Hjelp til akustikken i stua

Wind

Fersking
Ble medlem
24.08.2008
Antall liker
0
Hei,

trenger noen tips til akustikk-tiltak i stua mi. Prøvde meg litt i paint... :)

-De tykke strekene markerer dørene, passasjen inn til kjøkkenet er åpen.
-Inntill veggen mot kjøkken står en ikea hylle sak, bygget opp som mange (16) kvadratiske "bokser".
-Sirkelen rett ovenfor er en stor gulv lampe, den andre sirkelen er en middels stor plante.
-Bak sofaen er det tre mellomstore vinduer med persienner.
-Sofaen er av stoff.
-Stol er av skinn.
-Gulvet er parkett.
-Under bordet er et stor tykt teppe

Lyden:
Sliter med rotete lydbilde, dårlig fokus, vanskelig å plassere instrumenter/stemmer. Detaljer har en tendens til å drukne. Lydbilde krymper/faller sammen når det er mye som skjer.

Utstyr:
CD: Sugden CD21SE
Amp: Creek Destiny
Høyt.: Dynabel 2,5 S

Rommet:
Første refleksjonspunkt for høyre høyttaler blir litt spesiell, den treffer skråveggen/døra og blir vel så sendt tilbake til frontvegg. Frontveggen er stort sett "naken" foruten to ikeahyller av typen tjukke fjøler på ca. 1 m lengde me noen dvd-filmer og talgelysstaker oppå. Planen min var å fjerne hyllene og henge opp 3 stk 1200x600x50 mm rockwool plater kledd inn med stoff. Har lest at noen mener dette dreper dynamikk og liv, er derfor litt usikker. Klarer ikke helt å se for meg at noen diffusorer kan bli noe pent. På den korte veggen bak stolen derimot tenkte jeg at en type diffusor kunne brukes, f.eks av typen mange små firkanter i forskjellige høyder.

Noen tips?

Vedlegg

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Det ser umiddelbart ut som at du har vel mange sammenfallende refleksjoner (lik ganglengde). Hvor stort er rommet?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.183
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Rockwoolplater slik du skisserer vil roe rommet ditt ned. Om de dreper noe er det "dynamikk og liv", ikke dynamikk og liv.
Vanskelig rom, men kontrollert akustikk vil helt sikkert hjelpe.
Tror jeg ville gått for absorbsjon bak sofaen også, i hodehøyde. Ikke absorber for mye. Heller noen få tykke (10cm) enn mange tynne (5cm).

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Enig med Valentino i demping av bakvegg med lytteposisjon så langt bak i rommet. Gjør forsøk ved å sett opp tykke sofaputer eller lignende i refleksjonspunkter bak hodet.

Som sagt har du en uheldig symmetri som gir deg fire refleksjoner som ankommer omtrent samtidig. Optimalt sett bør vel alle dempes, men du kan prøve deg fram med enten absorpsjonsplater på framvegg eller de to synlige dørene til høyre og venstre i rommet.

Refleksjoner fra veggen med døra du ikke ser, har ingen positiv effekt. Hvis waf er uinteressant, pøs på med demping her for å bidra til redusert etterklangstid og demping av forstyrrende reflaksjoner. Ønsker du å beholde stua så lite audiofil som mulig, lar du denne veggen stå urørt.

Et alternativ som kunne vært interessant å prøve ut er å flytte høyttalerene tettere sammen, og lytteposisjonen 1m lengre fram.

Vedlegg

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Synes tegningen fra siste innlegg er en god idee. Jeg ville også prøve å flytte høytalerne litt nærmere kjøkkenet samt vinkle de inn mot lytte posisjon. En annen ting som bør nevnes er etter egen erfaring så er det uheldig at enden på vinkelsofaen eller stolen kommer for tett på høytaleren.

O

omholt

Gjest
Gode forslag av janerlen. Og flytte sitteposisjone fremover kan også være veldig gunstig. Spørs om Wind kan dempe veggen bak sofaen da det er vinduer der?

Det aller største løftet vil du få hvis du bruker et par tykke absorbenter i førsterefleksjonen på frontveggen slik du allerede har skissert. Fordelen med tykke plater er at de vil også ha effekt på bassen. Ellers så kan du vurdere å dempe førsterefleksjonen i taket med Ecophon plater.
http://www.ecophon.no/templates/webstartpage____84639.aspx

Jeg tror ikke diffusorer er det første du bør prøve. Ikke med den plasseringen du har nå. Får du lengre avstand fra sofa til bakvegg, kan diffusorer på bakveggen derimot være en god løsning.

