Ikke så mye innspill så da får vi prøve litt selv med litt manglende kunnskap... For mitt utrente øye så jo ikke dette så ille ut?
100l lukket og 225l portet til hht 18 og 25 hz
Vis vedlegget 305989
Simuleringen stemmer sikkert sånn noenlunde. Siden du bruker DSP, så vil uansett små avvik lett justeres. Den grønne kurven med 18Hz-tuning ser jo bra ut til rent sub-bruk. Men: Når det gjelder rene sub-elementer med mye Xmax, veldig lav tuning og moderat store kasser, så blir som regel selve portene i bassrefleks litt plundrete. Portene bør ha passelig stort tverrsnitt for å få utnyttet slaglengdekapasiteten. Jeg ser vel for meg at et slikt element kanskje burde hatt 2 stk. Ø15cm porter. Ved 18Hz-tuning blir de ganske lange, og må kanskje foldes innvendig i kabinett for å få plass.
Lukket kasse er jo veldig enkelt å forholde seg til i sammenligning, men det vil kreve litt EQ og effekt.
Jeg ville derfor lekt litt med simuleringsprogrammet (BassBox pro?) både med tanke på portlengde og effektbehov ved EQ i lukket kasse, og vurdert litt fordeler og ulemper opp mot hverandre. Jeg har desverre ikke noe dugandes simuleringsprogram selv, så det blir litt vrient å mene noe konkret.