Hjemmebrygg

G

Gjestemedlem

Gjest
Nå går det mot vintersolverv og mørkere tider. En god tid for mørkt og smaksrikt øl. Fikk derfor lyst å prøve å lage noen sorter selv og bygge opp et utvalg i boden.

Hvor vanskelig kan det være å brygge noe som smaker bedre enn det meste fra supermarkedet?

Jeg har begynt forsiktig, mest for å gå gjennom prosessen og se hvor langt tid det tar, hvordan det blir med klarning, kullsyre, tapping etc. Dvs. jeg kjøpte et kit og en kilo sukker. Det er jo slik som ølbryggere ikke vil vedkjenne seg, men det får nå stå sin prøve. Planen er å lage ordentlig øl etterhvert.

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.990
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ingen forslag, men kommer til å følge denne tråden dersom det kommer inn noen svar. har tilbud om å bli med i et Øl-laug der vi har landsted. Får se om det blir noe av det til neste år.?

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Dette drev jeg endel med før i tiden :)
Renslighet er alfa og romeo her, steriliserte alltid flaskene før tapping, bla.
Kjøpte noen kit av typen "scottish export" som var ok i seg selv, og meget gode etter tweaking med ekstra maltekstrakt og humle. Ble også meget potente saker, sånn %-messig sett ;D Havnet godt opp på 9-tallet, dersom jeg minnes rett.
Men vær for all del nøyaktig med sukkermengden når du skal kullsyregjære på flaske ;)
Jeg rota det til der en gang, og ølflaskene eksploderte med en slik kraft at det satt glass-skår godt fast i lecaveggen ;D ;D Kapslene holdt seg på plass, dog. Glem vinkorker i flaskene, dersom du ikke er overdrevent glad i å få servert ølet i søyle opp fra flaska ;D
Ølet må selvsagt også helles forsiktig ved servering, bunnfallet smaker gammel gympose...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Av bitter erfaring; den kiloen sukker kan du bruke til andre ting, pannekaker eller vafler f.eks. Finn en annen karbo-kilde, f.eks mer malt. Rørsukker har ingenting i hjemmebrygg å gjøre har jeg hørt. Og smakt.
Ellers enig med donnerwetter; renslighet, utvidet sådan, er en av nøklene til godt øl.

Ellers er det moro å lese om andres erfaringer, om du googler f.eks "brygg øl" e.l. så vil du finne noe der, men det har du sikkert gjort.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja jeg vet at rørsukker ikke har noe i ekte øl å gjøre, og har således ingen forventninger til denne først batchen. Dette er mer for å bli kjent med prosedyrene som er involvert.

Det første problemet nå er at gjæringen ikke vil starte opp ordentlig. Det er litt aktivitet men etter 2 døgn burde det være nok til at gjærlåsen viser aktivitet. Temperaturen er litt over 20 grader så det skal være tilstrekkelig. Enten har forhandleren solgt meg et gammelt kit eller så er den gjæren som følger med slike av laber kvalitet. Neste gang kjøper jeg nok denne separat fra en annen plass og av en anerkjent strain.

Greit å gjøre slike erfaringer nå, før jeg prøver på noe ordentlig.

Skal prøve å være nøye med hygiene. Kjørte en rensing på tanken selv om den ikke hadde blitt brukt før, og skal gjøre det samme med flaskene.

Forstår at én sukkerbit på en 1/2 l flaske er passelig for å få kullsyre i ølet, eller er dette for mye? Har intet ønske om å lage bomber av dette, og er heller ikke noen tilhenger av øl med mye kullsyre. Jeg liker aller beste engelske øl som bitter.

Dette er noe av det beste ølet jeg vet, så får jeg noen gang til noe som ligner litt blir jeg overlykkelig:

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg synes 1 sukkerbit på 1/2-flaske høres veldig mye ut jeg; selv har jeg klart meg finfint med en liten spiss av en teskje pr 1/1-flaske for denne ettergjæringen.

Hygiene er koking, paranoia og mikrofobi i ett og alt. Gjæringen kan man starte på langt mer raffinerte måter enn å strø rørsukker over ølet, men det er en fin ende å starte, man lærer, og det koster lite. Jeg synes forresten 20gr høres svært mye ut.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Ca 1/4 sukkerbit(brunt sukker) pr 1/2 fl er et godt utgangspunkt :)
Vedr. flaskene; god vask i krystallsoda, skyll godt, etterfulgt av 1 time i steikovnen på 110 grader, avkjøling under rent klede før tapping har funka godt her i gården. Ikke glem renhold av tappeutstyret(hevert o.l) !!!
20 grader bør være mer enn nok til å få startet gjæringen etter min erfaring, og jeg har erfaring for at gjæringen først kommer ordentlig i gang etter 3-4 dager med litt lavere temp. Dette gir ofte bedre øl imo.

