Hjelp til optimalisering av plassering i ugunstig rom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Hei, i sommer var jeg så heldig at jeg fikk jeg plukke meg ut en 18-års gave, og jeg endte opp med et greit stereoanlegg bestående av en NAD C320BEE og et par B&W DM602 S3.
    Bruker for det meste en PC med et Creative X-Fi XtremeMusic lydkort, en eldre JVC CD-spiller og et PS3 som lydkilde.

Men, jeg har et litt dårlig egnet rom for stereoanlegg virker det som.
    Det er nemlig peaker og dipper langs hele linja, og dette er noe jeg vil utbedre så godt jeg kan.

Problemet er at jeg ikke klarer å finne en "perfekt" plassering.
    Noen løsninger gir meg dipper her, andre der, men som regel er det dipper i området 50-250Hz som er problemet, selv om det er berg og dalbane hele veien oppover.

En sveip med REW målt av en RadioShack lydtrykksmåler gir meg denne kurven:

Dette er vist med 1/6 smoothing og er grafen som representerer lyden jeg har i dag.
    Jeg måler ca 3-4 cm bak der nakken min pleier å være når jeg lytter, og målemikrofonen peker oppover.
    Men jeg er litt usikker på om det er helt riktig i de litt høyere frekvensene, for under måling kan jeg høre ekko fra mikrofonen i høyttalerene.
    Betyr det noe for målingen?

Vil også legge til at jeg har stillt ned treble på forsterkeren med nesten "to prikker", og har måttet vri balanseknappen like mange knotter mot høyre.
    Dette for å få mindre plagsom og "vond" gjenklang i rommet, og for å få sentreringen av lydbildet riktig.

Her er en grov skisse av rommet med målsetting; jeg kan legge opp flere ScetchUp screenshot dersom det er mer behjelpelig.
    Romhøyden er ca 2,2m.

Har hørt lest mange teorier om hvordan man skal plassere høyttalerene for å få det optimalt. Alt fra at man skal plassere en avstand fra veggen som man får ved å dele den tversgående veggens totale lengde på et oddetall, at man ikke skal sitte midt i rommet, at man ikke skal plassere nærmere sideveggene enn maks 50cm osv.
    Problemet mitt er begrenset plass, og begrenset med mulige løsninger.

Jeg har slitt og strevt lenge med å finne en god plassering. men det er sannelig ikke lett.
    Har funnet et program som ble linket til her på forumet et sted som jeg ikke får helt til å virke.
    Det ser ut til å hete Reseonance Lab, og er nok produsert av Harman konsternet, for det er reklame for Infinity, JBL og noe anna inne i programmet.
    Hva brukes det egentlig til, og hvordan bruker man det?

Er det noen gode råd og tips jeg kan bruke som utgangspunkt for å få litt jevnere frekvenskurve?
    Helst ting som er gratis, for akkurat nå er jeg helt blakk. Har ikke råd til HDMI kabel til den nye TVen min engang :(

Hvis det er mere info eller noe dere bare lurer på så spør for all del.
    Jeg skal hjelpe dere så godt jeg kan med å hjelpe meg ;)

All hjelp er velkommen!
    Håper noen tar seg tid til å skrive noen nyttige ord :)

På forhånd takk!

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Hei, og velkommen til forumet!

Synes ikke rommet ditt ser ugunstig ut i det hele tatt faktisk. Du har en fin lengde på det, og lengden "går ikke opp i" bredden, så dette skulle det være fullt mulig å få bra uten for dyre virkemiddel. Jeg tror jeg ville startet med et par målinger til med høyttalerne flyttet henholdsvis 10 cm framover og 10 cm bakover i forhold til dagens oppsett. Bare for å fått vurdert effekten av plassering på de litt ekle (og dermed "dyreste") kulene/dalene ved 45 og 80Hz. Deretter ville jeg dratt inn en pakke med 6 stk Rockwool akustikkplater i 5 cm tykkelse, plassert dem i førsterefleksjoner på vegg og noen "rundt forbi" for å dempe generelt. Dette koster deg bare 6-700 kroner og vil uansett være nødvendig når du skal finjustere. Min erfaring med Rockwool er at de synes å glatte ut mye. Jeg har ikke gjort målinger, så ta dette med en klype salt. Men jeg har altså veldig postiv erfaring med Rockwool. Jeg tror dette gir anlegget ditt et mye bedre utgangspunkt for å spille bedre. Platene kan etterhvert også bygges inn i rammer og dekkes med stoff, som jeg, og andre her på sentralen, har gjort. Det trenger ikke å bli grufult stygt.

