Hjelp til PC basert utstyr

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
11
Heisann,
Da jeg er blank i dette, ønsker jeg litt hjelp. Bruker i dag CD spiller, men ønsker å gå over til PC basert løsning.

Jeg bruker i dag CD spiller Wadia 591 som er en fantastisk spiller, men av funksjonelle grunner vurderer jeg å gå over til PC basert løsning, og har planer om å kjøpe Wadia 521 DAC.

Jeg ønsker å bruke PC til både film og musikk gjennom DACèn.

Mange spørsmål her, men hva trenger jeg PC utstyr/kvalitet ?

-lydkort ? (regner med at dette er avgjørende for god kvalitet)
-Cd spiller i PC, holder den mål til evt. avspilling til DVD/CD ?
-Hvilke program er best til å rippe CD, og evt. til avspilling ?
-Jeg er vant til å bruke Windows Mediaplayer, holder den mål ?
Er det andre ting jeg må ta hensyn til ?????

Tusen takk for tilbakemeldinger.

Mitt utstyr består av; Adyton-Gamut-Wadia-Nordost

mvh
Roy

Vedlegg

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
WMP holder i hvert fall ikke mål! Selv bruker jeg Foobar2000, men det finnes sikkert bedre enn det. Jeg bruker Squeezebox for å streame til anlegget. Du kunne jo kanskje vurdere en Squeezebox Transporter?

Hvis ikke ville jeg tro du burde kjøpe et profft lydkort med balanserte digitalutganger.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
balto skrev:
1. lydkort ? (regner med at dette er avgjørende for god kvalitet)
2. Cd spiller i PC, holder den mål til evt. avspilling til DVD/CD ?
3. Hvilke program er best til å rippe CD, og evt. til avspilling ?
4. Jeg er vant til å bruke Windows Mediaplayer, holder den mål ?
5. Er det andre ting jeg må ta hensyn til ?????
1. Et proff lydkort holder fint følge med de aller beste CD spillerne. Dessuten blir det bedre når du går vekk ifra drivverk og avspiller fra harddisk. Lynx og RME er kvalitets merker. Finnes andre også. Dersom du skal bruke et internt lydkort, så bruk et med balanserte utganger. Ellers hold deg til firewire, ikke USB. LynxTwoB er et relativt rimelig PCI lydkort som absolutt er high-end. RME sin ADI8-QS AD/DA konverter er kanskje noe av det aller beste du kan bruke som DAC.
http://www.rme-audio.de/en_products_adi_8_qs.php

2. Den optiske enheten har ikke noe å si så lenge det er et kurant merke, men vil anbefale å kjøpe en som støyer lite. Noen har også større funksjonalitet i forhold til ripping, men dette betyr nok lite. Pioneer eller LG er bra valg og har lite støy. Ville ha kjøpt blu-ray.

3. dBpoweramp er enkelt og greit det beste. Kan reparere riper i CDer, enkelt å bruke og finner mange cover automatisk. Bruk album art downloader i tillegg og du har noe som finner nesten alt av cover for deg.
http://www.dbpoweramp.com/
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=51896

4. Jeg vil si ja delvis. Grensesnittet er glimrende synes jeg, men haken er først og fremst at du ikke får bruke Asio og den støtter ikke gapless avspilling. Asio betyr litt for lydkvaliteten (kutter ut windows sin volumkontroll). Albumplayer har støtte for Asio og er mye enklere å bruke enn Foobar2000.
http://www.albumplayer.com/

5. Bygge en HTPC med lite støy. HFX for eksempel. De er vifteløse og basert på at varmen ledes til heatpipes. Eneste som da gir ørlite støy er harddiskene. Eventuelt kan du bruke en SSD (null støy) som harddisk i maskinen og har en server til lagring.
http://www.mcubed-store.com/catalog/index.php?cPath=21

En fjernkontroll løsning kan være litt utfordrende. Har ikke prøvd det selv enda, men det skal være mulig å bruke en Iphone eller Ipod Touch til å styre HTPCen som remote desktop over wifi sammen med dette programmet:
http://melloware.com/products/intelliphone/

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
11
Hehe, takk,
Har mye å lære her ja...

