HJELP !! Tilsynet kommer !!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
0
El tilsynet har meldt sin ankomst i dag klokka 12:00. :eek:

Er det farlig? Biter de? Noen som har erfaring?

Bør man begynne å diskutere fordeler med egen HiFi kurs og sølv kontra kobber ledere ? Eller er det da risiko for at han tilkaller de med sykebil og skjorte med ekstra lange ermer?

Bør man gjemme bort rørforsterkeri? Fare for at de reagerer negativt på 32Amp kurs med kontakt i stua?

Huff blir nesten redd jeg, det føles nesten som gamle dager med lensmannen på leting etter utstyr for Trøndersk husflidarbeid. :-\ :p

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.041
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tror ikke du behøver å bekymre deg, om du da ikke VET at du har noen "svin på skogen" ;)
Mulig du skal slite med å forsvare den 32amp kursen....ikke vet jeg.

Jeg fikk beskjed i å ordne opp i noen løse ledninger på vaskerommet (skjøteledninger), samt skifte en bit inne i en av sikringsholderne (har gammelt skap)
Da han kom til grotta mi i kjelleren, ble vi sittende i 1/2 time og høre musikk.
Kaffe hadde han også tid til. ;D
Jeg spurte han litt ut om generell instalasjon i forbindelse med stereoppsett.
Det var greie 45minutter med inspektørbesøk.

Så om du treffer på den rette, skal du se at han har positiv interesse i hobbyen din.
(men jeg ville ikke satset på det....)

Lykke til :)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg hadde slikt selebert besøk for to år siden, og det ble ganske masete i ettertid.

Vedkommende gikk rundt og så og noterte, og spurte om DOKUMENTASJON fra installatør på alt som var gjort med det elektriske annlegget siden siste inspeksjon.

Har du slik dokumentasjon, er det ikke no' problem så langt.

Permanent bruk av skjøteledninger eller forgrenings"padder" er ikke akseptert! Det kreves at du da legger opp flere stikk kontakter!

Kurser med sikring over 16A skal ha slik tre-faset plugg og apparater koblet til denne kursen skal være kontrollert og godkjent for tilkobling.
Vanlig stikk kontakt på slik kurs, er ulovlig.

Noen dager etter besøket kommer en rapport i posten med evt pålegg om utbedringer. Kun installatør kan utbedre påleggene, og i alle fall i mitt tilfelle var det han som sendte inn rapport til el tilsynet om at alle utbedringer av utført og at anlegget var i tilfredsstillende stand.

Lykke til (you may need it ;) )

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
0
Svin på skogen ?? Nei tror ikke det. Svigers var elektriker da vi byggde for 20 år siden, og han var leder for prøvenemda, de som godkjenner / forkaster svenneprøver. Jeg tror da alt er i den skjønneste orden, bortsett fra at jeg sikkert har 2 km med tomme el rør i huset. Skulle ha brann, innbrudd, TV, overvåking, telefonkontakter over alt, parabol over alt, skjulte høyalerledninger etc etc. Dette ble det ikke noe av, så nå har jeg "en halv million" tomme bokser med blindlokk som ikke har noen som helst oppgave. ::)

Telefonene ble trådløse før jeg fikk råd til å kjøpe sentral.
Parabol ble avlyst for å unngå barn med firkantede øyne.
Brannvarskere har vi.
Innbrudds sensorene var "stygge" i følge "hun som tror hun bestemmer", så de fikk jeg ikke installere.
Uten inbrudds sensorer var det liten vits med overvåkingskameraer.
TV ville Hun som... ( ja hun gjør nok det ja. :-[ :-X ) ikke ha på stua, så antenneledning ble aldri dratt.
Diverse forhold, eks. "noen" støvsuger selv om jeg hører på musikk :mad: , gjorde at jeg ikke ville installere HiFi på stua, den står i "mitt" rom, så høytalerledninger ble aldri dratt i veggene de heller.

Men de som en vakker dag kjøper huset, de kan gjøre mye morsomt, - hvis han får lov da!? :p

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
0
Erland skrev:
Lykke til (you may need it ;) )
Takk for det,

Nå har de aldri vært på besøk etter at de installerte måleren for ca 20 år siden, så dokumentasjon ?? Nei det finnes ikke! Nå har det ikke vært gjort noe siden da heller, så slik sett...?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Høres ut som om neste oppgradering burde vært utskifting av "hun-du-vet"... ;D

Kjekt med bytte av f.eks. 1x45 til 2x22 tvilling f.eks... :)

Ref. over: Hvis han ser 32A kursen din med vanlige kontakter vil du slite litt ja. Der er det pålagt med type komfyrkontakter. Blanding av jord og ikke jord i samme rom er også skøyteis...

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.988
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
El tilsynet har meldt sin ankomst i dag klokka 12:00. :eek:
Be om en attest for kvaliteten på strømmen du bruker til lydoppsettet ;)

Det blir aldri god lyd - før strømmen er bra nok.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.397
LydMekk skrev:
Blanding av jord og ikke jord i samme rom er også skøyteis...
Sikker?

Hadde full gjennomgang av el-anlegget mitt for noen måneder siden, og det ble kommentert at jordet og ujordet stikk kan stå i samme rom dersom det er minst en arm-lengdes avstand mellom el-punktene.

