Hmm.. Uventet..

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
KindOfBlue skrev:
RS - det kjøper jeg, men la oss nå ikke opphøye dette til noe så vanskelig som å holde en restaurant på Michelin-nivå. Veikro, om ikke gatekjøkken.

Sannelig om jeg vet. (talemåte, jeg vet vel det ;)) Hvis lyd i seg selv er målet kreves det ikke stort, men det var de der aller siste prosentene av absolutt ekthet da, selve magien. Den finner du neppe på noe fgatekjøkken.

Ellers var utgangspunktet her i hvilken grad vår lydreproduksjon lar seg forklare vitenskaplig. Der var det matoppskriften hørte hjemme..

Mvh. RS

K

KindOfBlue

Gjest
R.Solhaug skrev:
KindOfBlue skrev:
RS - det kjøper jeg, men la oss nå ikke opphøye dette til noe så vanskelig som å holde en restaurant på Michelin-nivå. Veikro, om ikke gatekjøkken.

Sannelig om jeg vet. (talemåte, jeg vet vel det ;)) Hvis lyd i seg selv er målet kreves det ikke stort, men det var de der aller siste prosentene av absolutt ekthet da, selve magien. Den finner du neppe på noe fgatekjøkken.

Ellers var utgangspunktet her i hvilken grad vår lydreproduksjon lar seg forklare vitenskaplig. Der var det matoppskriften hørte hjemme..

Mvh. RS
Jeg vil si at i de tilfellene hvor en hifi-entusiast er i stand til å gå under topplokket på en komponent, og modifisere denne; eller bygge opp en topp-komponent fra grunnen av -- så er vi på sporet.
Og bare så det er sagt: jeg er ikke i stand til dette.

Men som vi har sett er det folk som legger ut i 3-Stjerners vendinger om komponenter og deres fortreffelighet, og hvordan disse gruser andre anlegg, når innmaten i komponenten er seig som en skosåle og sist ble sett på vei inn i en billig dvd-spiller. Og da er vi på gatekjøkkenplan.

M

musicus

Gjest
lark skrev:
Billa skrev:
lark skrev:
Puss over alle tilkoblinger med CRC elektronikkrens og lytt på nytt ;D
Dette er noe jeg på det sterkeste vil anbefale alle å gjøre. Jeg renset kontaktene med CRC og fikk regelrett hakeslipp. Lyden ble mye klarere. Jeg lånte deretter bort boksen til en venn som rapporterte det samme hakeslippet. I sommer byttet jeg alle de billige kablene hos min bror med mine litt dyrere, men fortsatt billige kabler samt en totalrens av alle kontaktflater. Han rapporterte om betydelig forbedring. Dette er et veldig billig tiltak som selv ikke troende kan finne fornuft i.
Man bør i allefall rense alle kontakt punkter før prøving av nye kabler.
En boks CRC elektronikkrens er sannsynligvis ikke et dyrt nok tweak til at det faller i smak. Hadde boksen kostet 750,- hadde det nok vært betydelig mer interesse for dette fenomenale "tweaket"
Tåpelig kommentar, som sier ganske mye om din innstilling til andre med forumister her inne, de fleste har vel (eller burde ha) en slik boks lett tilgjengelig....

mvh

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.632
Torget vurderinger
96
om.s skrev:
nb skrev:
En del av påstandene om kablers magiske egenskaper på dette forum burde kvalifisere for Nobelprisen i fysikk. Ergo er det 99,9999% sannsynlig at påstandene er feil. Verre er det egentlig ikke.
Skal dette være korrekt så er det vel knapt en eneste kabeltilhenger som har påstått at kabler har slike magiske egenskaper som du her insinuerer, tvert om er det vel mer du og dine "troende" som kommer trekkende med slike utrykk, som en slags diskreditering av at andre kan oppleve og høre noe annerledes/mer enn hva du/dere selv gjør. Dårlig retorikk!

Selv synes jeg det er fantastisk at noen som ikke hører forskjeller på kabler bruker så mye tid på å skrive om noe de selv alikevel ikke hører, og atpåtil bestrider de at andre igjen hører forskjeller, nesten noe magisk med slike "evner"! ;) .....