Mine umiddelbare råd.. :)

Mvh

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Hei, takk for et godt svar.
    Jeg har tenkt på akkustikkplater, men har som sagt ingen penger nå. Derfor må dette vente i så fall.
    Vil prioritere en grei HDMI kabel og en BD film eller to til den nye TVen først.
    Men på sikt vil det nok komme et par akkustikkplater på veggene hvis jeg får det som jeg vil, noe jeg som regel pleier :p

Jeg skal prøve å endre høyttalerpossisjonen med +/- 10cm i begge retninger, og se om det gir noe stort utslag.
    Skal få det til i løpet av ettermiddag/kvelden, har bare et par andre ting som må gjøres først.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.855
    Hei Bluum,

Den målingen din er jeg litt usikker på. Det ser ikke ut som en måling med 1/6 oktav glatting. Det er for mye berg-og-dalbane. Brukte du log sweep eller brukte du hvit støy eller noe annet til å måle? Bruk log sweep hvis du har muligheten.

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Hei, den grafen er enda mer berg og dalbane enn det jeg har fått tidligere ner jeg har hatt høyttalerene ute i den store delen av rommet.
    Men nå som jeg har kjøpt meg stor TV er den løsningen på tegningen omtrent den eneste som vil fungere i praksis.

Jeg har målt med 2 256k log sweeps som går opp til 10 000Hz, det står det i alle fall i programmet.
    Et eksempel på en tidligere målt grafe er denne:

Nå har jeg mål opp på nytt, og ftt følgende grafer:
    +/- 0cm:

- 10cm ut fra veggen:

+ 10cm ut fra veggen:

Kan prøve å sette høyttalerene nærmere veggen. Lengre ut fra veggen kan bli vanskelig pga. TV-bordet.

EDIT: finnes det ikke mulighet til å skjule bilder her på forumet?

Vedlegg

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.563
    Torget vurderinger
    1
    Mht. målingene du har postet, hvordan er høyttalerne plassert i forhold til bakvegg (den veggen du ser på når du lytter) og sidevegg? kan du oppgi dette i cm? (Mål fra frontbaffel til bakvegg, og fra senter basselement til sidevegg).

Her er et "spesialtriks" som ofte hjelper i vanskelige rom som ditt: Ha maksimal avstand mellom høyttalerne, så de kommer helt ut mot sideveggene, og akkurat bare plass til å vinkle høyttalerne (nesten, eventuelt) inn mot ørene dine. For det første får du større lydbilde, som i seg selv er gunstig. For det andre slipper du sjenerende kvartbølge-kansellering i øvre bassen. Dessuten blir det enklere å eksperimentere videre, da du kan konsentrere deg kun om avstand til bakvegg. Her ville jeg begynt veldig nært, ca 80cm (frontbaffel-bakvegg), og så jobbe meg framover à 10cm. Litt slitsomt med alle målingene, så egentlig kan du spille noe musikk med mye energi i bassen, og peile deg inn med hørselen. Så kan du finmåle på slutten. Det vil uansett måle "berg og dalbane" (det gjør hos de aller fleste). Det gjelder bare å finne et passende kompromiss. De fleste har en "festpukkel" mellom 50 og 100Hz (hvilket kan være av det gode!) og litt utfasing et sted mellom 100-300Hz, som også er til å leve med, da høyttaleren da låter litt "kjappere" enn nøytralt. Det VÆRSTE er å ha for lite nivå mellom 60-100Hz og for mye mellom 100-300Hz. Da er det ingen musikk som spiller bra lengre.

Men hva med tidlige refleksjoner fra sidevegger da? -Nettopp fordi disse kommer så tidlig, så vil øret kategorisere dette som en del av høyttalerens direktelyd og gi deg et subjektivt bredere perspektiv. Bør absolutt testes. Min erfaring er at dette oftere lykkes enn mislykkes... (Jeg kjenner dog ikke spredningskarakteristikken på høyttalerne dine, så det er mulig at tonalbalansen påvirkes litt av "sideveggplassering", men det får du trolig UANSETT pga at anlegget står i den trangeste delen av rommet. Eventuelt kan du plassere noe deming akkurat der på veggen hvor 1. refleksjonen treffer. (Innfallsvinkel = utfallsvinkel. Bruk et speil på veggen. Plaser dempingen i det punktet hvor speilet må stå for at du kan se diskanten i speilet). Du trenger ikke kjøpe Rockwool i starten. Et eller annet sted i huset finner du 2 sofaputer, eller andre absorberende objekter som du kan teste ut med. Støtt de opp med noe provisorisk i startfasen. Dette er jo din "hule" så du kan gjøre hva du vil, ikke sant?

Stå på og lykke til!

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Flott inlegg, takk for det ;)

Jeg hadde flyttet høyttalerene litt igjen, og de stod med fronten ca 61 cm ut fra bakveggen, og ca 29,5cm ut fra sideveggene.
    Flytta de på nytt, så nærme sideveggene jeg klarte med den toe-in jeg måtte ha, og lot dem stå på samme lengde fra bakveggen. (de står så greit til der, rett ved en skjøt mellom to laminatplater)

Det jeg la merke til var at Hammerfall og In Flames fikk litt ekstra dybde og ble mye mørkere og kraftigere, selv om det ikke var mer enn at jeg kun hørte det der det ikke var for mye dæljing på cymbalene.
    Dypbassen virket å ha fått en boost, men jeg følte at Shadow Of The Day manglet slagkraften, likevel følte jeg at at One faktisk spillte ganske bra.
    I tillegg synes jeg at jeg ante litt mer snerr i mellombassen, fra gitaren til Hammerfall.
    Papa Roachs Forever spillte veldig bra, men manglet også litt kraft i basstrommeslagene.
    Riktignok spillte jeg på relativt lavt volum (rundt og under 70dB).

