Hjelp til valg av høytalere

Joey71

Medlem
Ble medlem
24.01.2009
Antall liker
0
Trenger tips til valg av høytalere.

Utstyret jeg sitter med i dag er:
LC-Audio the end millennium 2x300w 8ohm
Logitech squeezebox
Infinity kappa 6.1
Kommende dac (muligens Benchmark dac1)

Har vært veldig fornøyd med kappa 6.1, men ønsker mer pondus. Har sett og lest endel rundt 8 og 9 serien til kappa og ser at forsterkeren min nok ikke takler disse noe godt.
Har også vurdert kappa 90 da disse skal være litt enklere for forsterkeren enn den gamle serien.

Men så tenkte jeg, hvorfor ikke høre med dere her på forumet hva dere vil anbefale meg av høytalere. Kanskje jeg har hengt meg for mye opp i Infinity?
Prisen jeg har tenkt er 7-10000,- brukt

Kan jo nevne at jeg ofte koser meg med Gunnar Andreas Berg "Supernatural" plata. Fantastisk lyd på denne.
Ønsker som sagt pondus sammen med masse detaljer og stort lydbilde.
Vet ikke hvor mye jeg kan forlange i denne prisklassen:)

Setter stor pris på alle forslag

Vedlegg

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Kjenner effektforsterkeren godt, og brukte Patos Lyric 402 på den med meget heldig resultat! Massevis av trøkk og gøyal lyd, men du ser deg vel om etter noe litt dyrere?

Forsterkeren din hamrer jo mellombass som få andre, så vær litt påpasselig slik at du ikke drukner i bass...

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.483
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Ligg unna kappa 90 og 100, de er direkte billig og dårlig sammenlignet med både eldre og nye modeller av kappa.

Siden det ikke er lov på dette forumet å linke til bruktannonser, får du tråle de og spørre om modeller som kan virke interessante ;)

Joey71

Medlem
Ble medlem
24.01.2009
Antall liker
0
Takker for innspill Palace
Veldig interessant. Men ble ikke 402 litt for små for ampen? Har faktisk tenkt litt på Lyric 502, men ikke funnet noen brukte.
Mener du at forsterkeren spiller for mye bass?
Vet du hvor langt ned denne forsterkeren er stabil? Har blitt fortalt at denne er konstruert brokoblet og at den derfor ikke håndterer så lave laster.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Palace skrev:
Kjenner effektforsterkeren godt, og brukte Patos Lyric 402 på den med meget heldig resultat! Massevis av trøkk og gøyal lyd, men du ser deg vel om etter noe litt dyrere?

Forsterkeren din hamrer jo mellombass som få andre, så vær litt påpasselig slik at du ikke drukner i bass...
Godt forslag til høyttaler det.

Jeg har hørt 302 og 402 og begge høyttalerene er veldig gode.

Joey71

Medlem
Ble medlem
24.01.2009
Antall liker
0
Peter skrev:
Ligg unna kappa 90 og 100, de er direkte billig og dårlig sammenlignet med både eldre og nye modeller av kappa.

Siden det ikke er lov på dette forumet å linke til bruktannonser, får du tråle de og spørre om modeller som kan virke interessante ;)
Hei Peter. Ja jeg har hørt at de gamle er av bedre kvalitet, men er det så stort sprang?
Jeg ser ett par kappa 8.1 for salg. Tror du at forsterkeren min takler disse?

Joey71

Medlem
Ble medlem
24.01.2009
Antall liker
0
Ser at det er lett å få tak i både kappa 8.1 og 8.2. Er dette noe å anbefale i forhold til ampen min?

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Joey71 skrev:
Veldig interessant. Men ble ikke 402 litt for små for ampen? Har faktisk tenkt litt på Lyric 502, men ikke funnet noen brukte.
Vet du hvor langt ned denne forsterkeren er stabil? Har blitt fortalt at denne er konstruert brokoblet og at den derfor ikke håndterer så lave laster.
402 er absolutt ikke for små for amp'en, men det er klart at 502 vil gi deg mer av det meste selv om noen mener at 402 er en bedre høyttaler, men bedre "samhandling".

Nei, forsterkeren spiller absolutt ikke for mye bass, men jeg husker at den hadde en særdeles kraftig mellombass som kan bli brysomt dersom den parres med feil høyttalere, for lite rom el.l. Den spiller såpass kraftig at den får små høyttalere til å høres store ut! Aner ikke om hvor langt ned den er stabil, men regner ikke med at det blir noe problem i det hele så lenge du bruker normale høyttalere. 402 er ingen lett last (4 ohm, 89dB) men gud bedre som det svingte!!

