Hjelp til arverett

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Hei dere

Det har seg slik at jeg går med tanker om å få forskudd på arv i form av en leilighet som min far eier. Jeg har fått takst på leiligheten på 1 900 000. Min far bor ikke i leiligheten nå, og har heller ikke bodd i huset på 5 år. Leiligheten det er snakk om er ikke utseksjonert fra resten av huset, og dette må følgelig gjøres. Jeg må ved en evt overtagelse kjøpe ut mine to brødre.

Det jeg lurer på er: Må det betales noen form for skatt av verdistigning på huset?

Vi har funnet ut at ved et evt salg av hele huset, skal det betales skatt (28%) på verdistigningen siden gud vet når. Hvis jeg skulle arvet huset, og i den sammenheng kjøpt ut mine to brødre, vil det bli noen form for beskatning utover arveavgiften på de 633 333 kronene det er snakk om?

Hilsen Christian

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.714
Torget vurderinger
1
salvatore skrev:
Hei dere

Det har seg slik at jeg går med tanker om å få forskudd på arv i form av en leilighet som min far eier. Jeg har fått takst på leiligheten på 1 900 000. Min far bor ikke i leiligheten nå, og har heller ikke bodd i huset på 5 år. Leiligheten det er snakk om er ikke utseksjonert fra resten av huset, og dette må følgelig gjøres. Jeg må ved en evt overtagelse kjøpe ut mine to brødre.

Det jeg lurer på er: Må det betales noen form for skatt av verdistigning på huset?

Vi har funnet ut at ved et evt salg av hele huset, skal det betales skatt (28%) på verdistigningen siden gud vet når. Hvis jeg skulle arvet huset, og i den sammenheng kjøpt ut mine to brødre, vil det bli noen form for beskatning utover arveavgiften på de 633 333 kronene det er snakk om?

Hilsen Christian
Det vil være lurt av dere å snakke med en skatte-/arverettsjrurist (advokat). Det er fryktelig lett å rote seg bort i slike ting. En annen ting mht arveoppgjør og forskuttering av arv - vær så åpen og redelig som mulig ift. de som er part i arven - prøv for all del å unngå at det går «prestisje» i ting.

mvh
KJ

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Etter min mening skal det betales 28 % av det som utgjør verdistiginingen (fra gud vet når som du sier), fordi eier ikke har bodd der et (siste) helt sammenhengende år.
Det er kun i slike tilfeller det ikke blir 28% skatt.
Så kommer dette med arveavgift så langt jeg kan skjønne som et eventuelt tillegg.
Fra og med i år er vel det skattefrie beøpet 450 000,- fra hver av foreldrene (pr. arving) og da 900K fra begge.
Siden dette vel dreier seg om forskudd på arv og du ikke har tatt ut noe slikt før, så vil etter min mening dersom du arver en forelder?
bli arveskatt på ca. 183 000.- (tror det dreier seg om 8% av neste pott)
I fjor var det slik at det var skattefritt 500 000.- etter begge foreldre og så 8% av de neste 300000 (tror jeg det var og deretter en ny prosentsats og pott)
Dersom din far er igjen aleine og sitter i uskiftet bo har du to forelder du skal arve, dersom ikke har du hatt en runde før med skifte.
Dersom du kjøper leiligheten, så skal vel ikke du betale noen skatt av verdistigningen, men din far vil jeg tro (og kanskje dermed du og dine brødre ::)
Jeg er faktisk ikke helt sikker nå jeg etterhvert som jeg har skrevet her nå.

Mvh.KW

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.920
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dersom leiligheten skal kjøpes ut fra to brødre, og det er arv etter to foreldre, så blir beløpet en ikke skal få arveavgift på 2x450000x3, altså 2,7 mill.

Snakk med en advokat som er spesialist på arverett - den summen han/hun skal ha vil veldig fort lønne seg....

Johan-Kr

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
takker for innspill så langt

det er kun snakk om arv etter en forelder. tror det er duket for en fin debatt angående hva utkjøpsprisen av brødre skal bli - taksten er 1,9 nå, men 3,5 etter en evt utseksjonering. lukter problemer lang vei dette her, og det er på agendaen å få en jurist til å se på saken. men igjen, hvis jeg ikke enes med mine brødre vil jeg nok oppleve det som noe bortkastet å bruke mange penger hos en jurist...

christian

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.929
Torget vurderinger
0
Dere kan la far få ha tinglyst livsvarig bruksrett til leiligheten, da vil verdien som legges til grunn for arveavgiften reduseres ganske merkbart. Vi snakker store beløp i "spart" arveskatt. Dette gjøres ofte når det er snakk om overdragelse av hytter med "astronomisk" verdi, eks sørlandet ved sjøen. Men dette er IKKE et spill for amatører, snakk med en ekspert.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.049
Torget vurderinger
29
Hvis dere spleiser på advokat blir det mye enklere, rimeligere og triveligere enn om dere velger hver deres.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.623
Torget vurderinger
2
Dette er nokså enkelt.

Hver bror arver 1/3 av 1,9 millioner. Hver bror betaler arveavgift av kr. 183.000 (det blir ikke mye). Deretter kjøper du ut dine brødre med kr. 1.266.666,-. (det er jo mulig å få ned verdien på leiligheten, men da snyter du jo dine brødre, så sant ikke alle blir enige om det.)

Det blir ingen beskatning så lenge brødrene dine ikke selger for mer enn det de arver. Gevinst må overstige arvebeløpet før det blir snakke om gevinstbeskatning.

Når faren din en gang dør så må du betale arveavgift på alt du får når den tid kommer ettersom din arvekvote er brukt opp.

Mvh
Høvdingen

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Høvdingen skrev:
Dette er nokså enkelt.

Hver bror arver 1/3 av 1,9 millioner. Hver bror betaler arveavgift av kr. 183.000 (det blir ikke mye). Deretter kjøper du ut dine brødre med kr. 1.266.666,-. (det er jo mulig å få ned verdien på leiligheten, men da snyter du jo dine brødre, så sant ikke alle blir enige om det.)

Det blir ingen beskatning så lenge brødrene dine ikke selger for mer enn det de arver. Gevinst må overstige arvebeløpet før det blir snakke om gevinstbeskatning.

Når faren din en gang dør så må du betale arveavgift på alt du får når den tid kommer ettersom din arvekvote er brukt opp.

Mvh
Høvdingen
takker nok en gang for fine tilbakemeldinger.

det jeg fremdeles ikke er sikker på, høvdingen, er: hvis min far selger leiligheten i dag, må han betale 28% skatt av verdiøkningen ettersom han ikke har bodd i seksjonen det siste året. bortfaller dette hvis han forskutterer arv og dermed overdrar verdier han skulle skattet av?

christian

H

Hugh

Gjest
La far selge til deg for f.eks 1 mill. Så må han skatte minimalt. Resten fikser dere som brødre.

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
[/quote]

det jeg fremdeles ikke er sikker på, høvdingen, er: hvis min far selger leiligheten i dag, må han betale 28% skatt av verdiøkningen ettersom han ikke har bodd i seksjonen det siste året. bortfaller dette hvis han forskutterer arv og dermed overdrar verdier han skulle skattet av?

christian
[/quote]

Beløpet det skal betales skatt av, vil være indeksregulert etter en nøkkel som baserer seg på hvor lenge du har eid eiendommen/leiligheten. Den opprinnelige kjøpssummen blir plusset på en viss prosent alt etter hvor lenge man har eid eiendommen.

Du kan finne en del om det her http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosjyre.aspx?id=7191&epslanguage=NO

Men som alle over her har rådet deg til, bruk noen kroner på en advokat, det lønner seg fort.

Vær obs på at din far også har anledning til å gi en del av verdien på leiligheten i gave til sine barn, dette er også med på å få ned verdien.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hei!

I mitt tidligere liv arbeidet jeg i en bransje hvor arverelaterte spørsmål var hyppige. Hadde da mye kontakt med NORJUS i Oslo. Veldig flinke og effektive. Skriver ikke med gaffel heller. De har dessuten gitt ut en liten bok som kan gir gode svar på konkrete spørsmål.

Mer info her http://www.norjus.no/default.asp

Mvh
Sniff

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.623
Torget vurderinger
2
Han må betale 28% skatt av gevinst hvis han selger leiligheten ettersom han ikke har bodd der det siste året. Gevinsten beregnes utifra inngangsverdi + evnt. varige påkostninger. Det nevnes ovenfor en indeksregulering i tillegg til inngangsverdi, og det var helt nytt for meg, men det høres sannsynlig ut.

Hvis leiligheten overdras som forskudd på arv så blir det ikke gevinstbeskatning. Da er er det arveavgift som gjelder. (Hvis faren din gir bort leiligheten i arv så har han ingen gevinst.)

Mvh
Høvdingen

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Høvdingen skrev:
Han må betale 28% skatt av gevinst hvis han selger leiligheten ettersom han ikke har bodd der det siste året. Gevinsten beregnes utifra inngangsverdi + evnt. varige påkostninger. Det nevnes ovenfor en indeksregulering i tillegg til inngangsverdi, og det var helt nytt for meg, men det høres sannsynlig ut.

Hvis leiligheten overdras som forskudd på arv så blir det ikke gevinstbeskatning. Da er er det arveavgift som gjelder. (Hvis faren din gir bort leiligheten i arv så har han ingen gevinst.)

Mvh
Høvdingen
Hos skattetaten heter det så fint "oppregulering av inngangsverdi" som gjøres etter en tabell som du finner her. http://www.skatteetaten.no/Template...29&epslanguage=NO&chapter=42643#kapitteltekst

Det innebærer da at du må ha eid boligen før 01.01.1992 for å kunne regulere opp inngangsverdien (senke gevinsten ved salg), det spiller ingen rolle om du har bodd der eller ikke.

Mange lover og regler.... :-\

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.929
Torget vurderinger
0
Hvis han selger leiligheten til deg vil spørsmålet om skatt komme inn i bildet, men hvis du overtar som forskudd på arv vil han ikke beskattes av verdistigningen. Dere vil IKKE bli utsatt for begge deler skatt OG arveavgift. Det vil bli enten / eller.

Topp Bunn