Jeg tror grafen kommer til å ligne mye på det jeg har fått før, men dypbassen høres ut som at det har fått litt ekstra volum.

Kan nesten ikke måle nå som foreldrene mine har lagt seg, så jeg får ta det i morra.
    Da får jeg også tid til å flytte litt fremover og bakover.

Takk for tipset og god natt ;)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.855
    pedal skrev:
    De fleste har en "festpukkel" mellom 50 og 100Hz (hvilket kan være av det gode!) og litt utfasing et sted mellom 100-300Hz, som også er til å leve med, da høyttaleren da låter litt "kjappere" enn nøytralt. Det VÆRSTE er å ha for lite nivå mellom 60-100Hz og for mye mellom 100-300Hz. Da er det ingen musikk som spiller bra lengre.
    Hmm...

Hvordan får man for mye energi i 100-300 Hz området?

K

kbwh

Gjest
    Det søkket fra 1,5 til 3k og pukkelen videre oppover kan kanskje tilskrives høyttalerne?

Uansett: Jeg hadde prioritert Rockwool på sideveggene før HDMI.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.563
    Torget vurderinger
    1
    Bx skrev:
    pedal skrev:
    De fleste har en "festpukkel" mellom 50 og 100Hz (hvilket kan være av det gode!) og litt utfasing et sted mellom 100-300Hz, som også er til å leve med, da høyttaleren da låter litt "kjappere" enn nøytralt. Det VÆRSTE er å ha for lite nivå mellom 60-100Hz og for mye mellom 100-300Hz. Da er det ingen musikk som spiller bra lengre.
    Hmm...

Hvordan får man for mye energi i 100-300 Hz området?
    Hvis du leser innlegget mitt i sammenheng, og i sammenheng med resten av tråden, så ser du at vi prøver å hjelpe Bluum fram til en plassering av lyttepos og HT-pos som gir jevnest mulig - og gunstigst mulig (etter rådende forhold) - fordeling av stående bølger. Stikkordet er altså STÅENDE BØLGER, eller i overført betydning - ENERGI -. Dominerende stående bølger i øvre bass/nedre mellomtone (100-300Hz) kan gi mange dB ekstra nivå ("dB/nivå/energi") som medfører en sjenerende "fortykning" på veldig mange instrumenters grunntoner. Alt fra vokal til piano eller akustisk gitar låter da resonant og "boomy". Den subjektive oppfattelsen av "hurtigheten" til mange instrumenter reduseres tilsvarende, og høyttalernes evne til å "forsvinne" i lydbildet reduseres også tilsvarende.

Pga at lytterommet til Bluum er veldig smalt og lavt der høyttalerne står plassert, så er han ekstra utsatt for stående bølger (for mye "energi") i nettopp 100-300 Hz regionen. Det bekreftes av feks den gule kurven ovenfor. Han må finne en heldigere plassering, slik at energien (stående bølger) gjør seg mer gjeldene mellom 60-100Hz, og mindre gjeldene i området 100-300 Hz. Eventuelt at de fordeles litt bedre/jevnere utover i frekvens.

------------

Forresten pussig at du må spørre om dette. Dette er jo elementær akustikk i praksis. Hmm...

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Jeg har rom i en kjeller, der langveggen er betong, og resten av veggene er betong med vanlig panel utpå, og ingenting på veggene. Så det er litt gjenklang kan du si.

HDMI kommer nok først tror jeg, for jeg kan ikke sitte med composit kable kobla til en full HD TV. Det klarer jeg ikke leve med :p

Men hvor kjøper man akkustikkplater, og hva koster de som regel?

K

kbwh

Gjest
    Akustikkplater bestiller du på byggevarehandel. En pakke Rockwool Akustikkplate med 6 plater på 60x120x5cm i kommer vel på fem hundre kroner omtrent.

Det finnes opptil flere tråder om hvordan man lager seg slikt inni her.

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    OK, skal ta innom byggmakker og høre med de hva de kan skaffe, og til hvilken pris.
    Jeg antar at jeg fint klarer å lage meg et par rammer til akkustikkplatene, men har noen et forslag til hvordan jeg kan få en plate opp på en betongvegg uten å måtte borre og sette inn en ekspansjonsplugg?

Har flytta litt rundt i dag, har prøvd litt forskjellig, både med siden til "stativet" 5, 7, 12 og 12cm ut fra sideveggen, og på fire-fem punkter ut fra bakveggen.

