Hjelp til bygging av PC

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Nå er Lynx-kortet kjøpt og bestilling på Audiolense XO sendes trolig til uken. Da mangler bare en PC. Jeg lurer på å sette sammen en selv (fra f.eks. Komplett) for å få lite støy, god løsning på hovedkort for levering av strøm til PCI lydkort og andre ting jeg ikke har tenkt på (samt slippe ting jeg ikke trenger). PCen skal kjøre XP (ikke Vista), kun brukes til lyd (Audiolense XO, Foobar, Convolver) og aldri noe annet. Jeg trenger heller ikke skjerm/tastatur (men kanskje et skjermkort for lettere å komme igang). Jeg må ha et trådløst nettverkskort som gjør at jeg kan akksessere den fra en laptop (har trådløst hjemmenett). PCen bør gå stille. Harddisk bør ha plass til ca 1000 CDer i første omgang, med mulighet for å montere flere disker. Jeg er i utgangspunktet ute etter en rimelig, men god løsning.

Jeg lurer dessuten på: Hvis man har en utrangert PC med XP-lisens, kan man da uten videre dikkedarer installere XP på en ny maskin ved å bruke CDen man fikk med den gamle?

Håper på svar.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg er ingen ekspert på PC-bygging, men klarte uten problemer å sette sammen en PC jeg bestilte på komplett etter at Depnoth her på forumet satt opp et forslag på komplett.no. For lite støy anbefaler jeg en NAS som bør stå i et annet rom og det er helt klart en fordel å gå for en modell som kan oppgraderes med større lagringsplass etterhvert. Evt kan du gå for en slik løsning jeg gjorde selv med å bruke den PCen du allerede har som en NAS. Da behøver du kun å kjøre OSet på den innebygde HD i den nye maskinen og kan da klare deg med en liten SSD som er totalt lydløs. Mer spesifikke løsninger får du sikkert etterhvert.

XP kan du uten problem legge inn på den nye maskinen så lenge du har CDen og koden. Det er vel muligens ikke lov å legge den inn før man har slettet den gamle...

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Takk for det.

Er det noe i veien for å kjøre trådløs overføring fra NAS til lyd-PC. Slik som anlegget er plassert vil jeg måtte strekke titalls meter mellom maskinene. Jeg kommer til å begynne med 1 PC, og så heller flytte ut diskene etterhvert (hvis overføring kan gjøres trådløst). Er det noe i veien for å bruke en barebone-maskin?

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
Min erfaring er at Microsoft gir blanke så lenge du en eller annen gang har kjøpt en lisens. har du koden men mangler CD, så sender de den i posten. Har du CD men mangler koden, så fikser de det også (bare ring kundestøtte når du installerer, de kan generere ny kode til deg).

Trådløst bør gå fint, streaming av musikk fra server krever ganske lite båndbredde, problemet er om du av en eller annen grunn får et "drop" i hastigheten, da kan det bli krøll, men det skal som sagt ikke allverdens til. Prøv først med trådløst, funker det 99,9% av tiden så er det neppe vits å trekke ørten meter kabel. Det går også an å bruke signalforsterkere / repeatere og slikt om de trådløse signalene er dårlige der anlegget står.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
totte skrev:
Jeg lurer dessuten på: Hvis man har en utrangert PC med XP-lisens, kan man da uten videre dikkedarer installere XP på en ny maskin ved å bruke CDen man fikk med den gamle?
Hvis du har kjøpt XP separat, så går det.
Er det en OEM versjon, så kan du ikke det. Det er typen som vanligvis leveres ferdig installert. Da er den låst til maskinen.

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
Rhesus skrev:
Er det en OEM versjon, så kan du ikke det. Det er typen som vanligvis leveres ferdig installert. Da er den låst til maskinen.
I teorien ja, i praksis nei. Som nevnt over er min erfaring at Microsoft er veldig smidige i slike saker, selv om OEM strengt tatt skal være låst til en maskin. Det virker som de er happy så lenge man ved en anledning har kjøpt en lisens. Mulig det avhenger av hvem man tilfeldigvis treffer på kundeservice, men det funket i alle fall for meg.

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
Valentino skrev:
Kablet nettverk uten nytt kabelstrekk. Ser ut til å kunne gi litt bedre båndbredde enn trådløst også.
Det er en løsning. Det lille jeg har lest om IP over strømnettet tyder på at reell båndbredde er betydelig lavere enn teoretisk, men det spiller forsåvidt ikke noen rolle om musikk er bruksområdet. Da holder det at den er tilstrekkelig rask og stabil.

Men jeg tror det kun funker om de to kursene man plugger inn på er koblet på samme fase i sikringsskapet - det kan i alle fall være verdt å sjekke det først.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Det trådløse nettet hjemme fungerer greit med ulike kort og i alle rom og etasjer, og jeg har ikke lyst til å prøve noe nytt før jeg må. Men dette konseptet med overføring gjennom modulert 230V AC har en vis apell rett og slett fordi det litt science fiction.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Bruker du et kabinett hvor du kan skifte ut viftene, så går det fint å ha den stående i stuen.
Ikke så dyrt å kjøpe ferdig løsning heller og denne karen har god peiling på stille løsninger:
http://www.ulriksen-it.net/?p=26

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Legg litt penger i kabinettet og få deg et vifteløst kabinett
Atechfabrication eller M-cube, disse koster litt men du vil ikke angre, da du kan kjøre totalt uten vifter.
Komibiner dette med en ekstern strømforsyning (ala de som kommer med laptoper)
Bruk gjerne 2.5" HDD da disse støyer mindre (SSD er foreløpig alt for dyre)

