Hjemmesnekra tonearm kabel

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
464
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Min tonearmkabel eller phono kabel (Elac) som brukes mellom platespiller og RIAA er humørsjuk og lager plutselig masse during og brum. Kabelen det gjelder er er en ordinær RCA - RCA phonokabel med jordingskabel som kobles mlm apparatene. Så istedet for å svi av masse penger på overprisede kabler, tenker jeg å lage en kabel på ca 1.5m selv.

Jeg prøvde en Mogami 2497 RCA-RCA kabel (vanlig signalkabel) + en jordingskabel (nappa ut en leder fra en strømkabel). Testet denne kabelen som ren signal kabel mellom platespiller og RIAA hvor jordingsleder IKKE er koblet til skjermen til Mogami'en, men kun til apparatene, og dette brummet betydelig mindre. Så det er opplagt noe galt med Elac kabelen, men det brummer fortsatt litt på høyt volum, så jeg skal prøve en kabel i tråd med det kabeldesignet Korf anbefaler.

Innledende valg av kabel har falt på en Klotz Superior M2 (https://shop.klotz-ais.com/mc2000.html), 2 leder + skjerm, rett og slett fordi jeg har ca 20m av denne. Denne har 60 pF/m kapasitans.

Kabeldesign.png

Spørsmål:
Er 60pF/m lavt nok til en kabel på 1.5 meter?
Er det avgjørende hvilken kvalitet det er på jordingslederen, eller duger det med en leder fra en vanlig strømkabel?
Er det andre forhold jeg bør passe på?

På forhånd takk 😊👍

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.158
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
60 pF/m er godt.
Med RCA i avsenderenden skal, dersom tonearmsjord er koplet til platespillerens jordingteminal, avsenderkontaktene være koplet som som mottakerkontaktene. Skjermene skal ikke være koplet til noe i avsenderenden, kun i mottakerenden, og det skal være en leder til jord slik Korf viser.

Sist redigert:

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
464
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Utmerket 😊

Så hvis det er kontakt mellom tonearmledningene (de pitte små ledningene i tonearmen) blå og grønn jord og platespiller-chassijord, så skal skjermen kobles sammen med jordingsledningen KUN i mottakerenden? Er dette riktig forstått?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.158
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jepp. Internledningene i tonearmen skal (bør… Du er prisgitt fabrikanten) kun ha kontakt med senter og krans i hunkjønn rca-pluggen. Innerledningene i kabelen du lager det samme til hankjønn rca-pluggene
Skjerm skal kun koples til jordingsterminal i mottakerenden.
Separat jordkabel fra grammofonchassis (der vi også håper at tonearmsjord er koplet) til mottaker/phonoforsterker.
Tre spadekontakter i mottakerenden altså. :)

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
464
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Da sjekker jeg først om chassi og tonearm-jord er koblet sammen før jeg gjør noe mer. Sikkert lurt å koble pickup helt vekk/av når jeg skal bippe... har hørt at pickuper ikke liker dette noe særlig 😁

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
464
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Til ettertiden evt hvis noen lurer på det samme som meg, så er dette svaret jeg fikk av Elac:

" De blå og grønne ledningene er ikke koblet til jord, de flyter. De er kun koblet til den respektive ytre ringen på RCA-kontakten. "

Topp Bunn