Kom frem til et punkt som jeg anser som dagens beste, og der får høyttalerene stå, i det minste til i morgen.
    Nå står "stativet" med nærmeste flate ca 24cm ut fra sideveggen, og fronten ca 73cm ut fra bakveggen.
    Grafen ser nå slik ut:

Jeg lurer på om det kan ha noe for seg for meg å investere i spikes, eller å lage et par greie stativer.
    For nå står høyttalerene oppå et par gamle Philips høyttalere fra et stereoanlegg pappa kjøpte på begynnelsen av 90-tallet.

Vil det være bedre for meg å snekre sammen to stativer med 2x2 som rammeverk, med vanlig gulvspon som vegger?
    Kanskje legge inn avstiving midt på, bare for å redusere vibrasjon.
    Og sette spikes på stativet, og ha noe mykt, f.eks. et tynt lag skumgummi, mellom høyttaleren og stativet.
    Eller "må" jeg kjøpe et metallstativ til 2000kr?

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
    Kan du henge platene fra taket med fiskeliner?

De høyttalerstativene du skisserer med rammeverk og gulvspon er fine. Fyll dem med sand. Unngå spikes med mindre du trenger det for stabilitet på tykt gulvteppe.

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Jeg har tenkt på samme løsning, med fiskeliner eller vanlig tau i fra taket, så da tenker jeg at jeg bruker den løsningen ;)

Kan sikkert fylle stativene med sand og store steiner, men hvorfor ikke spikes?
    Har klikktarket på gulvet, men det er ikke helt flatt overalt, og derfor vil vel spikes være greit?
    Jeg har alltid hørt at spikes er en positiv ting ...

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Det er som regel decay (norsk: utklinging?) egenskapene i rommet som gir såpass store ujevnheter som du har her Bluum. Noen frekvenser dør kjappere enn andre og de som dør tregest fører til store pukler - de kan også gi utfasing, det vil si "daler" i frekvensresponsen som du har målt. Decay i området 70-80Hz og oppover kan Rockwool virkelig hjelpe deg med. Kjøper du en pakke med 6 plater á 5 cm tykkelse kan du eksperimentere med to og to plater "sammen" også for å få effekt nedimot 40-50Hz området. I tillegg er det effekter av høyttaler og romflater som sammen også skaper pukler og daler. Her er det jobbing med plassering som må til. Noen her på sentralen har brukt 2-3 måneder på å finne beste plassering på høyttalerne sine. Så vær tålmodig, jobb metodisk og systematisk.

Småjusteringer som spikes, sand i stativene, kabler, etc. vil neppe vises engang på grafene dine. Dette er for finpuss å regne. Jeg ville startet med de store tingene, mest mulig kontroll på decay i rommet, optimalisering av plassering av høyttalere i forhold til flater/hjørner og så tatt finpussen til slutt.

Mvh

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Så jeg bør ordne med gjenklangen i rommet før noe annet?

Hvordan vil du si at det er strategisk lurt å sette opp akkustikkplater?
    Ved første reflekspunkt, den er grei, men ellers?

Platene er jo 60x120cm, så de vil jo dekke andre reflekspunkt til høyttaleren på motsatt side også.
    Vil en plate i taket ha noe for seg?
    Legge dobbelt noen steder (som du foreslo)?

Noen generellt gode tips hadde vært veldig flott :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.855
    pedal skrev:
    Pga at lytterommet til Bluum er veldig smalt og lavt der høyttalerne står plassert, så er han ekstra utsatt for stående bølger (for mye "energi") i nettopp 100-300 Hz regionen. Det bekreftes av feks den gule kurven ovenfor. Han må finne en heldigere plassering, slik at energien (stående bølger) gjør seg mer gjeldene mellom 60-100Hz, og mindre gjeldene i området 100-300 Hz. Eventuelt at de fordeles litt bedre/jevnere utover i frekvens.

------------

Forresten pussig at du må spørre om dette. Dette er jo elementær akustikk i praksis. Hmm...
    Pedale,

Jeg har ikke inntrykk av at for mye energi i 100-300 Hz området er det folk flest sliter med. Tvert imot har jeg hørt mange høyttalere og mange oppsett som har det motsatte problemet. Det var derfor jeg hmm'et. Men jeg ser jo nå at beskrivelsen passer på Bluum sitt oppsett.

Hva tror du forresten om den brede pukkelen mellom 2 og 10k? Målefeil?

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Vi skal ikke se bort i fra at det kan være målefeil, for det er en del gjenklang i høyttalerene oppe i frekvensene.
    Det er så høyt at du hører det over tonen til REW av og til.

Jeg forstår ikke hvorfor det skjer, men jeg kan prøve å ta meg tid til å måle manuellt i dag.
    Altså at jeg bare lager en sinustone og leser av målingen på RSen.

Og forresten; vil det være hensiktsmessig med akkustikkplater slik?:

avt. to lag?