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
11
Takk skal dere ha,
Hva med resultatet, vil jeg savne noe lydmessig ved å gå over til en slik løsning ?

mvh
Roy

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.992
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hørt:
Det mangler noe, jeg kan ikke sette fingeren på det, kan det være ... eh ... kan det være ... forvrengning?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hos meg forsvant det resonanse da jeg gikk vekk ifra drivverk. Så hvis du liker det...
Ellers så finnes det nok mindre av fargete kilder i proff verden.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Egen artikkel i nyeste TAS om Berkeley etc. Fyren var rimelig gira...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det ble brukt denne pc'n: http://www.computeraudiophile.com/Absolutely-Silent-Audiophile-Music-Server
Den bruker en SSD Hardisk...
Og har Lynx AES16 PCI. Dette er ett AES/EBU kort, dvs det mater digitalsignalet ut av pc'n til en dac.
Det er etter hva jeg skjønner ett slikt oppsett de mater Berkeley Alpha dac med på CES i år. (TAD rommet...)

Dette er da altså , tror jeg, den første "online" testen man kan lese av denne dac'n
http://www.computeraudiophile.com/Berkeley-Audio-Design-Alpha-DAC-Review

mvh

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
127
Torget vurderinger
2
Pengvim skrev:
WMP holder i hvert fall ikke mål!
Hva mener du med det?
(Selv har jeg flere hundre WMP lossless-plater, og det funker jo latterlig bra synes jeg.)

aloz

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.992
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Pengvim mener vel avspilleren (WM Player). Det er vel plater i WMA-format du refererer til, aloz?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Du trenger vel ikke noe ekstra lydkort hvis du skal kjøre digitalt ut fra PC og til DAC? Mange nyere PC'er har SPDIF utgang og mange DAC'er har også USB inngang.

mvh,
OS

atletis

Fersking
Ble medlem
31.01.2006
Antall liker
0
Hei

Du kan fint bruke WMP og rippe musik til dataen din,du må bare gå inn i menyen og forandre innstillinger.
Gå inn på verktøy i WMP og så på alternativer så på ripp musikk,der stiller du den på WAV(uten datatap).
Du bruker ca.10 ganger mere plass enn hvis du bare ripper på 192kbps (ca 600 mb pr.cd) men det er det vert.
Hvis du ikke har så få tak i en data med SPDIF-grensesnitt,da kan du bruke dac'en i prossesoren din.
Bruker selv Primare SP31 med Burr Brown dac og det fungere veldig bra.
Har lest veldig mye om Logitech Transporter og pratet med folk som har peiling på det og den skal være helt rå
på sånt.(legger en link her du kan se på.

http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=249,253&id=1269

Mvh: atletis

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
127
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Pengvim mener vel avspilleren (WM Player). Det er vel plater i WMA-format du refererer til, aloz?
Ja,jeg snakker om plater i WMP-format som jeg kun spiller av via WM-playeren.
Dette synes jeg funker bra,men jeg har ikke særlig erfaring med andre avspillingsprogrammer og er derfor
nysgjerrig på hvilke forbedringer jeg kan oppnå med evnt. andre.
Det er altså ingen forsvarstale for WMP jeg kommer med:)

aloz

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Pass på all del for at du ikke ripper til WAV. Dette formatet støtter ikke tag på en god måte noe som gjør at det etterhvert sannsynligvis vil bli kluss i musikk-databasen. Anbefaler Apple Lossless og iTunes eller FLAC og egnet programvare (eks dbpoweramp, mediamonkey mm). Evt også MS sitt losslessformat.

Lossless er som navnet sier tapsfritt. Det tar ca 60% av plassen til ukomprimert og blir pakket opp i realtime etterhvert som sporet spilles av.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.867
@ balto,

Ambisjonsnivået du signaliserer tilsier at du bør gå for en løsning med klock-sync mellom PC og DAC. Så hvis du skal ha en vanlig hifi-dac så bør du kjøpe en som støtter klokkesync. Lynx AES16 ble nevnt ovenfor, som en aktuell transport. Da får du utganger i overflod, men kanskje mer viktig - en suveren kvalitet på det digitale signalet. Som en fersk Audiolense bruker sa da han sammenlignet dette kortet med Teac VRDS (brukt som transport): "It sounds a shitload better!".

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
11
Takk for mange tilbakemeldinger og gode tips.

Hva ligger Lynx AES16 i pris, og hva må jeg regne med en HFX vil koste ?

