Hjelp til tolkning av spectragram

P

Parelius

Gjest
Jeg er på nytt land her, så jeg trenger undervisende kommentarer.

Her er et bilde av et spectragram (som det kalles i Spectrafoo). Kilden er et RIAA-trinn (rør) hvis signaler i slik påslått men ubrukt tilstand bekymrer meg litt. Nivåmåleren (Digital PMM) ligger på utslag (stabilt) på mellom -50 og -45. Det forekommer meg litt vel mye. I tillegg har vi disse bildene (under). Hva forteller de egentlig? Er dette normalt, eller har vi en feil en plass?

Er det mulig å si noe ut fra disse opplysningen?

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
.. Er det mulig å si noe ut fra disse opplysningen?
Jeg håper virkelig det, hvis ikke var Spectrafoo ikke et godt kjøp. Koster den ikke plenty $$? Eller fant du en freeware-versjon et sted? Del den gjerne i så fall! Beklager å ikke kunne se meg i stand til å mene noe om bildene.

P

Parelius

Gjest
Vidar P skrev:
Parelius skrev:
.. Er det mulig å si noe ut fra disse opplysningen?
Jeg håper virkelig det, hvis ikke var Spectrafoo ikke et godt kjøp. Koster den ikke plenty $$? Eller fant du en freeware-versjon et sted? Del den gjerne i så fall! Beklager å ikke kunne se meg i stand til å mene noe om bildene.
Den koster knapt nok en halv kabel av dufttypen. Jeg har begitt meg inn på digitalisen, og den kan vel også brukes til å sjekke opp vinylrriggen min og rommet. Men siden jeg nettopp har fått den, så har jeg en liten læringskurve foran meg. Men det går; mye artigere enn å lytte etter ting jeg har mistet troen på.

Kanskje ender det med at jeg blir nevrotisk av å se på bilder av lyden…

(Sorry, ingen deling.)

N

nb

Gjest
Bildene visualiserer som en funksjon av frekvens, ser ut som du har støy hovedsaklig rundt 50Hz som jo er nettfrekvesen her til lands. Regner med det er tid på x-aksen og frekvens på y-aksen. Hva om er normalt på slikt aner jeg ikke.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Det er nok strømstøy som hovedsaklig gjør seg gjeldende her. Minus 45-40 dB er ikke veldig høyt men det er nok hørbart. Men dB er en relativ måleståkk, og 0 dB kan være så mangt. Hva viser spectragrammet når du spiller musikk passe høyt?

P

Parelius

Gjest
Takker for innspill, Bx.

Det ble straks bedre når jeg fikk jordet fra platespiller til RIAA, men det er fremdeles noe støy der, og det er spesielt i den ene kanalen.

Jeg har gått igjennom signalveiene et stykke på vei, og kan se bort fra dårlige plugger/kabler/loddinger, samt at det ikke er noen forskjell på kanalene i RIAAen. Så da gjenstår mulig feilkilde i armkabling/kobling/PU. Skal sette inn en annen PU for å se om støyen forblir; da er det noe med parfymePU. Gud forby!

Støyen er hørbar (i hodetelefonene) når jeg spiller musikk med veldig rolige pariter, og med litt volum på hodetelefonene så er den godt hørbar mellom låtene som en during okke som. Ikke bra.

P

Parelius

Gjest
Da er den største synderen funnet: Panasonic plasmaskjerm.

Siden alle målingene mine jo vistes på den skjermen, så ble det litt vanskelig å se hva som skjedde når jeg slo den av, men noe var det i den hørbare støyen (uten at en spilte musikk). Så jeg delte skjembildet på min bærbare og kunn se hva som hendte når jeg slo av skjermen. Stor forbedring!

Akk, men hva gjør en nå? Platespilleren kan ikke flyttes, flatskjermen kan ikke flyttes (det er vel en 1/2 m avstand mellom dem). Kanskje får jeg flyttet RIAA-trinnes nok en halvmeter vekk (så avstanden blir ca 1m), men jeg vil helst slippe.