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
    Akkurat slik, liggende, 5cm tykke ja. Du kan forsåvdt gjøre det samme med frontveggen, det kan være at førsterefleksjoner også når sweetspot fra området TVen ikke dekker (jeg vil ikke anbefale å dekke til TVen med plater, utbyttet blir kjedelig å se på).

Jeg bruker takabsorbent også. Bilde i "Gli diffusori..."-tråden min.

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Hvorfor bør jeg dempe frontveggen?
    Det er da ingen direkte refleksjoner derfra, bortsett fra i bassområdet, og der hjelper vel ikke rockwool så veldig?

Takabsorbent som du kaller det; vil det holde med samme løsning som på veggene for å fylle den rollen?

Skjønner ikke helt den spøken din med TVen.
    Så klart kan jeg ikke dekke fronten med akkustikkplater :p

K

kbwh

Gjest
    Du bør dempe frontveggen fordi lyden går rundt hjørnene på høyttalerne, treffer den og reflekteres tilbake. Men det er ikke noe poeng dersom "speilpunktet" er på TVen. Det var det jeg prøvde å si.

Takabsorbent: på samme viset. Min er 120x180cm.

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Jeg vet ikke helt om jeg henger med på hva du tenker nå. Det har ikke noe for seg å dempe frontveggen (veggen bak høyttalerene) likevel?

K

kbwh

Gjest
    Det har noe for seg dersom du kan se noe av høyttalerne via et speil du henger på veggen ved siden av TVen.

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Ok, men TVen kommer til å stå omtrent på linje med bakenden av høyttalerene, og dekker store deler av rommet.
    Jeg kan prøve og se om jeg får noen effekt etterhvert. Men jeg tror at jeg ikke kommer til å se så mye av høyttalerene i et speil pga. TVen.
    Var og bestillte akkustikkplater på Byggmakker i dag. Det kom på 425,- for en pakke med seks 50mm tykke plater.
    Jeg får de så snart de får en bil med andre ting derfra, det var slik jeg slapp frakt i tillegg.

Har ikke flytta noe mer på høyttalerene siden sisst, men jeg hører nå at det ikke er helt optimalt slik det er nå.
    Bassen er udefinert og føles med dyp og romlete enn hard og kontant, slik jeg gjerne vil ha den.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    551
    Sted
    Flekkerøy
    Det er ingen hensikt å måle over 3000hz med RS. Den økningen du har i dette området er karakteristisk for RS...

Når du bruker RS er det mest hensiktsmessig og mest nøyaktig å kun måle bassen. Dvs at du måler fra 15 hz opp til 200 hz.

Grafen i REW skal vises fra 15 til 200 hz, og 45 i bunn og 105 i topp. Dette justerer du oppe til høyre under "Apply Windows". Grafen skal IKKE smoothes. Denne standarden brukes av hometheatershack.com. Fordelen er at du kan direkte sammenligne mot andre grafer når skaleringen er lik.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.563
    Torget vurderinger
    1
    Bx skrev:
    Jeg har ikke inntrykk av at for mye energi i 100-300 Hz området er det folk flest sliter med. Tvert imot har jeg hørt mange høyttalere og mange oppsett som har det motsatte problemet. Det var derfor jeg hmm'et. Men jeg ser jo nå at beskrivelsen passer på Bluum sitt oppsett.
    OK.

Hva tror du forresten om den brede pukkelen mellom 2 og 10k? Målefeil?
    Jeg er ikke så bevandret i dette programmet, men det virker som å være målefeil eller gale innstillinger. Å måle så høyt opp blir uansett av akademisk betydning i dette spesifikke caset. Høyttaleren er en kjent konstruksjon som formodentlig har en (til prisklassen) direktelyd som er tonalt lineært (nok). Med 6 Rockwool plater til 1. refleksjoner så har han gjort hva han rimeligvis kan og det "blir sikkert greit" i diskantområdet.

BLUUM:
    Her er en oppsummering av hva jeg ville gjort hos deg:

1. Prøv videre med nye koordinater. Det er her den alvorligste feilen ligger. 5cm Rockwool plater blir supert (for mellomtonen og diskanten) men gjør lite/ingenting med bassen. Det eneste som kan bedre bassen din er å finne bedre koordinater. Jobb videre med dette. Prøv også å flytte litt på lyttesofaen fram/bakover. Hvis HT står klin opp mot sidevegger, så får du også mulighet til å ha sofaen litt lengre bakover (øke avstanden). Litt forenklet kan man si at stående bølger i bassen er "usynlige" fiender som må letes opp. De flytter seg rundt i rommet, hvis du samtidig flytter på lyttepos eller HT-pos, så det litt som å skyte på en bevegelig blink. Men du har jo måleutstyr til å hjelpe deg med, og sikkert også tid å ta av. IKKE GI OPP FØR DU HAR FYLT "HULLET" UNDER 100Hz, slik som vi ser det på dine målinger. Uten nok energi (altså noenlunde jevn frekvensgang, alternativt litt for mye) i dette området så blir musikken blodfattig i lengden. Et enkelt triks er å avspille en sinustone med senterfrekvens akkurat der du har stor utfasing/summering. Hvis du skyver sofaen/HT litt fram og tilbake, så kan du enkelt identifisere hvor i rommet det inntreffer større forandringer.