Er forsatt i tenkeboksen om jeg skal gå over til PC basert løsning, er redd jeg får meg en nedtur lydmessig????

mvh

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.867
Prisen på en HFX mini blir kryper fort over 10k, men det avhenger av hva du velger som innmat.

Men det kan være lurt å sjekke ut denne nykommeren fra HP: http://www.shopping.hp.com/product/voodoo/firebird/1/storefronts/KY688AA%23ABA

Denne maskinen ser ut som en vinner. Kjøleløsningen ser imponerende ut. Den grafiske ytelsen likeså. Eneste minus er at den ikke har PCI-slot tilgjengelig. Så enten må man bytte ut noe av innmaten eller så må man gå for firewire eller tilsvarende. Jeg håper denne maskinen blir en hit, for da vil vi se flere gode hifi-PC-er i fremtiden med suveren verdi for pengene.

LynxAES16 koster ca 7-8000 kroner koster i underkant av 8knok på juice hifi.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Greven skrev:
[lossless] blir pakket opp i realtime etterhvert som sporet spilles av.
XXHE pakker opp og laster WAV'ene inn i RAM før det spiller av. Vet ikke om det er dette som er grunnen til at det lyder så utrolig mye bedre enn alt annet av software; har bare måttet forsone meg med at det er bedre og jeg vet ikke hvorfor. Spiller man en losslessfil i iTunes og så i XXHE er det helt latterlig åpenbart.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
balto skrev:
Takk for mange tilbakemeldinger og gode tips.

Hva ligger Lynx AES16 i pris, og hva må jeg regne med en HFX vil koste ?

Er forsatt i tenkeboksen om jeg skal gå over til PC basert løsning, er redd jeg får meg en nedtur lydmessig????

mvh
Tror ikke du får noe lydmessig nedtur, hvorfor skulle du det?
Jeg har sammenlignet HD avspilling mot ordinær avspilling og hos meg er jeg ikke istand til å skille det ene fra det andre.
Jeg sitter med en følelse at avspilling igjennom HD gir meg en litt mindre støy i lydbildet men det tør jeg ikke si høyt, ssshhhhhh....
Selvfølgelig må du rippe i loosless format men det har du sikkert fått med deg, jeg ripper med Itunes til Apple loosless henter signalet trådløst igjennom en Airport express (Bit perfect ut), fungerer utmerket, tips er sett Tunes til å organsisere musikkmappen.
Lettere blir det ikke.

MVH Johnny

R

Roysen

Gjest
Balto,

Vær klar over at Wadia nettopp har annonsert at de i mars kommer til å lansere en oppgardering til alle deres DACer. De vil da kunne ustyres med en clocklinked USB-input. Det betyr at du kan hoppe over lydkortet i PCen og koble digitalt ut fra PC rett inn i DAC.

Mvh
Roysen

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
11
Hei Roysen.
Ja jeg har lagt merke til at WADIA kommer med en modell med USB-input. Tenkte faktisk eg skulle høre med dere om det er en bedre løsning, har hørt at USB ikke holder mål lydmessig ???

mvh
Roy

R

Roysen

Gjest
balto skrev:
Hei Roysen.
Ja jeg har lagt merke til at WADIA kommer med en modell med USB-input. Tenkte faktisk eg skulle høre med dere om det er en bedre løsning, har hørt at USB ikke holder mål lydmessig ???

mvh
Roy
Problemet er så vidt jeg skjønner ikke selve USB-hardwaren, men den softwaren (driverne) som er laget for å bruke USB-utgangen på PCen. Jeg regner med at Wadia kommer med sin egen driver til en slik DAC.

Mvh
Roysen

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
11
Roysen skrev:
balto skrev:
Hei Roysen.

mvh
Roy
Problemet er så vidt jeg skjønner ikke selve USB-hardwaren, men den softwaren (driverne) som er laget for å bruke USB-utgangen på PCen. Jeg regner med at Wadia kommer med sin egen driver til en slik DAC.

Mvh
Roysen

Ok, kansje lurt å vente litt da. Hva tror du om 521 da ?

mvh
Roy

R

Roysen

Gjest
521 har jeg ikke hørt men den ligger på samme nivå i sortimentet som Wadia 581 og den er i hvert fall en super spiller.

Mvh
Roysen

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
11
Ja, jeg har en 581 som jeg er meget godt fornøyd med.

mvh
Roy

Topp Bunn