Stalltips:
Ikke tapp en ny batch med øl samme kveld som du prøvesmaker den forrige ;D
Kjøp kapsler og en god korkemaskin :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
I det herrens år 1972, lærte vi å lage finsk mjød hos noen flotte og kjempegreie finske jenter som jobba på fiskebruk i Båtsfjord. Det var "ferdig" på 3 uker, kom aldri på flasker ( tror vi "glemte" ettergjæringa..), var kjempesterkt - og medførte masse morro. Oppskrifta husker jeg desverre ikke...........

???

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Gjæren som følger med kit er ikke alltid av god kvalitet. Jeg tror det er lurt å kjøpe skikkelig gjær, enten flytende, eller nottingham tørrgjær.
Kjøpe kit er som å kjøpe kompakt-anlegg fra phillips. helt bra som første anlegg, men etterhvert vil man teste litt forskjellige komponenter...

En god side å begynne på for tips er :
http://www.norbrygg.no/
denne danske er utrolig bra, med masse oppskrifter, og kalkulator til å lage egne oppskrifter:
www.haandbryg.dk

renslighet/sterilisering er essensielt for godt hjemmebrygg, man kan ikke bli manisk nok tror jeg.
Jeg steriliserer alt jeg bruker i bryggingen. alle redskaper. og bruk hansker.

hvis man gjør det nøye og er renslig har man bedre øl enn man får i butikken, imo. (de store bryggeriene tenker jeg på da)

e

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
leik skrev:
renslighet/sterilisering er essensielt for godt hjemmebrygg, man kan ikke bli manisk nok tror jeg.
Jeg steriliserer alt jeg bruker i bryggingen. alle redskaper. og bruk hansker.

hvis man gjør det nøye og er renslig har man bedre øl enn man får i butikken, imo. (de store bryggeriene tenker jeg på da)
Bulls Eye, leik! ;)
Linken til de danske håndbryggere er også jævlig god! :D

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
haandbryg.dk eller beercalc.dk er topp.
veldig morsom måte å regne seg frem nye typer øl å prøve ut.

jeg kunne tenke meg å teste en Asahi superdry-type neste gang, fantastisk god øl.
Forressten blir neste batch i morgen faktisk. Vi skal lage Coopers sparkling ale. veldig god ale, og det blir spennende å se hvordan hjemmekopien blir...

e

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Bare ikke gjør som meg ved tapping; les øverst i tråden ;D ;D

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Husker jeg brygga litt på vidregående skole, var moro og holde på med, men smaken bomma jeg litt på.. hadde en del druesukker igjen, men tror jeg kasta det..
har fortsatt en staut liggende, er vell 2,5 år gammel.. hvis du vill ha den kan jeg sende den til deg hvis du dekker frakta.. hvis du er intressert..:)

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
37 ferske flasker syrlig belgisk Wit.
Nå er det bare å vente på våren...

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Har en batch med Muntons Premium Gold, Midas Touch Golden Ale som står for å roe seg etter kondisjonering. Men så langt ser det svært lovende ut. Smakte litt på den når jeg tappet den på flasker, og den har en fin fruktig smak med litt kraftig humlebitterhet, samt et fabelaktig tett skum. Gleder meg til virkelig å drikke disse om en uke eller to.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Åpnet en flaske med Midas Touch Golden Ale for prøvesmaking nå. Bønder og banditter dette var blitt godt. Svært fruktig og med akkurat passe kullsyre (tilsatte 1ts spraymalt på 1,5l). Ikke så mye skum for jeg hadde forventet, men rundt og smaksrikt. Ikke bittert på smak, men har en tydelig bitterhet i ettersmaken. Ikke helt klart ennå så det skal få stå noen uker før jeg går løs på det for alvor, men ingen gjærsmak overhodet.

Dette kitet kan virkelig anbefales.

Mye bedre enn det første kitet jeg prøvde. (Muntons Bock)

Begynner å få sansen for hjemmebrygg. Har et par kit til som skal prøves, men kommer nok til å lage mer Midas om ikke lenge.

Topp Bunn