2. Først når du er ferdig og fornøyd med pkt 1, så kan du henge opp Rockwoolplater som Valentino anbefaler. Noe av hensikten er jo å ta 1. refleksjonen, og det punktet flytter seg hvis du flytter på høyttalerne etterpå. I motsetning til bassproblemer, så utgjør mellomtone/diskant refleksjoner en synlig fiende. Med et speil, eller alminnelig gangsyn (innfallsvinkel=utfallsviknkel) så kan du lett plassere rockwoolplatene der 1. refleksjonen treffer.

3. Reflesjoner fra TV-skjermen roter til lydbildet ditt. Hjemme hos meg så legger jeg bare et ullpledd over TV'n når jeg skal lytte kritisk. Enkelt og greit.

Lykke til!

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Takk for svar.
    Jeg skal prøve ut det du sier i punkt 1. Det virker veldig fornuftig.

TVen kom i hus i dag, så det blir nok ikke i dag eller i morra, for nå er jeg dypt inne i den :p
    Men jeg gir meg ikke før jeg er fornøyd, for musikken blir kjedeli gi lendgen uten riktig bass, slik du sier.

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Jeg har prøvd å dele inn plasserinngsområdet i et rutenett med ni kryssningspunkter.
    Forran, midten og bak; og ut (mot sidevegg), midten og inn (vekk fra sidevegg).

Hvis vi kaller forran-midten-bak streken for X, og den andre for Y, så blir det enklere å forklare.
    Generell effekt av forskyvning langs X-linjen:

Bakover = Peaker ved 45Hz og ca 58Hz (begge ca + 10dB), dal fra ca 85Hz til ca 140Hz, bunn ved ca 100Hz (ca -10dB). 

Miten = Peaker ved ca 45Hz (+10dB) og ca 58Hz (+ ca 8dB). Dal fra ca 70Hz til ca 115Hz, bunn ved ca 100Hz (ca - 9dB)

Forran = Peaker ved ca 45Hz (+ ca 8dB) og et par småpeaker på +3 til 4dB, men her er det en økning i peaker nærme sideveggen, mens problemet er mindre lengre ut i rommet (fra ca 75Hz og utover).
    Dalen her er fra ca 63Hz til ca 88Hz, og bunner ved ca 77Hz (- 12dB).

Bevegelse langs Y-linjen viser at det stort sett bare er fra rundt 150Hz og oppover det er noen endring i lyttepossisjon. Men nærme sideveggen ser det ut til å være høyere volum, og gjerne en del dype dipper oppover, mens lengre fra sideveggen er det mer stabilt.

Når jeg spilte av tonene til de største dippene, så fant jeg ut at det gjerne var for mye bass andre steder i rommet, og at det omtrent bare var midten av rommet som var uten bass.
    Dette gjaldt stort sett konstant for høyden, mens det endret seg noe når jeg gikk inn i den store delen av rommet.

Jeg skal nå prøve å måle fra omtrent samme possisjoner med høyttalerene høyere og lavere.
    Har foeløpig ikke kommet meg noe nermere en god possisjon :(

EDIT: å sette høyttalerene ca 22,5cm laverre hadde ingen positiv effekt, bare mer mellombass og ustabilitet der.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.563
    Torget vurderinger
    1
    Du verden så metodisk og proft du går frem her. Når du er ferdig med ditt prosjekt så kan du begynne å rådgi oss andre!

Her er et par tips:

En hjemmeside som oppsummerer dette med romnoder på en lettforståelig måte. http://www.realtraps.com/art_small_rooms.htm

Hovedproblemet ditt er altså "rom noder", som gir kraftige summeringer/kanselleringer som en funksjon av rommets dimmensjoner. I denne sammenheng skal du være klar over at hvis du har en "problemfrekvens" som en funksjon av SIDEVEGGENE, så blir du ikke kvitt den så lett, fordi du (iflg tegningen din) sitter midt i rommet. Å flytte sofaen eller høyttalere fram/tilbake vil da ikke hjelpe på en slik "problemfrekvens". Det samme prinsippielle problemet har du også for GULV/TAK, i den grad du har uforandret sitteHØYDE. I ditt rom er nettopp sidevegger- og tak/vegg dimmensjoner nesten like, og som forsterker hverandre. Altså er det fare for at denne "problemfrekvensen" består uansett hvor mye fram/tilbake posisjoner du tester ut. Skjønner?

I så fall har du 2 muligheter:
    1. Sitt asymetrisk. Altså flytt deg og høyttalerne litt til venstre eller høyre. Da vil du ha gode sjangser til å "finte ut" sidevegg noden. Du betaler en liten pris i form av asymetrisk lydbilde, men det er det verdt når utgangspunktet er så håpløst som hos deg. (Rockwoolplater til 1. refleksjon vil også marginalisere eventuell asymetri i lydbildet). Jeg har hørt flere "vanskelige rom" oppsett hvor asymeti har vært redningen.

