Hjelp: varmepumpe ødelegger TV-bildet

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.926
Hei!

Trenger litt forklaring/hjelp her.

Jeg er nå på sør-Senja hos en koselig gammel tante av meg på 90-år.
Hun har en ny Mitshubishi varmepumpe og en ny LCD flatskjerm i stua. Problemet er kort og godt dette: når hun bruker fjernkontrollen på varmepumpa og styrer varmen opp/ned skjer følgende på TV'en: bildet går i frys og lyden blir borte. Uansett hva hun trykker på fjernkontrollen til TV'en, så skjer det ingen ting. Hun er nødt til å bryte 220V strømmen på TV'en for å få den i gang igjen.

For en 90-års gammel dame er dette slitsomt.
Jeg regner med at det er noen IR-frekvenser som ligger for tett her.
Hvordan løses problemet?

Er det en av fabrikantene på enten varmepumpa eller TV'en som ikke har fulgt visse retningslinjer?

Takk for svar! :)

O

Ole I

Gjest
Er det Kirigamine pumpe hun har?

Har selv en slik og en bekjent også - ingen av oss har disse problemene.

Er pumpa på egen strømkurs ?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.926
Ole I skrev:
Er det Kirigamine pumpe hun har?

Har selv en slik og en bekjent også - ingen av oss har disse problemene.

Er pumpa på egen strømkurs ?
Takk for kjapp respons!

Ja, det er en sånn pumpe hun har. (Mum og Dad har samme, uten sånne problemer)

Hun mener det ikke er en egen kurs. Det ble ikke lagt opp noen nytt strømopplegg når varmepumpa ble innstallert.
Jeg skal snart bort i huset hennes, noe jeg bør se etter, prøve?

PS! Flere andre folk har bekreftet problemet og min tante er usedvanlig bright i sinnet. Så hun tøver ikke. ;)

O

Ole I

Gjest
Jeg ville startet med å koble pumpa til en annen kurs, en 16ampere gjerne, jordet.
Bruk en skjøteledning om nødvendig - jordet!

Så bruker du remoten til pumpa rett ved TV'en - regner med at pumpa er i såpass nærhet at den vil motta signaler derfra.
Og ditto med TV remoten. Det skal i prisnippet ikke gi forstyrrelser noen veier.

Om varme opp/ned regulerer lyden på TV, så er det helt klart at de er på samme frekvens og kode.
Jeg tror ikke man kan endre kode/frekvens på pumpa's remote, men det er noe L..C..R greier under batteriene. Det er vel finjustering av "øyet" - tror jeg!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.926
Ole I skrev:
Jeg ville startet med å koble pumpa til en annen kurs, en 16ampere gjerne, jordet.
Bruk en skjøteledning om nødvendig - jordet!

Så bruker du remoten til pumpa rett ved TV'en - regner med at pumpa er i såpass nærhet at den vil motta signaler derfra.
Og ditto med TV remoten. Det skal i prisnippet ikke gi forstyrrelser noen veger.

Om varme opp/ned regulerer lyden på TV, så er det helt klart at de er på samme frekvens og kode.
Jeg tror ikke man kan endre kode/frekvens på pumpa's remote, men det er noe L..C..R greier under batteriene. Det er vel finjustering av "øyet" - tror jeg!
Ok. Takk for svar, Ole! Skal snart bort å prøve.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.926
Har nå vært hos min tante.

Det stemmer det, bare man toucher knappene på fjernkontrollen til varmepumpa, så går TV'en i frys. Men det er ikke TV'en, det er sat tuneren, en Canal Digital 106-S som låser seg. Min tante hadde ikke fjernkontrollen til tuneren (hun ser bare på NRK 1), så jeg fikk ikke prøvd andre veien.

Varmepumpa har fastinstallasjon på 220V. Men går på en kurs i kjelleren, altså ikke samme kurs som TV/Sat.

Skal sende en e-post til Canal Digital og leverandøren av varmepumpa. Får se hva slags løsning på problemet dem kommer opp med.

O

Ole I

Gjest
Det blir jo bare enda mere merkelig.
Siden jeg har samme CD tuner måtte jeg teste dette.
Og jada, hvis jeg peker med Mitsubishi remote mot CD tuner og regulerer varme, fryses TV bilde.
Dette har aldri vært en issue siden varmepumpe remote henger på stativet sitt rett under pumpa eller på spisebordet i spisestuen. Når vi regulerer varme peker vi mot pumpa, ikke CD dekoder :)
Men det er kanskje naturlig at din tantes pumpe står slik i rommet at når hun peKker mot den, så peker hun også så og si rett mot CD dekoder.

Her lærte jeg noe nytt. Hvis fruen absolutt skal se noe på tv jeg ikke vil se og hun tviholder på CD remote, så sier jeg bare: "er det ikke litt kaldt her...." :)

Takk, Espen.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.926
Ole I skrev:
Det blir jo bare enda mere merkelig.
Siden jeg har samme CD tuner måtte jeg teste dette.
Og jada, hvis jeg peker med Mitsubishi remote mot CD tuner og regulerer varme, fryses TV bilde.
Dette har aldri vært en issue siden varmepumpe remote henger på stativet sitt rett under pumpa eller på spisebordet i spisestuen. Når vi regulerer varme peker vi mot pumpa, ikke CD dekoder :)
Men det er kanskje naturlig at din tantes pumpe står slik i rommet at når hun peKker mot den, så peker hun også så og si rett mot CD dekoder.

Her lærte jeg noe nytt. Hvis fruen absolutt skal se noe på tv jeg ikke vil se og hun tviholder på CD remote, så sier jeg bare: "er det ikke litt kaldt her...." :)

Takk, Espen.
Helt riktig. Hun har en lang tarm av ei stue. Kjøkken og Tv-krok i ene enden av stuen og varmepumpa i motsatt ende av stuen. (Tv og tuner ca midt mellom) Og min tante beveger seg mest mellom kjøkken og Tv-kroken, hun er jo gammel og litt dårlig til beins.

kanskje jeg skulle legge et sort klede over tuneren, med små "luftehull" klippet... ;)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ole I skrev:
;D ;D ;D

Topp Bunn