Så neste blir å se om balanserte kabler fra spiller til ULN8 gjør noen forskjell. Da blir jeg nødt til å legge inn korreksjonen (EQ) digitalt.

Andre forslag?

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har du noen teori om hva som er årsaken?
Jeg kan tenke meg to ting, enten at plasmaen gir støy på strømnettet, eller at stråling fra skjermen fanges opp i anlegget.

Jeg har vel mest tro på støy på strømnettet/kursen.

Du kunne testet ut ferrittring på strømkabelen til plasmaen.
Eventuelt fått tak i en strømrenser.
Eller kanskje legge opp en egen strømkurs (men det virker jo litt voldsomt).

Skjermede kabler (både til skjerm og anlegg), eventuelt litt DIY skjerming av komponentene dine er jo også et alternativ.

Jeg ville testet ferrittring først.

-tek

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Det finnes jo også en del nettstøyfiltre som er høyst betalbare og kan håndtere noen hundre watt. Om de fungerer bedre på støygenerator eller støymottaker kan jo variere selvsagt....

P

Parelius

Gjest
Takker for innspill.

Det er montert ferrit på strømledningen til plasmaen.

Jeg har tenkt litt på «strømrensing/filtrering», men bør likevel legge opp en bedre kurs til anlegget. Så da prøver jeg med en egen kurs der, samt tester ut balansert kabling mellom vinylrigg og pre (dvs. rett inn i ULN8 siden RIAA-trinnet ikke har balanserte innganger).

Så får vi se…

P

Parelius

Gjest
For å avslutte;

Fikk montert ny junction box på VPI-en med XLR-kontakter. Kjøres inn i RIAA med ubalansert - pin 3 og 1 (kald og jord) koblet sammen på RCA-siden. Støyen er vekk og plasmaen får bli enn så lenge (Den bråker uansett mer enn en nyere modell jeg sjekket opp.)

Jævla voodoo…

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Parelius skrev:
Jævla voodoo…
eller high end som det også kalles ;D

Håper det ble bra til slutt da, Parelius.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Parelius skrev:
For å avslutte;

Fikk montert ny junction box på VPI-en med XLR-kontakter. Kjøres inn i RIAA med ubalansert - pin 3 og 1 (kald og jord) koblet sammen på RCA-siden. Støyen er vekk og plasmaen får bli enn så lenge (Den bråker uansett mer enn en nyere modell jeg sjekket opp.)

Jævla voodoo…
Who you gonna call... Spectrafoo!

If there's something strange
in your spectrogram
Who ya gonna call?
Spectrafoo

If there's something weird
and it don't look good
Who ya gonna call?
Spectrafoo

I ain't afraid of no noise

If you're seeing things
On your spectrogram
Who can ya call?
Spectrafoo!

An invisible noise
Coming from your set
Who ya gonna call?

Who ya gonna call?
Spectrafoo

If ya all upset
With your tv set...
and it's making noise
Spectrafoo!

I here it likes the ferrits...
foo foo foo foo foo

;D

Yeah!!!

Jeg kan tenke meg at flatskjermen har en digital strømforsyning som "stråler" rf som bare jølle... når den står på...
Jeg anntar du har koblet den med slike mikro trafo isolator element som er påbudt da? Eller?
Det var jo en for tja ett år siden vel som hadde noe liknende, da var det en slik galvanisk sak som måtte til.

Uansett, så dritfett att spectrafoo disker opp. Er fet teknologi dette altså, det er sikkert!

Når det gjelder plasma tv så stråler de utover opptil 80m fra tv'n... så om de kommer luftbåren stråling fra de,så må de slåes av,om dette er problemet. 80-90meter altså...
Tror støyen ligger på ca 12khz til 14khz... når de først begynner å "sende" ... men "det er 40 - 50 hz som "durer" ...

Hvilket sammenfaller med spectrafoo sin analyse..
Så tja, bare det att den står på kan jo være ett problem her...

Kanskje en av lederne til riaa eller noe blir en "antenne" som så plukker opp denne "duringa" ?

Sært dette. ???

mvh

Topp Bunn