2. Eller ommøblér rommet ditt! Det er kanskje det aller beste. Flytt senga inn der hvor HT står idag. Så prøver du med HT enten på motsatt side av i dag (365cm vegg). Da får du mer "albuerom" og kan lettere flytte deg sidelengs (asymetrisk) dersom nødvendig.

Stå på!

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Hei, takk for lesestoffet ;)
    Skal ta en kikk på det nå.

Det blir vanskelig å flytte anlegget til en av sidene, men det kan være verd å prøve etter jeg har testa med stativene jeg skal lage og spikes.

Å flytte anlegg og TV ut i den store delen av rommet tror jeg ikke at jeg klarer.
    Det var en grunn til at jeg måtte inn der.
    Dessuten så har jeg en trådløs router som forsyner huset med internet inni der, og jeg liker ikke helt tanken på å sove rett ved siden av den .

Jeg hadde anlegget ute i den store delen av rommet, og det var ikke særlig mye bedre der.
    Har en grafe fra da jeg hadde anlegget stående oppå to små hyller, rett over 1 meter høye var de.
    Men da stod høyttalerene nesten klin intill veggen, og hadde en veldig stor toe-in, fordi jeg da satt mellom en halv og en meter lengre ut fra veggen enn de.
    Den grafen er litt ennerledes enn de jeg har nå for å si det sånn, og jeg fatter ikke hvordan jeg klarte å være misfornøyd med den :p
    LINK

Jeg husker ikke helt å ha målt så bra, men jeg skal prøve å sette høyttaleren omtrent like høyt og ta en måling til nå, så får jeg se hva resultatet blir.
    Må bare samle samme ting nok til at jeg kan labe noe som er høyt og stabilt nok til å sette høyttalerene oppå.

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Nå har jeg prøvd fire løsninger til, uten at det blir helt bra.
    To av stedene har jeg en enorm peak, etterfulgt av en like stor dip.
    De to andre stedene er det stort sett bare peaken som ødelegger.
    Men poenget er at det ikke blir bra noen steder.

En peak på +6dB skullejeg fint levd med, men når de er +12/14dB, så blir det ikke hørende bra ut.

Jeg begynner å miste motet, og klarer liksom ikke forstå meg på den siden du linket til pedal. Det er for tungt satt opp til at jeg orker å lese gjennom.

Jeg har to potensielle løsninger slik jeg ser det, hvis jeg vil ha en grei frekvensrespons; og det er enten i den lille delen av rommet, bare "andre veien".
    Altså at jeg rigger opp på den veggen som går parralellt med langveggen.

Eller at jeg rigger opp med en høyttaler på hver av de to nokså like lange veggene i det store rommet, og har TVen på skrå mellom dem.

Grafene jeg har klart å få med de oppsettene er som følger:
    Lille rom

Store rom

Som dere ser er det en dip i hver graf som ødelegger alt.
    Finnes det noe grei måte å redusere disse på?
    Har flyttet rundt på høyttalerene en del, men det blir ikke stort bedre enn det som de grafene er.
    Selv synes jeg at grafe to hørtes best ut i virkeligheten, men den peaken førte til en veldig hul klang i lyden, noe jeg likte dårlig.

Vil en eventuell bassfelle kunne redusere den peaken?
    Hvor bør den/de plasseres, hvor mange bør jeg ha osv.?

Begynner å gå lei av å lete etter en grei plass å sette høyttalerene merker jeg.
    Det blir jo aldri bra!

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.855
    Med den siste målingen og plasseringen kan du sannsynligvis oppnå et meget bra resultat vha digital romkorreksjon. Her har du kvittet deg med de verste kanselleringene, og da er sannsynligvis mulig å få et ganske bra resultat. Dog med et lite forbehold: Det kan skje rare ting i tidsdomenet som ikke kommer fram av frekvensmålingen. Men dette ser ikke ille ut.

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Hvis det er noen form for måling du har lyst til å se, så gi beskjed før jeg setter alt på plass igjen :p

Jeg har ikke råd til digital romkorreksjon tror jeg.
    For selv om jeg eventuellt bare trenger å installere et program på PCen, så har jeg fortsatt PS3et, som jeg spiller spill og CDer på ...

Jeg tror nesten jeg bare skaffer meg en subwoofer og kjører på med aktiv deling. Så kan høyttalerene slippe å spille alt under f.eks. 65Hz.
    problemet er at jeg ikke får råd på en god stund, og i mellomtiden må jeg altså slite med både for mye og for lite bass.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.563
    Torget vurderinger
    1
    Fatt mot, Unge Mann. Hjelpen er nær! He-he.

