Hjelp til valg av PU og Riaa

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
127
Torget vurderinger
9
Jeg har en Sota Comet stående her med rega arm, PU fra audio Technica- AT 20 Sla Limited edition.
Til Riaa har jeg en gammel Marantz forsterker med innebygd riaa på.
Nå har jeg lyst å oppgradere og spør derfor dere om hjelp

Har sett på et par alternativer

1. Ortofon Quintet Bronce og Heed Quasar MC riaa

2.Blue Point Special Evo III
Denne pickupen med samme riaa, eller Graham slee Gram Amp 2

Det selges også en Riaa fra Hanss Accoustics-
Hanss PA-23 (Finn.no)

OG en Consonance Reference 40 Riaa (Finn.no)

Budsjettet mitt for PU og riaa er på maks 8-9000 Kroner.
Noen som har kjennskap til de overnevnte Pickupene og Riaa-trinn.

Hva tror dere vil være den beste kombinasjonen

Mvh Jan A

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tråd flyttet fra hifi-generelt til vinyl avdelingen.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
127
Torget vurderinger
9
Ingen som mener noe om disse produktene? ? Vil nødig handle helt i blinde. Bor på landsbygda i Nordland så muligheten for testing er ikke tilstede. Må bare høre på gode råd

Jan Arne

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Her bør man finne en god pickup til armen - og deretter en god RIAA til pickupen.

Regaarmen på en Comet er sannsynligvis en RB-300 (med stifttrykkskala) eller en
RB-250 (uten stifttrykkskala). Dette er begge gode armer, men ikke spesielt stramme
i lagrene og med medium bevegelig masse - noe som igjen betyr at du primært bør titte
på pickuper med medium (cu = 15-25 my) til høy (cu > 25 my) compliance
- mao. medium til myke pickuper.

Dette betyr vanligvis MM pickuper der Ortofon 2M Black og Audio Technica AT-440 er
gode representanter. Videre betyr det MI/MMC pickuper der Sound Smith Carmen kan
være aktuell. Noen få MCer kan også være aktuelle der Dynavector 10X5, Audio Technica
AT-33PT-G og Audio Technica AT-33EV skiller seg ut.

Med tanke på budgett ville jeg gått for en Ortofon 2M Black for deretter å finne en god
MM RIAA. Med tilgjengelige penger kan du strekke deg til en Graham Slee ERA V (Stereolab)
som er den rimeligste (lydmessig) high end RIAAen jeg kjenner til og fortsatt være innenfor
budgett. Kan senere bygges ut med den større (Graham Slee) PSU-1 strømforsyningen.
Vær supernøye med justeringen da Ortofon 2M Black er utstyrt med stilettskarp Fritz Gygersliping
- som sikrer deg god sporing og minimalt med overflatestøy.

Lykke til :)

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
127
Torget vurderinger
9
Hei.

Her bør man finne en god pickup til armen - og deretter en god RIAA til pickupen.

Regaarmen på en Comet er sannsynligvis en RB-300 (med stifttrykkskala) eller en
RB-250 (uten stifttrykkskala). Dette er begge gode armer, men ikke spesielt stramme
i lagrene og med medium bevegelig masse - noe som igjen betyr at du primært bør titte
på pickuper med medium (cu = 15-25 my) til høy (cu > 25 my) compliance
- mao. medium til myke pickuper.

Dette betyr vanligvis MM pickuper der Ortofon 2M Black og Audio Technica AT-440 er
gode representanter. Videre betyr det MI/MMC pickuper der Sound Smith Carmen kan
være aktuell. Noen få MCer kan også være aktuelle der Dynavector 10X5, Audio Technica
AT-33PT-G og Audio Technica AT-33EV skiller seg ut.

Med tanke på budgett ville jeg gått for en Ortofon 2M Black for deretter å finne en god
MM RIAA. Med tilgjengelige penger kan du strekke deg til en Graham Slee ERA V (Stereolab)
som er den rimeligste (lydmessig) high end RIAAen jeg kjenner til og fortsatt være innenfor
budgett. Kan senere bygges ut med den større (Graham Slee) PSU-1 strømforsyningen.
Vær supernøye med justeringen da Ortofon 2M Black er utstyrt med stilettskarp Fritz Gygersliping
- som sikrer deg god sporing og minimalt med overflatestøy.

Lykke til :)
Takker for godt begrunnet anbefaling av PU og Riaa, flott at man har opplyste folk som man kan lene seg på! En del av opplysningene du kom med nå var helt ukjent for meg.
Armen er en Rega RB301 Ifølge forrige eier.. Når det gjelder Riaa blir det en Graham Slee Gram2, som jeg kjøper brukt fra en her på sentralen. Mulig jeg oppgraderer senere. Han har penset meg inn på samme spor som det du gjør:) tenkte jeg skulle gå for Bronce, men alt jeg har lest peker mot M2 Black. Så jeg skal strekke meg så langt jeg kan for å få den i hus.. Har måttet krympe budsjettet litt pga reparasjon av bil.
Som sagt.. takk for hjelpen!
Mvh Jan Arne Nilsen

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Ville heller gått for en Audio Technica AT-150MLX enn AT-440 så langt jeg har sett brukeromtaler av disse. Men 2M Black kan aldri bli feil, den låter helt nydelig!

Edit: Riaa anbefaling - Graham Slee Reflex M eller Audion Premiere.

Sist redigert:
Topp Bunn