Hjelp til fargemåling av lakk

Tanndoktorn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2018
Antall liker
406
Torget vurderinger
2
Jeg har fått meg et sett nye fronthøyttalere som jeg skal lakkere opp i "sølvfarge" lik mine andre høyttalere.
Lakkfargen er en custom lakkfarge som produsent med andre ord ikke kan gi meg RAL-kode eller liknende på.
Jeg har tidligere lakkert en av frontsubbene på bildet på øyemål etter fargeprøve som matchet brukbart, men traff ikke 100% som ønskelig.

Jeg er ikke kjent med hvor nøyaktig fargescannere generelt er og om man kan forvente et brukbart resultat.
Lakk ble sist kjøpt på billakkspesialisten i Oslo, men denne butikken er vel foreløpig stengt pga restriksjonene.

Er det noen som har erfaring med eller kjenner til noen som kan tilby fargemåling av lakk i Oslo/Akershus-regionen? (Jeg bor i Asker)

0EE5F652-C13A-4377-B23D-AD41CABB6D0F.jpeg

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.878
Der er nok veldig stor forskjell på skannerkvalitet. Malerbutikken jeg gikk i som ble valgt fordi de har en skanner tok materialprøven jeg hadde med og gikk bort Jotun fargeprøveskapet :) Jeg sa men men ... og fikk en smil tilbake. "Dette er mer nøyaktig!"

Billakkverstedene som har som krav å matche aldrene lakkfarger har nok bedre utstyr enn malerbutikken. Men jeg tror mye der også gjøres med øyemål etter skanning. Altså de må ha selve jobben på lakk-krakkene. I hvertfall måtte vår da 2 år gamle BMW to ganger gjennom lakkboksen før de klarte matche farge.

Topp Bunn