Nå synes jeg virkelig du er i ferd med å komme i mål. De avvikene du viser på målingene er slett ikke verst. Sansynligvis bedre enn mange andre her på forumet.... ;)

Veien videre:
    På side 2 i brukermanualen til dine HThttp://www.bwspeakers.com/downloadfile/speakermodel/ACFA17A.pdf så ser du at det følger med et par gummipropper til bassrefleksen. Prøv disse nå! Du vil trolig få en strammere og bedre definert bass, jfr den illustrative målekurven på side 2.

Du har i utgangspunktet et ræva rom i dobbel forstand. For det første er det lite og har uheldige dimmensjoner. Dette har du nå langt på vei løst med å finne gunstige koordinater. For det andre har du betongvegger som medfører veldig lite absorbering i bassen. Lange basstoner lever derfor ekstra lenge i rommet ditt. I denne forbindelse vil du få gode forbedringer med å tilføre mer demping. Såkalte trykkabsorbenter i hjørnene vil være effektive. Disse kan kjøpes og lages billig. (glava isolasjon til rør i bakken, som du tetter med lokk i hver ende, eventuelt med stofftrekk rundt pga estetikk). Generell demping (førnevnte 5cm rockwoolplater kommer også til å tørre opp etterklangen i mellomtonen, noe som du vil OPPFATTE som tørrere bass.

Siden du er PC-kyndig så kan du også gå for en software basert korreksjon i kombinasjon med lydkort som signalkilde. Da åpner det seg en ny verden av korreksjonsmuligheter! (Etterklangen/betongveggene må du dog bekjempe med fysiske midler).

Stå på, Bluum!

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Hehe, takk for oppmuntringen; den var god å få nå ;)

Har prøvd skumpluggene fra tid til annen, men de endrer ikke grafens form, bare reduserer lydtrykket med 3 dB eller så.
    Litt langsommere avrulling i bunn av og til, men det er ikke alltid.
    Men er det normalt med så mye som +14dB på enkelte frekvenser? (Jeg synes det er fryktelig mye)

Hvis du ser på bildet som allerede er lastet opp av rommet mitt, (HER), såkan du forestille deg at det buede bordet (PC-pulten) speilvendes der det står.
    Sengen bytter plass med TVen, og høyttalerene følger etter. TVen blir stående på skrå slik at det blir en trekant bak den. Sofaen flyttes slik at den står mellom PC-pulten og TVen, mens resten av møblene stables inn i den lille delen av rommet.

Det var dette som resulterte i den røde grafen, og med dette oppsettet vil jeg sitte rett bak lyttepossisjon når jeg sitter på PCen, og får dermed like bra stereoperspektiv som ellers :)
    Kommer også ganske nærme TVen, (ca 180), noe som bør gå greit og så på DVD, og som blir knallbra på Bluray og PS3-spill.
    Veggene står stort sett tomme, så det er god plass til å montere akkustikkplatene, og de kan skrus rett i panelet. (Det er lektet ut fra grunnmuren, så jeg slipper å skru i betong).

Da står jeg igjen med tre hjørner hvor jeg kan plassere bassfeller.
    Egner noen av dem seg til et sted hvor jeg kan montere bassfeller?
    Hvilke er mest aktuelle, og tror du det vil ha noen merkbar effekt?

Får inn en pakke med akkustikkplater etterhvert, som jeg kan sette i et av hjørnene for å teste. Men da må jeg få pakken først  ::)

I mellomtiden får jeg prøve et romkorrigeringsprogram.
    Noe godt (og helst gratis) forslag?

EDIT: holder på med et oppdatert ScetchUp bilde, med lyddemping. Må bare finne de største reflekspunktene først ;)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.855
    Hvis du kan bruke PC som kilde:

DRC (laget av Denis Sbragion) er gratis og har det som kreves for å temme kamelpuklene og mye attåt. Det kan være en del strev med å få det til å fungere optimalt men hvis du har mer tid enn penger så er det absolutt verdt et forsøk. Potensialet i DRC er høyere enn i de fleste romkorreksjonsbokser på markedet uansett hva som står på prislappen. Det finnes også kommersielle PC-baserte løsninger som er helt på høyde teknisk og vesentlig mer brukervennlige enn DRC, men jeg kan dessverre ikke nevne dem med navn her ;)

Bluum

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2008
    Antall liker
    0
    Hehe, får du ikke lov til å reklamere? :p

Det var voldsomt så avansert det DRC greiene skulle være.
    Jeg trenger jo fire andre programmer for å få det til å virke :p

Du vet ikke om noe gratis program som gjør samme jobben, eller må jeg styre så fryktelig?
    Kjøpe-programmer har jeg ikke råd til.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.855
    Jeg konfererte med moderatoren etter at det svaret var avlevert. Jeg tror ikke de hadde gitt meg stryk om jeg hadde strukket meg litt lenger.

Hvis du ikke ønsker å bruke penger på lydkorreksjon så er DRC veien å gå. Du har jo bevist i denne tråden at du er en kapabel ung mann, og med DRC på den siste målingen vil du - når alt er på plass - få en meget bra frekvensrespons innenfor det området som skjermbildet viser.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn