoppsettet målingene ble foretatt på. Det hørtes ikke balansert ut og ved hjelp av sinus test toner så var det også lett å verifisere at ting ikke ble optimalt, spesielt i bassområdet. I mitt tilfelle ble det _alt_ for mye bass om jeg la på AutoEQ eller ASR korreksjon basert på måleresultatene de hadde. Type 4 db for mye i forhold til hva jeg i virkeligheten opplever som riktig nivå nedover under 50-60 Hz.

Jeg synes profilene først og fremst er fine for å indikere hvor et hodetelefonpar har forbedringspotensiale, men at det ikke fungerer så bra i praksis å korrigere slavisk etter målingene som neppe er helt representative for det du opplever når du plasserer klokkene på ditt hode.
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Takk for link Herr Clorin, men du spør (retorisk) "bryr ikke folk seg om hvor avvikende hodetelefonene er? Jeg er nooob, og har ikke vært på audiofylla før ca når pandemien brøt ut. Gått berserk i headfi, og det er nok tullete av meg å ikke ha satt meg inn i EQ, Harman-kurve etc, men hva legger du i "avvikende" her?
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg bruker EQen i VLC på telefon. Funker som gull.

Screenshot_20210507-192508_VLC.jpg
 
Topp Bunn