Joey71

Medlem
Ble medlem
24.01.2009
Antall liker
0
Palace skrev:
Joey71 skrev:
402 er absolutt ikke for små for amp'en, men det er klart at 502 vil gi deg mer av det meste selv om noen mener at 402 er en bedre høyttaler, men bedre "samhandling".

Nei, forsterkeren spiller absolutt ikke for mye bass, men jeg husker at den hadde en særdeles kraftig mellombass som kan bli brysomt dersom den parres med feil høyttalere, for lite rom el.l. Den spiller såpass kraftig at den får små høyttalere til å høres store ut! Aner ikke om hvor langt ned den er stabil, men regner ikke med at det blir noe problem i det hele så lenge du bruker normale høyttalere. 402 er ingen lett last (4 ohm, 89dB) men gud bedre som det svingte!!
Dette hørtes artig ut. Så artig at jeg nettopp har inngått en avtale om kjøp av 402 i morgen.
Takker for all info Palace. Gleder meg stort

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jøss, det var kjapt levert!!

Håper inderlig at du blir fornøyd. Bare husk at 402 trenger litt luft (ikke plasser dem nær bakvegg uten å tette portene) og kos deg masse!

Joey71

Medlem
Ble medlem
24.01.2009
Antall liker
0
Palace skrev:
Jøss, det var kjapt levert!!

Håper inderlig at du blir fornøyd. Bare husk at 402 trenger litt luft (ikke plasser dem nær bakvegg uten å tette portene) og kos deg masse!
Takk for det. Du må gjerne komme med flere tips angående disse høytalerene :)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
402 spiller STORT, mye større enn størrelsen skulle tilsi. De låter litt tilbakelent i toppen men spiller med skikkelig pondus.

Siden det er en bassrefleks konstruksjon så er det mulig å tweake lyden med å tette en eller begge portene på baksiden, noe som gjør ganske mye med lyden. Hvis du tetter dem med et par gamle sokker el.l. får du strammere bass, men det må smaken din bestemme. Jeg liker dem best uten tetting av portene, men som sagt da må de stå et stykke utfra bak- og sidevegg. De er ikke kresne på kabler, så du kan bruke nærmest hva du vil, igjen smak og behag.

En ting du må tenke på er at det ikke følger med spikes eller føtter til høyttalerne så med mindre tidligere eier lar det følge med så må du kjøpe inn det. De vil neppe låte bra rett på gulvet pga.den kraftige bassresponsen. Jeg bruker Soundcare, men har ikke eksperimentert med f.eks myke puter som kan gi andre resultater.

Lykke til og husk å gi tilbakemelding når du får dem i hus.

Joey71

Medlem
Ble medlem
24.01.2009
Antall liker
0
Palace skrev:
402 spiller STORT, mye større enn størrelsen skulle tilsi. De låter litt tilbakelent i toppen men spiller med skikkelig pondus.

Siden det er en bassrefleks konstruksjon så er det mulig å tweake lyden med å tette en eller begge portene på baksiden, noe som gjør ganske mye med lyden. Hvis du tetter dem med et par gamle sokker el.l. får du strammere bass, men det må smaken din bestemme. Jeg liker dem best uten tetting av portene, men som sagt da må de stå et stykke utfra bak- og sidevegg. De er ikke kresne på kabler, så du kan bruke nærmest hva du vil, igjen smak og behag.

En ting du må tenke på er at det ikke følger med spikes eller føtter til høyttalerne så med mindre tidligere eier lar det følge med så må du kjøpe inn det. De vil neppe låte bra rett på gulvet pga.den kraftige bassresponsen. Jeg bruker Soundcare, men har ikke eksperimentert med f.eks myke puter som kan gi andre resultater.