Dersom du ikke vil lage absorbenter selv og ønsker noe med litt WAF er disse greie med svart stoff og maple cherry tre ramme:
http://www.gikacoustics.com/gik_242_elite.html
De kan henges opp som et bildet slik som du ser på video klippet midt på denne siden:
http://www.gikacoustics.com/gik_244.html

Wind

Fersking
Ble medlem
24.08.2008
Antall liker
0
Oj, her var det bra respons :)

janerlen skrev:
Det ser umiddelbart ut som at du har vel mange sammenfallende refleksjoner (lik ganglengde). Hvor stort er rommet?
Rommet er ca. 27-30 kvadrat.

janerlen skrev:
Enig med Valentino i demping av bakvegg med lytteposisjon så langt bak i rommet. Gjør forsøk ved å sett opp tykke sofaputer eller lignende i refleksjonspunkter bak hodet.

Refleksjoner fra veggen med døra du ikke ser, har ingen positiv effekt. Hvis waf er uinteressant, pøs på med demping her for å bidra til redusert etterklangstid og demping av forstyrrende reflaksjoner. Ønsker du å beholde stua så lite audiofil som mulig, lar du denne veggen stå urørt.

Et alternativ som kunne vært interessant å prøve ut er å flytte høyttalerene tettere sammen, og lytteposisjonen 1m lengre fram.
Jeg har allerede satt opp noen sofaputer bak hodet, det hjelper litt. Ideellt sett skulle jeg nok dempet slik tegningen din viser, men det er litt uaktuellt for både min egen del og waf. Rommet er egentilg ganske stilrent og minimalistisk innredet, dempeplater overalt blir veldig rart/stygt i denne stua. Også det å henge platene på dørene er ikke så perfekt. Får heller ikke sentrert plata pga. dørhåndtak. Tror jeg prøver med tre paneler på frontvegg og så eventuelt ta det videre hvis det fortsatt er dårlig. Tror det kan bli ganske bra med riktig stofftrekk og diskrè spott belysning.

Det blir vanskelig å flytte sofaen lenger frem pga. passasjen mellom sofa og høyt. blir veldig smal. Jeg har flyttet høyttalerene litt lenger frem enn på bildet. Føler også at bassen sitter veldig bra slik oppsettet er nå. Ved å flytte høyttalerene nermere hverandre krymper lydbildet enda mer i bredden.

Jeg har 6 stk. 50 mm rockwool liggende. Kan jeg eventuelt legge disse dobbelt inni 3 stk rammer?
Platene har en slags glassfiberbeskyttelse foran og bak.

Billa skrev:
Synes tegningen fra siste innlegg er en god idee. Jeg ville også prøve å flytte høytalerne litt nærmere kjøkkenet samt vinkle de inn mot lytte posisjon. En annen ting som bør nevnes er etter egen erfaring så er det uheldig at enden på vinkelsofaen eller stolen kommer for tett på høytaleren.

God idè, men tegningen min er ikke 100% nøyaktig :) Venstre høyttaler (sett fra lytteposisjon) er så nær døren som mulig for normal passasje. Har montert dørstopper så den ikke slår inn i høyt. Det er nok litt uheldig dette med vinkel sofa, men den har jeg nylig kjøpt og blir ikke aktuell å bytte i nærmeste fremtid.

omholt skrev:
Gode forslag av janerlen. Og flytte sitteposisjone fremover kan også være veldig gunstig. Spørs om Wind kan dempe veggen bak sofaen da det er vinduer der?

Det aller største løftet vil du få hvis du bruker et par tykke absorbenter i førsterefleksjonen på frontveggen slik du allerede har skissert. Fordelen med tykke plater er at de vil også ha effekt på bassen. Ellers så kan du vurdere å dempe førsterefleksjonen i taket med Ecophon plater.
http://www.ecophon.no/templates/webstartpage____84639.aspx

Jeg tror ikke diffusorer er det første du bør prøve. Ikke med den plasseringen du har nå. Får du lengre avstand fra sofa til bakvegg, kan diffusorer på bakveggen derimot være en god løsning.

