Hjelp til forståelse av teknisk info

Strand79

Medlem
Ble medlem
29.11.2012
Antall liker
0
Akkurat blitt medlem av dette fantastiske forumet, vill bare si før mitt spørsmål at jeg har prøvd å finne
svar men uten hell.

Har planer om innkjøp av Sennheiser HD800, Schiit Mjølnir og Gungnir DAC.
Har så lest litt tester og div av disse produktene men jeg skjønner lite av den tekniske delen som feks:

Schiit Mjolnir
Headphone Impedance: 8-600 ohms

Gain: 8 (18db)

Frequency Response: 2Hz-400KHz, -3dB

Maximum Output: 45V P-P typ. Into 32 ohms, or 8W RMS into 32 ohms, 5W RMS into 50 ohms
THD: Less than 0.006%, 20Hz-20KHz, at 1V
 RMS
Output impedance: 1.5 ohms
Topology: Fully discrete FET, cross-shunt push-pull Crossfet output stage, no overall feedback, noninverting, single voltage gain stage

Inputs: one pair balanced XLR, one pair single-ended RCAs, choose one
Outputs: one 4-pin balanced female XLR, one pair dual 3-pin female XLR, and one pair male XLR preamp outs
Power Consumption: 45W

Er det noen som kan lede meg til en link eller et sted hvor man kan få innføring i disse tingene?

På forhånd takk

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Antall liker
583
Torget vurderinger
9
Er ikke helt sikker, men tror ikke sennheiser hd800 kommer med balansert kabel så da får du litt problemer med å koble den til mjolnir.

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.205
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Man må kjøpe separat kabel, ja. Sennheiser lager ikke slike.

@Strand79 Hvorfor har du landet på akkurat HD800 og Mjolnir.

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Antall liker
624
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
en får kjøpt balansert kabel til Hd-800, står endel i forumet her om endel tekniske ting, ellers kan en google litt rundt, har ikke hørt på Hd-800 ennå men har lest endel tester og de fleste er veldig positive, vet bare at det kan lønne seg å teste/høre før en bestemmer seg helt, litt avhengig av hva du lytter på og hva du liker av lyd.
Uansett, velkommen hit til oss som er sånn "litt" over middels headfi geeker...! :cool:

Strand79

Medlem
Ble medlem
29.11.2012
Antall liker
0
Hei ardilla, godt spørsmål. Mye å velge imellom, usikker på hva som er "best" så har nå bare tatt et valg. Er klar over at man må kjøpe separat kabel, men takker for det.
Kanskje valget mitt har litt med design å gjøre,har du noen bedre ideer på hva jeg skal velge?
Hører på allt innen musikk, men mest klassisk og heavy

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.205
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hei ardilla, godt spørsmål. Mye å velge imellom, usikker på hva som er "best" så har nå bare tatt et valg. Er klar over at man må kjøpe separat kabel, men takker for det.
Kanskje valget mitt har litt med design å gjøre,har du noen bedre ideer på hva jeg skal velge?
HD800 og Mjolnir er et merkelig valg, egentlig- Mjolnir er laget for strømkrevende hodetelefoner med lavere impedanse. Den unker jo med HD800 - men det er andre forsterkere som er mer optimalisert for den. Dessuten må jeg føye til at mange finner HD800 svært analytisk, og noen finner den endog slitsom å høre på i lengden, deriblant undertegnede (hadde den en periode). Andre elsker den. Troilg har dette med å gjøre at den er vrien å parre mht forsterker, samt selvfølgelig at vi har forskjellige ører og preferanser.

Hvis du vil ha Mjolnir, er Audeze LCD-2 / HE-6 , ev. LCD-3 hvis du ikke synes det er å gape litt høyt - en mer naturlig partner.