Kjøp hovedkort med integrert skjermkort (ikke noe problem så lenge du ikke skal kjøre hd matriale på PC'en)
Prosessor Intel Core 2Duo (E-serie) god "value for money" og relativt kjølige

last ned n-lite og trim vekk alle unødige tillegg på XP som eks modem spill osv (du får en raskere maskin)

Hvis du skal bruke Foobar, sjekk ut MP3toys, denne kan brukes som "frontend" slik at du får et mye pener GUI

Skal du bruke "Remote Desktop" som er kommer med XP må du ha profesional på serveren (klienten kan ha home edition) Ellers må du bruke tillegsprogram som feks VNC
For trådløs kobbling kan du bruke en USB dongle til 100 kr eller alternativt et PCI kort til ca det samme, skal du bruke "Homeplugg" koster dette fort 10-1500 kr og det er totalt overkill for å styre PC'en

Skal du sette sammen PC'en selv så sjekk at CPU,HK og RAM er kompatible, det er ikke feks alle Core 2Duo CPU'er som er kompatibelt med et HK selv om dette er for Core 2Duo også(sjekk intel.com)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
stejorge skrev:
Skal du bruke "Remote Desktop" som er kommer med XP må du ha profesional på serveren (klienten kan ha home edition) Ellers må du bruke tillegsprogram som feks VNC
Er dette VNC vanskelig å få til?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.425
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
...
RNFF: Jeg har brukt en OEM lisens for XP (levert på CD fra M$) i over 5 år, jeg har oppgradert alt av hardware (HD, CPU, mammakort, skjermkort m.m.) jevnt og trutt i flere vendinger uten andre «problemer» enn at jeg fra tid til annen må «verfifisere» installasjonen på nytt mot M$.

mvh
KJ

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
totte skrev:
stejorge skrev:
Er dette VNC vanskelig å få til?
Tjaaa, egentlig ikke, det er mange forum på nettet som gir gode forklaringer på dette.
Men du bør sette opp fast IP til PC'en slik at du lettere kan finne den. Men det er ikke de helt store problemene
Her er en guide http://www.tightvnc.com/winst.html
Det er flere versjoner av VNC, dette er en gratis versjon.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Takk for tips til remote-desktopløsning. Jeg forstår det slik at med XP pro kan jeg kjøre remote desktop uten å tenke på å låse IP-adresser og slikt.

Et annet spørsmål: Dersom man går for vifteløs PSU, SSD-disker og passiv kjøling (internt tårn av kjøleribber) til prosessor, kan man da klare seg helt uten vifter selv med et vanlig kabinett (ikke et med ribber på siden)? Har noen i tilfelle tips til et egnet et?

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
totte skrev:
Takk for tips til remote-desktopløsning. Jeg forstår det slik at med XP pro kan jeg kjøre remote desktop uten å tenke på å låse IP-adresser og slikt.

Et annet spørsmål: Dersom man går for vifteløs PSU, SSD-disker og passiv kjøling (internt tårn av kjøleribber) til prosessor, kan man da klare seg helt uten vifter selv med et vanlig kabinett (ikke et med ribber på siden)? Har noen i tilfelle tips til et egnet et?
Selv om alle komponentene er kjølige, er det ofte lurt å bruke i alle fall én vifte til å trekke luft gjennom kabinettet. Jeg har et slikt oppsett. Kjøp en 120mm Papst-vifte hosMicroplex, velg en med meget lav dB-rating. De stilleste av disse er lydløse selv med øret kloss inntil.

Jeg bygget en PC i et Silverstone SST-LC17 for en kompis. Kastet ut stockviftene og satt inn to 80mm lydløse Papst til å trekke luft gjennom kabinettet, ellers alt passivt. Det eneste man hører der er diskene, men hvis du har SSD-disker blir jo det problemet eliminert. I tillegg ser kabinettet uforskammet bra ut, og passer inn i standard rack.

Vedlegg

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
totte skrev:

Du trenger nødvendigvis ikke låse IP adressen, men det er jo selvsagt en fordel da du lettere finner rette adressen, men hvis routeren din er satt til å dele ut IP adresser feks mellom 192.168.10.01 og 192.168.10.99 så kan hende du må søke gjennom 99 IP adresser for å logge deg på med remote desktopp.
Skal du kjøre vifteløst så kan du ikke bare sette på et kjøletårn i et vanlig kabinett uten vifter, du må få transportert varmen ut av kabinettet på en eller annen måte, da må du ha et kabinett med "heatpipes" og kjøleribber på utsiden.
Nå kan du få ganske stillegående løsninger med vifter, men det er ikke lydløst.
Og vifter har en tendens til å bli mer høylydt etter en stund da lager blir slitt.
SSD disker er også forholdsvis mye dyrere i forhold til kapasitet, så totalprisen vil nok ikke bli lavere kontra det å legge litt mer penger i et kabinett med kjøleribber. eks denne http://www.atechfabrication.com/mini_client_2500_order_form.htm med 2.5" HDD

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
stejorge skrev:
totte skrev:

Du trenger nødvendigvis ikke låse IP adressen, men det er jo selvsagt en fordel da du lettere finner rette adressen, men hvis routeren din er satt til å dele ut IP adresser feks mellom 192.168.10.01 og 192.168.10.99 så kan hende du må søke gjennom 99 IP adresser for å logge deg på med remote desktopp.
http://www.atechfabrication.com/mini_client_2500_order_form.htm[/url] med 2.5" HDD
Dette er nok ikke helt helt riktig, man trenger ikke bruke ip-adresse for å logge på remote desktop. Man kan bruke maskinnavn på den maskinen man vil koble til.

Mvh Luvaton

Topp Bunn