Cheers!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.734
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jepp. I min stue er det jordet(e) kurs(er) på tre vegger og ujordet på tre. Gjort i fjor med sertifikat og alt slikt.

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
16
hei,

Valentino skrev:
Jepp. I min stue er det jordet(e) kurs(er) på tre vegger og ujordet på tre. Gjort i fjor med sertifikat og alt slikt.
for 3 måneder siden fikk jeg beskjed om at ikke det var lov. en ujordet kontakt (på annen kurs) måtte legges til den jordede kursen (eller så måtte også hele denne kursen jordes).

mvh

-morten-

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.023
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Årsaken til dette er ganske enkelt.

Hvis du har en lampe med metallskjerm (eller annet ledende materiale - som kalles "utsatt del") som er beregnet på ujordet anlegg - så ha den et slikt stort og rundt støpsel. et støpsel som kun kan plugges i en ujordet stikkontakt. Denne utsatte delen gjør at deler av apparatet/lampen kan bli spenningsledende ved en feil...typisk at noen røsker iledningene slik at den ene fasen kommer i kotnakt med metallet.

Dersom den samme lampen hadde hat tjo det stikk - hadde denne skjermen vært koblet til jord - slik den er på stereoanllegget ditt.

Problemet oppstår når du får en skikkelig jordfeil på leselampen din. Da får du spenning på skjermen. Så lenge du ikke selv kommer i kontakt med jord - så er ikke det farlig - det blir ingen lukket krets! Mens hvis du har blandet stikkontakter med jord og uten jord -akn det jo godt hende at du har jordet chassis på forsterkeren din - og da blir det gøy når du berører begge deler.....
(riskoen er jo til en hviss grad der uten jord og - men da må du ha to jordfeil på forksjellige faser...)

Dette er grunnen til at bad og kjøkken alltid var jordet før - fordi der hadde man gjennom vannrørene forbindelse til jord...

Ellers er som sagt vanlig støpseler kun godkjent til 16A.
I moderne automatsikringer er det ikke lenger smeltetråd - det sitter en spole som kotslutningsvern og et bimetall for overbelstning. Det er vel knapt målbare forskjeller på 16 og 32 Ampere....Større kontakter trenger ikke å være trefase - men godkjent for større strømmer. Konfyrkontakten er eksempel på en slik...

Mvh
OMF

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.597
Torget vurderinger
13
Lang tid i forveien for en beskjed før en slik kontroll........... 8)?

MVH Johnny

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
0
Nå har mannen vært her. :D

Det med 32 amp var faktisk en "lille ironi" med tanke på alle som har separat kurs til anlegget. Men det er lovlig, forutsatt at resten av rommet er jordet og at man bruker den til formålet beregnede motorkontakten. Men da vil nok hun som......., ja hun som nok gjør det ja..., foreta oppgradering ( bytte nøkkel i døra! ) på sin side er jeg redd.
Men i forhold til el-tilsynet går det nok bra om man plugger en boks inneholdende galvaniske skiller og slikt samt det nødvendige antallet jordete uttak, og en ledning som har stikk passende til 32Amp kontakten.

Bytte en 44 i 2X22 ? Vel tvillinger må være minimumskrav for å slippe unna med kun en svigermor. Men det høres litt slitsomt ut! Og 22 åringer er jo så dømrade barnslige i forhold til en 44 åring. Nei får vel stelle pent med den 45 åringen jeg har. ;)

Tilbake til kontrollen. Mannen var veldig hyggelig fant kun to skjøteledninger som var litt for avisolert i ytterskallet. Hver leder var isolert men det var tre separate ledninger som gikk inn i kontakten. Det visste jeg vel egentlig. Og så måtte jeg rydde plass på loftet slik at det gikk an å komme fram til inntakssikringene. Har tatt vare på noe dels stor embalsje med tanke på evt reklamasjoner eller kommende oppgraderinger salg av brukt. Det har vel gått noen tråder om det med orginalembalsje.

Ellers så var han nøye med å kontrollere at jordete stikkkontakter hadde god jord. Anbefalte å trekke ut ledningen til trakter og slikt, kunne bli brann selv om apparatet var slått av. Det er et problem med moderne TV, video og DVD opptakere. De må jo ha størm for å huske stasjonene, i allefall mine som ikke er helt nye.

Men konklusjonen er at det ikke var verre enn tannlegen! Tannlegen min er grei, veldig grei og nensom, men det gnager litt å vite at jeg har delbetalt Porchen han kjører. ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
0
johnnygrandis skrev:
Lang tid i forveien for en beskjed før en slik kontroll........... 8)?

MVH Johnny
Han sendte brev den 4 aug, samme dag som jeg og familien reiste på ferie, om at ville komme den 14. Den 14 satt jeg på Gærningmoen, så naboen måtte fortelle ham at vi ikke var hjemme. Ringte da jeg kom hjem og avtalte bare en dag det passet for oss begge uka etter. ( i dag ).

Man får tydeligvis ikke så veldig lang frist, så hadde du tenkt å hente inn mors søskenbarn fra Gjøvik ( der alle søskenbarn kommer fra ), han som er elektroinstallatør, bør du kanskje be mor ringe allerede i kveld. Det kan nok bli travelt hvis du har synder du vet må fikses.

Topp Bunn