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.205
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Heavy og klassisk? Det kan jo se ut som du kommer til å ende opp med flere par ganske fort -Egentlig begynner i i feil ende... Har du noen erfaring med hifi-hodetelefoner fra før? Hva liker du i så fall? Kanskje du burde legge en "strategi", hvis du virkelig har lyst til å gå inn i dette for alvor :D Vi leker nemlig ikke hodetelefoner her inne - vi er desperat på jakt etter den perfekte lyden for oss selv....

Det ligger ganske mye bra på brukten akkurat nå:
Audeze LCD 2 - Rev 2 - Denon d7100 - DENON AH-D600 - Denon AH-D5000 - Shure SRH1840

Det er lurt å starte med brukt ;) Hva med et par LCD-2? Det er en fabelaktig hodetelefon. Tviler på om den vil skuffe deg.

Mjolnir er litt kronglete pga at den mangler TRS-kobling (vanlig 1/4). Jeg ville startet med en forsterkermed vanlig kobling, slik at jeg lettere unne bytte og prøve ulike hodetelefoner uten å bruke en formue på kabler. Schiit har jo Lyr - den er like kraftig, hvis det er viktig for deg - men det er egentlig bare HE-6 som trenger en slik mengde med watt.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.120
Sted
Sortland
en får kjøpt balansert kabel til Hd-800, står endel i forumet her om endel tekniske ting, ellers kan en google litt rundt, har ikke hørt på Hd-800 ennå men har lest endel tester og de fleste er veldig positive, vet bare at det kan lønne seg å teste/høre før en bestemmer seg helt, litt avhengig av hva du lytter på og hva du liker av lyd.
Uansett, velkommen hit til oss som er sånn "litt" over middels headfi geeker...! :cool:

Bør vel lodde de balanserte kablene til elementene? å skjøyte den hjelper vel lite?

(nordlenning - og her heter det 'skjøyte')

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.205
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Har så lest litt tester og div av disse produktene men jeg skjønner lite av den tekniske delen som feks:

Schiit Mjolnir

Maximum Output: 45V P-P typ. Into 32 ohms, or 8W RMS into 32 ohms, 5W RMS into 50 ohms
 RMS
Topology: Fully discrete FET, cross-shunt push-pull Crossfet output stage, no overall feedback, noninverting, single voltage gain stage

Outputs: one 4-pin balanced female XLR, one pair dual 3-pin female XLR, and one pair male XLR preamp outs

Er det noen som kan lede meg til en link eller et sted hvor man kan få innføring i disse tingene?

På forhånd takk
Schiit Mjolnir

Dette er impedansene hodetelefonene du bruker bør ha. Alt mellom 8 og 600 er fint.

Volumgreier.

Hvor dypt og lyst den spiller (men hodetelefonene begrenser mer enn forsterkeren stort sett) Du kan høre det mellom 20Hz og 20kHz

Hvor mye strøm og volt forsterkeren kan dytte gjennom ulike hodetelefoner med ulik impedans. RMS betyr at det er kontinuerlig jevn strøm (bra)

RMS
Hvor mye forvregning det er på signalet ved 1V

Utgangsimpedansen på forsterkeren bør være endel lavere enn impedansen på hodetelefonene. Men jeg har i skrivende stund stor glede av det omvendte forholdet (altså høyere utgangsimpedanse enn hodetelefonenes impedanse) så det er ikke gitt.

Konstruksjonsgreier du ka lese deg opp på om et par år

Dette skjønner du

Dette skjønner du også

Hvor my forsterkeren bruker når den står på og gjør det den skal. Mesteparten går bort i varme.

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.205
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
HD800 har pluggger på hodetelefonene, så det er enkelt å bytte kabler uten lodding. Det er altså eksepsjonelt unødvendig å lodde - men for all del, hvis du absolutt vil, går det an ;D

Bør vel lodde de balanserte kablene til elementene? å skjøyte den hjelper vel lite?