Warwick! hyggelig at du oppdager og deler dine kabel erfaringer med mengden her inne :) ....

mvh
Det var en gang noen som påstod at jorda var rund også, mange syntes det var ganske fantastisk. Det finnes ingen kjente logiske forklaringer på hvorfor kabler skal ha hørbare forskjeller, så lenge de fungerer som de skal. Alle lyttetester som går på hva deltakeren KUN hører konkluderer med at det ikke er forskjell. Ingen har noensinne lyttet seg til et bevis på at det er forskjell. Klart det er sårt for de som i alle år har kastet bort titusener, men det må da være bedre å lære noe nytt og komme seg videre? Jeg er sikker på at de fleste som diskuterer dette gjør det fordi de vil at denne hobbyen skal få mer fokus på hva som er viktig for lyden. Til trådstarter: Jeg har vært akkurat der du er... hadde nesten samme opplevelser. Tips: Få noen til å bytte kabler uten at du vet hvilken som er tilkoblet, og du vil oppleve at du lurer fælt på om det er Biltema eller EKKJ kabelen som spiller. Som en annen har nevnt, du vil også få en overraskelse hvis du bytter tilbake til den gamle etter en tid. "Jøss, var det ikke så stor forskjell allikevel" Det er helt utrolig hva hjernen lurer oss til å tro vi hører, SPESIELT hvis man har bygget opp en forventning og samtidig har "fagfolk som har tutet ørene ens fulle om kablers forskjeller. Jeg er utrolig glad jeg har kommet meg videre, og glemt alt om kabler, magiske føtter under komponenter osv. Det er deilig å kunne bruke all energi og ledig tid på det som virkelig betyr noe: Rommets samspill med høyttaleren, og kvaliteten på disse to elementene. Veldig mye av magien ligger her.

M

musicus

Gjest
Polkagris skrev:
om.s skrev:
nb skrev:
En del av påstandene om kablers magiske egenskaper på dette forum burde kvalifisere for Nobelprisen i fysikk. Ergo er det 99,9999% sannsynlig at påstandene er feil. Verre er det egentlig ikke.
Skal dette være korrekt så er det vel knapt en eneste kabeltilhenger som har påstått at kabler har slike magiske egenskaper som du her insinuerer, tvert om er det vel mer du og dine "troende" som kommer trekkende med slike utrykk, som en slags diskreditering av at andre kan oppleve og høre noe annerledes/mer enn hva du/dere selv gjør. Dårlig retorikk!

Selv synes jeg det er fantastisk at noen som ikke hører forskjeller på kabler bruker så mye tid på å skrive om noe de selv alikevel ikke hører, og atpåtil bestrider de at andre igjen hører forskjeller, nesten noe magisk med slike "evner"! ;) .....

Warwick! hyggelig at du oppdager og deler dine kabel erfaringer med mengden her inne :) ....

mvh
Det var en gang noen som påstod at jorda var rund også, mange syntes det var ganske fantastisk. Det finnes ingen kjente logiske forklaringer på hvorfor kabler skal ha hørbare forskjeller, så lenge de fungerer som de skal. Alle lyttetester som går på hva deltakeren KUN hører konkluderer med at det ikke er forskjell. Ingen har noensinne lyttet seg til et bevis på at det er forskjell. Klart det er sårt for de som i alle år har kastet bort titusener, men det må da være bedre å lære noe nytt og komme seg videre? Jeg er sikker på at de fleste som diskuterer dette gjør det fordi de vil at denne hobbyen skal få mer fokus på hva som er viktig for lyden. Til trådstarter: Jeg har vært akkurat der du er... hadde nesten samme opplevelser. Tips: Få noen til å bytte kabler uten at du vet hvilken som er tilkoblet, og du vil oppleve at du lurer fælt på om det er Biltema eller EKKJ kabelen som spiller. Som en annen har nevnt, du vil også få en overraskelse hvis du bytter tilbake til den gamle etter en tid. "Jøss, var det ikke så stor forskjell allikevel" Det er helt utrolig hva hjernen lurer oss til å tro vi hører, SPESIELT hvis man har bygget opp en forventning og samtidig har "fagfolk som har tutet ørene ens fulle om kablers forskjeller. Jeg er utrolig glad jeg har kommet meg videre, og glemt alt om kabler, magiske føtter under komponenter osv. Det er deilig å kunne bruke all energi og ledig tid på det som virkelig betyr noe: Rommets samspill med høyttaleren, og kvaliteten på disse to elementene. Veldig mye av magien ligger her.
Hyggelig at du har funnet roen, det vil vi vel alle, forövrig mener jeg fortsatt hvert ord av det sitatet du henviser til, og har slått meg til ro med at jeg kan registrere forskjellen på kabler, noe jeg fikk bekreftet senest i helgen, t.o.m med en rimeligere kabel enn min egen, ikke dårlig, ikke föler jeg meg lurt heller for at jeg foretrakk den rimeligste.