Lykke til og husk å gi tilbakemelding når du får dem i hus.
Takker.
Men, nå har jeg ett problem. Saken er at for ca 20 dager siden gjorde jeg en deal med en kar som skulle selge ett par kappa 90. Han fortalte at han måtte reise vekk 12 dager på jobb og at vi skulle snakkes og ordne salget når han kom tilbake. Etter 18 dager fikk jeg fortsatt ikke kontakt med vedkommende og tenkte at de sikkert var solgt.
Så da bestemte meg meg for å gå for Patos Lyric 402. Men i dag fikk jeg melding fra han med kappaene og jeg kunne fortsatt få disse.
Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Dette ble veldig vanskeligt plutseligt. Klarer ikke å bestemme meg. Har også fått råd om at jeg heller bør velge kappa 8.2.
Jeg har heller ikke muligheten til å få hørt på noen av disse på forhånd. Så hva gjør jeg egentlig nå????? Jeg har avlyst kjøpet av 402´ene.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Hmm. da har du et dilemma je. Prøv å tenke gjennom hva slags lyd du vil ha og hva som er viktig for deg. Jeg kjenner ikke Kappaene, så jeg skal ikke uttale meg om hvordan de låter. 402 blir du ihvertfall aldri lyttetrett av, men les deg opp på nett og finn ut hva du tror vil passe deg best i forhold til rom, musikksmakk osv.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
Hei.Bare et lite tips,har visst vært problemer med kabinettene på 90 og 100,de sprekker :eek: Kanskje det gjelder 80 også ::) Den som du har og 8ern og 9ern er jo en MYE penere og mer påkostet høyttaler.Ville ikke gått fra dine til 80.Men skjønner ikke helt,mangler pondus ??? E det ikke 10"bass i den? Eller huske æ feil? Det e ikkje rommet eller plassering sin feil? Det e jo ikkje sikkert ting blir så mye bedre med andre saker nemlig.Sier det bare i beste mening så du ikkje angrer,gamle Infinity er pene saker nemlig ;) Synd dem e tørst på power :p
Kanskje du skulle skaffet dæ en god sub og delt langt nede,f.eks 50-60Hz,da har du soundet du e fornøyd med og ekstra pondus ;D

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
En annen sak;stemmer nok det mht lave impedanser og forsterkeren din.Derfor fantes det en 200w utgave,den tålte det noe bedre,va sagt fra LC Audio at det va et termisk problem.Kanskje ikkje problemet e så stort som dem vil ha det tel ::) Blir den veldig varm under spilling? Tips;snakk med Morten på Norsk Audioteknikk ang den.Meine det kun va trafoer som va forskjell på 2 og 300watter,så der e jo også en mulighet ;) Trur jo ikkje akkurat det e noen hørbar forskjell på de.Og mht lydtrykk e det lite igrunnen vil æ tru :) 200wattern blei forresten årets HighEnd-forsterker et år i Lyd&Bilde og det e ikkje uten grunn ;D

mvh Filip

Joey71

Medlem
Ble medlem
24.01.2009
Antall liker
0
F.E. skrev:
Hei.Bare et lite tips,har visst vært problemer med kabinettene på 90 og 100,de sprekker :eek: Kanskje det gjelder 80 også ::) Den som du har og 8ern og 9ern er jo en MYE penere og mer påkostet høyttaler.Ville ikke gått fra dine til 80.Men skjønner ikke helt,mangler pondus ??? E det ikke 10"bass i den? Eller huske æ feil? Det e ikkje rommet eller plassering sin feil? Det e jo ikkje sikkert ting blir så mye bedre med andre saker nemlig.Sier det bare i beste mening så du ikkje angrer,gamle Infinity er pene saker nemlig ;) Synd dem e tørst på power :p
Kanskje du skulle skaffet dæ en god sub og delt langt nede,f.eks 50-60Hz,da har du soundet du e fornøyd med og ekstra pondus ;D

mvh Filip
Er enig i at disse gamle er flottere ja. Jeg har i dag Kappa 6.1 med 8" bass. Kan se på disse at opphenget på bassene er rep. og jobben er ikke serlig bra utført på det ene elementet. Jeg vet jo ikke hvor gode disse er før jeg har fått med en skikkelig dac som sagt.
Kappa 90 hørte jeg for mange år siden på A-varer i Sandnes som riktignok var tilkoblet Mark Levinson, men klarte aldri å glemme den lyden jeg opplevde. Fantastisk.
Men såklart jeg vil nok ikke få så bra lyd med min amp er jeg redd.

Joey71

Medlem
Ble medlem
24.01.2009
Antall liker
0
F.E. skrev:
En annen sak;stemmer nok det mht lave impedanser og forsterkeren din.Derfor fantes det en 200w utgave,den tålte det noe bedre,va sagt fra LC Audio at det va et termisk problem.Kanskje ikkje problemet e så stort som dem vil ha det tel ::) Blir den veldig varm under spilling? Tips;snakk med Morten på Norsk Audioteknikk ang den.Meine det kun va trafoer som va forskjell på 2 og 300watter,så der e jo også en mulighet ;) Trur jo ikkje akkurat det e noen hørbar forskjell på de.Og mht lydtrykk e det lite igrunnen vil æ tru :) 200wattern blei forresten årets HighEnd-forsterker et år i Lyd&Bilde og det e ikkje uten grunn ;D

mvh Filip
Med mine kappa 6.1 blir ikke forsterkeren varm i det hele tatt. Takker for tips Filip

Topp Bunn