(nordlenning - og her heter det 'skjøyte')

Strand79

Medlem
Ble medlem
29.11.2012
Antall liker
0
Hmmm, der fikk jeg noe å tenke på.
Det jeg bruker nå er AKG 240 MK2 og Shure SE535 med comply skummpropper.
Som spiller bruker jeg Iphone med flac spiller.
Brukt er sikkert ikke så dumt, men hvilken forsterker er å anbefale hvis jeg går for Audeze LCD 2?

Igjen takk skal du/dere for all info. Og takker for velkomsten

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.205
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Violctric 200 er svært bra med LCD2. Den er strømsterk også. V100 er lillebroren og ingen pusling, litt rimeligere. Audio Norge / duet audio fører Violectric.

Det kan jo være verdt å ta en ekspedisjon til noen butikker og.

Hva savner du med 240-ene, da?

Strand79

Medlem
Ble medlem
29.11.2012
Antall liker
0
Skal se/lese litt om Violtric.
Ja hva savner jeg med 240-ene? Hehe vet ikke helt, vill nok sikkert finne ut av det når jeg prøver noe mer high end.
Som sakt har jeg mye å lære...

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Er det en ting jeg har lært så er det at vi har alle forskjellige lydpreferanser, så eneste måten å finne den lyden man liker er å prøve forskjellige kombinasjoner selv.
For min egen del sliter jeg med å like lyden i audeze LCD2/3 som veldig mange her inne på forumet nærmest forguder. Jeg er nok mer i den andre enden av skalaen som liker klokker som beyer T1, HD800, ultrasone pro etc.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Velkommen til forumet. :) Mjolnir / Gungnir vil passe disse musikkgenrene helt strålende. Du velger den hodetelefonen du ønsker. Flere på det amerikanse forumet Head-Fi.org - Headphone forums and reviews for audiophiles bruker Mjonir / Gungnir + HD800, så hvorfor ikke?

Var jeg deg ville jeg vurdert HE-500 før LCD-2 og HD800. Hvorfor? HE-500 gir deg noe (enkelt sagt) midt i mellom til en svært god pris og vil passe dine to foretrukne musikkgenrer.

Bruk den kombinasjonen først, så hører du etter hvert om det er noe du savner. Savner du klarere / fyldigere mellomtone og mer bass; LCD-2. Savner du enda mer "åpen" lydscene enn HE-500 og ka leve med mindre bass; HD800.

Finn deg et startpunkt. Med Mjonir / Gungnir så har du en DAC / forsterkerkombinasjon du vil ha glede av i lang tid fremover.

Balanserte kabler eller ikke bør ikke være en show stopper. Slike kabler finner du lett.

Lykke til. :)

Strand79

Medlem
Ble medlem
29.11.2012
Antall liker
0
Sånn skal det låte Loevhagen, takker for hjelpen. Regner med at jeg kjøper meg Mjølnir og Gungnir om en stund og enten HD800 eller LCD-2.
Hvis jeg ikke liker lyden så er det vell bare å kjøpe noen andre hodetelefoner...

PS: En veldig god blogg du har laget

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.205
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Velkommen til forumet. :) Mjolnir / Gungnir vil passe disse musikkgenrene helt strålende. Du velger den hodetelefonen du ønsker. Flere på det amerikanse forumet Head-Fi.org - Headphone forums and reviews for audiophiles bruker Mjonir / Gungnir + HD800, så hvorfor ikke?

Var jeg deg ville jeg vurdert HE-500 før LCD-2 og HD800. Hvorfor? HE-500 gir deg noe (enkelt sagt) midt i mellom til en svært god pris og vil passe dine to foretrukne musikkgenrer.

Bruk den kombinasjonen først, så hører du etter hvert om det er noe du savner. Savner du klarere / fyldigere mellomtone og mer bass; LCD-2. Savner du enda mer "åpen" lydscene enn HE-500 og ka leve med mindre bass; HD800.

Finn deg et startpunkt. Med Mjonir / Gungnir så har du en DAC / forsterkerkombinasjon du vil ha glede av i lang tid fremover.