Det bedrövelige er imo, mer at de som våger å fortelle om sine opplevelser og erfaringer, og kanskje ikke önsker/gidder gå dypere i materien, ikke skal få gjöre dette för en horde begynner skrike opp om beviser og dbt´s og "you name it" selv får jeg da assosiasjoner til helt andre ting enn hifi igjen når jeg leser slikt, "jeg hörer ingen forskjell og da skal banne meg ikke du gjöre det heller" noen mindre sympatiske trekk over en slik attitude synes nå jeg...

Ikke alle har heller, eller vil for den del, omregulere lyttekroken/stua si til ett dedikert gutterom, og magien kan godt skapes under og med de forutsetninger man har i utgangspunktet, ikke umulig det, og der ligger vel mye av utfordringen både med tanke på komponent og kabel valg...

mvh

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
KindOfBlue skrev:
niklasthedolphin skrev:
KindOfBlue skrev:
niklasthedolphin skrev:
Og hvis du evner at videnskabliggøre følelser, som oplevelser - inklusiv lytteoplevelser - jo rummer, kan du så ikke indstilles til en Nobel pris?

"dolph"
Enda et tulleargument, hva har dette med noe som helst å gjøre. Nobelpris?

Forøvrig gjøres det ustrakt arbeid nettopp med vitenskapeliggjøring av følelser og deres opprinnelse, så se ikke bort fra muligheten, uten at jeg vil være involvert i det minste.

Se forøvrig mitt svar ovenfor.
Kan du eller andre ikke pege ud hvilket svar du mener er fyldestgørende respons på mine indlæg af d.d.

Vær også lige venlig at fremlægge referencer og dokumentation på forskningsresultater og videnskabelige redskaber som gør det muligt for musiknydere og HiFi-nørder at analysere lytteoplevelsen og derudfra beregne hvordan næste lytteoplevelse optimeres?

Heri må du gerne medtænke evt. følelsesmæssige konflikter i et parforhold hvor anlæget er taget som gidsel.

Værså god:
Ordet er dit.

"dolph"
Du får ta din egen tur i voksenopplæringen, dolph. Du kan begynne med det fantastiske verktøyet du sitter ved:

http://www.google.com/search?client...ainscan+emotion+measurement&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Dit link svarer ikke på nogle af mine indlæg, endsige dokumenterer eller understøtter tilnærmelsesvis noget af alt det ævl du har fyret af endnu.

Det er en OM'er.

Selv ikke Miles Davis ville på nogen måde erklrære sig enig i dine stringente og for længst videnskabligt modbeviste teorier.

"dolph"

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
R.Solhaug skrev:
KindOfBlue skrev:
R. Solhaug:
HiFi er definitivt langt fra å være noen eksakt vitenskap, det bør de fleste ha fått med seg. Om så var ville det jo være enkelt nok for en skolert fjott å beregne det ultimate system og dett var dett. Men sånn er det ikke. Uten at det på den annen side betyr at fysikken er satt helt til side.
Omtrent som med matlaging; følger du oppskriftene blindt blir du aldri mer enn en middelmådig kokk. Du må kjenne råvarene og ha virkelig fingertupp-feeling for å få folk til å rulle med øya
Hva i alle dager har hifi med kokekunst å gjøre?

Du må "kjenne kablene og ha virkelig fingertupp-feeling for å få folk til å svinge?" ;D

Ærlig talt, å mekke sammen noen hifi-komponenter, fullstendig på måfå, med all den vilkårlighet i prosessen som selv bladet FIDELITY attesterer for med sine ulike anmeldelser, har ingen ting med det å beherske et topp kjøkken å gjøre.

Det å spille i den ene enden, krever kunstferdighet av første slag.

Det å sette sammen komponenter fra grunnen av, krever innsikt og forståelse.

Men det å kjøpe i hop et anlegg og så sette seg til å synse er på gatekjøkken-nivå i sammenligning.

Nå uttaler jeg meg i første rekke som konstruktør, men det er slett ikke "på gatekjøkkennivå" å sette ihop et ultimat anlegg. Til det produseres det alt for mye misforstått juggel og da spesielt høyttalere og kabler. Her er det ikke bare å handle inn, man må besitte megen fagkunskap for å kunne vite å finne fram til hvilke løsninger som er optimale.

Mvh. RS

Hvilke kabel produsenter mener du er seriøse, og hvilke kabler mener du folket på Hifisentralen kan satse på?

1. Anlegg til ca. 10.000,. - 20.000.-, 30.000.- osv. (untatt din selvlagde da ;))

Topp Bunn