Dersom du ikke vil lage absorbenter selv og ønsker noe med litt WAF er disse greie med svart stoff og maple cherry tre ramme:
http://www.gikacoustics.com/gik_242_elite.html
De kan henges opp som et bildet slik som du ser på video klippet midt på denne siden:
http://www.gikacoustics.com/gik_244.html
Jeg kan dempe en stripe på ca. 40 cm mellom topp på sofa og nedre kannt på vindu. Denne stripa blir da liggende i ca. ørehøyde. Den bør dempes da?

Jeg har 6 plater med 50mm rockwool liggende. Kan jeg eventuellt legge disse dobbelt i èn ramme?. De har en slags glassfiber matte foran og bak.

Det er 22 cm klaring mellom sofa og bakvegg. Vil det stramme opp bassen litt hvis jeg fyller inn med 4 stk 100 mm rockwool plater bak her?.

Takker for alle innspill!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.183
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Wind skrev:
Jeg har 6 stk. 50 mm rockwool liggende. Kan jeg eventuelt legge disse dobbelt inni 3 stk rammer?
Ja.
Jeg kan dempe en stripe på ca. 40 cm mellom topp på sofa og nedre kannt på vindu. Denne stripa blir da liggende i ca. ørehøyde. Den bør dempes da?
Det hadde jeg gjort. La bare fruen være med og bestemme stofftrekk på alle disse platene.
Det er 22 cm klaring mellom sofa og bakvegg. Vil det stramme opp bassen litt hvis jeg fyller inn med 4 stk 100 mm rockwool plater bak her?
Lur ide.

Dere vil antakelig oppleve stuen som mer behagelig å være i med disse akustiske tiltakene. Selv har jeg 120x180x10cm akustikkplate i taket over lytteområdet, og før/etter var påtakelig. Besøkende lurer på hva slags lampe det er.

O

omholt

Gjest
Enig med Valentino. Synes du absolutt bør doble platene. Glassfiberduken skal være pustbar, så jeg tror ikke du trenger å styre med å fjerne den. På frontveggen kan det hende du vil foretrekke å ha de på gulvet fremfor å løfte de, siden de vil med en tykkelse på 100 mm stramme opp bassen. Det er bare å prøve seg frem.

Når man sitter så nærme bakveggen, er det helt klar demping som gjelder.

Du kan jo begynne med dette og se hva du synes. Føler du det trengs mer, så kan taket være neste trekk. Enten en Valentino løsning eller noen Ecophone plater på 40 mm.

Wind

Fersking
Ble medlem
24.08.2008
Antall liker
0
Flott da prøver jeg med 3 stk. plater på frontveggen. Tror jeg tester litt før jeg legger på stoff.

God idè med demping i taket. Jeg leier denne leiligheten pluss at det er såkalt "lydtak" for å hindre overføring av støy mellom etasjene. Dette skal ikke borres i. Kan kanskje i "worst case" lime opp noen plater.

Poster resultat etter hvert. Takk igjen!.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
omholt skrev:
Varför inte? ???

O

omholt

Gjest
Vel, diffusjon har best virkning i litt store rom og helst med god avstand fra platene til sitteposisjon slik at diffusjonen får gjøre sin jobb med å spre lydbølgene før de treffer ørene. Jeg opplever at tidlige refleksjoner er best å dempe. I tillegg har absorbering effekt i i bassområde som også er viktig. Men for all del, her er det mye som spiller inn: Rommet, høyttalerne og preferanser. Jeg deler bare mine erfaringer og sier ikke det er fasit svaret. Det beste er jo å prøve seg fram selv. ;)

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
omholt skrev:
Vel, diffusjon har best virkning i litt store rom og helst med god avstand fra platene til sitteposisjon slik at diffusjonen får gjøre sin jobb med å spre lydbølgene før de treffer ørene. Jeg opplever at tidlige refleksjoner er best å dempe. I tillegg har absorbering effekt i i bassområde som også er viktig. Men for all del, her er det mye som spiller inn: Rommet, høyttalerne og preferanser. Jeg deler bare mine erfaringer og sier ikke det er fasit svaret. Det beste er jo å prøve seg fram selv. ;)
På Arkenmässan satt lyssnarna ca 15 cm framför Golden Horn med väldigt gott resultat. Rummet är på 16 kvm.

:)

Topp Bunn