Balanserte kabler eller ikke bør ikke være en show stopper. Slike kabler finner du lett.

Lykke til. :)

@Loevhagen: Siden du stadig foretrekker HE-500 med den langt rimeligere Project Sunirise II fremfor Mjolnir - hvorfor anbefaler du nå Mjolnir og HE-500?

Ellers, @Strand79 - jeg har også mange godord om HE-500 ,)

Ang. balanserte kabeler - det er ikke alle hodetelfoner som kan være aktuelle for Strand som har utbyttbare kabler , f.eks. Beyer T1 (som er et noe mindre klinisk alternativ til HD800) Det er ikke sikkert Strand synes det er topp å lodde i hytt og gevær.. HD700 kan også være et varmere alternativ til HD800.

Strand79

Medlem
Ble medlem
29.11.2012
Antall liker
0
Det blir nok ingen lodding på meg nei.

Trur nok uansett jeg kommer til å gå for Schiit forsterker og dac.
Men siden jeg er blandt folk som tydelighvis vet hva de prater om har jeg et spørsmål til:

Finnes det et bra produkt som har hodetelefonforsterker of dac i ett?
Gjerne med display så man kan lese av hvilken låt og div info...

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
@Loevhagen: Siden du stadig foretrekker HE-500 med den langt rimeligere Project Sunirise II fremfor Mjolnir - hvorfor anbefaler du nå Mjolnir og HE-500?
"Stadig" og "PSii/Mjolnir" kan jeg ikke huske. Grunnen til at jeg anbefalte HE-500 til Mjonir / Gungnir fremgår av det jeg sa initielt. Strand79 får en DAC/forsterkerkombinasjon som passer mange ulike hodetelefoner - og han får en basis på plass. For the record; HE-500 låter ikke søppel på alt annet enn PSii. :)

Men, Strand79 kommer nok til å vurdere en god del hodetelefoner, DAC-er og forsterkere før han handler, ardilla - så rørtoget er ikke gått ennå. ;)

Fra spøk til alvor: Det er såpass mye flott utstyr der ute, så man skal egentlig kjøpe ting ganske så i blinde for å bli skuffet. En viss research er alt som skal til.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Det blir nok ingen lodding på meg nei.

Trur nok uansett jeg kommer til å gå for Schiit forsterker og dac.
Men siden jeg er blandt folk som tydelighvis vet hva de prater om har jeg et spørsmål til:

Finnes det et bra produkt som har hodetelefonforsterker of dac i ett?
Gjerne med display så man kan lese av hvilken låt og div info...
Sjekk ut Lynx Hilo hos prolyd, en fantastisk god dac/ HT forsterkerhttp://www.prolyd.no/Avdelinger/produkter/Konvertering/AD/DA--Stereo/Lynx/Lynx-Hilo-Referance-AD-DA-System-Konvertersystem-for-stue-og-studio-Hilo-p0000005695.aspx

Strand79

Medlem
Ble medlem
29.11.2012
Antall liker
0
Var der inne å tittet etter den men fant den ikke. Noe galt med øynene min...

Takk Loevhagen

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.205
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Dac-Amper....

Eximus DP-1 går for å være god..

Jeg kan anbefale Lavry DA11

Grace m903 (og m902) er god

Asus Xonare Essence One har høstet mange lovord til tross sin beskjedne pris (bruker tittentei har enslik)

Dog skal sies at man stort sett får mer for pengene ved å kjøre esparatenheter.

Men å begynne med en ordentlig dac ala Lavry DA11 eller Eximus DP-1 , for siden å supplere med en hodetelefonforsterker er en bra vei å gå. Da sitter man jo også igjen med TO hodetelefonforsterkere. Jeg bruker rett som det er DA11 rett i hodetelefonen selv om jeg har noen titalls kilo med hodetelefonforsterkere...

Topp Bunn