Hjelp til absorpsjon/diffusjon

M

MarkusH

Gjest
Jeg har i en tid fra før jeg ble ferdig med kjellerstua tiltenkt å ha absorbenter i førsterefleksjon, men så er det blitt omtalt at diffusjon kanskje er like lønnsomt å ha i disse "feltene" som absorbenter. Nå er jeg mer usikker enn noen gang, hva burde jeg gjøre?
For å begynne med rommet så har jeg plass foran basstårnene til diffusor/absorbent, maks ønsket dybde er 15cm, delvis for å skjule et par sidehøyttalere som bygger det ut i fra veggen, dels fordi jeg har tenkt at det skal være mulig å komme frem der.
Avstanden fra lyttepos til denne absorbenten/diffusoren er 270-280cm til hver side. I tillegg ønsker jeg diffusjon på framveggen (også for "pynten" sin skyld), har egentlig ingen klare begrensninger på dydben, men jeg må få i kontaktene nede ved gulvet på en noenlunde lettvint måte. Avstanden fra lyttepos til framvegg er 390-400cm. I tillegg har jeg noe plass bak basstårnene jeg ønsker å fylle opp med tube-traps eller en form for bassfelle. På bakvegg vil det bli ~75-80cm tykk bassfelle. Har i utgangspunktet ingen planer for gulv og tak, har prosjektor i taket som ikke kan få en blokkert lyssone og jeg er 193 cm på sokkelesten og jeg ønsker ikke å skalle i prosjektoren hver gang jeg tilfeldigvis oppholder meg under den.
1. Hva kan jeg forvente å oppnå ved bruk av absorbent/diffusor i førsterefleksjon på vegg?
2. Vil noen av disse tiltakene være synlig på målinger?
3. Kan en diffusor (teoretisk) dempe noe nedover i bassen under 200hz?

Rommet er cirka 24-25kvm, 229,8cm høyt, parkettgulv som er isolert under med gulvvarme. Ovn/pipe er ikke aktuelt å fjerne, forholder seg til høyre for lytteposisjon. Lengde på rommet er vel 6,15m mener jeg, bredden er litt forskjellig, cirka 4m der stereoen står (framvegg), cirka 3,8m der kinoen står (bakvegg).

Det måler omtrent som dette i dag:
2 sept begge.jpg

02 sept begge vannfall.jpg

Takk på forhånd. :)
 
Topp Bunn