Hjelp til å velge forsterker(e) til mine Definitive Technology

pebbe

Fersking
Ble medlem
07.11.2014
Antall liker
0
Hei!
Jeg ønsker råd og tips til kjøp av ny(e) forsterker(e).

Utgangspunktet er at jeg har et flerkanalsoppsett av høyttalere idag som jeg benytter både til film og musikk. Rommet dette står i er typisk moderne leilighet, med mye glass, hard betong og hard parkett. Selv om det er relativt lydtett blir det jo «hard» lyd, særlig med typisk amerikansk lyd.

Alle høyttalere er fra Definitive Technology:
Front: BP8060ST (bipolar, med aktiv 10-tommers sub,20-30.000Hz, 92dB følsomhet)
Senter: CS-8080HD (med aktiv 5x10-tommers sub, 20-30.000Hz,92dB følsomhet)
Bak: SR8040BP (bipolare, passive, 50-30.000Hz, 92dBfølsomhet)

Fronthøyttalerne er plassert mot lettvegg av gips, uten isolasjon. På den ene siden går en langsgående vegg med store vinduer.
I dag drives dette av en gammel Harman/Kardon receiver (AVR5500) som er moden for utskifting og det er her utfordringen kommer. Selv om høyttalerne har høy følsomhet og jeg slipper å drive bassene, er de glade istrøm. I dag er primær lydkilde Philips sin bluray-spiller BDP9600 (tror det ertoppmodellen?) hvor jeg benytter den innebygde DAC-en i bluray-spilleren.

Planen min nå er å bytte receiver med ny receiver og effektforsterker på fronthøyttalerne for så å la receiveren drive senter- og bakhøyttalere. Min tanke er at det vil frigjøre strømreserver til fronthøyttalerne slik at diskant og mellomtone blir mer luftig og ikke låter like hardt som det gjør nå. Jeg mistenker at mangel på strøm og effekt sammen med akustikken i rommet hindrer høyttalerne å nå sitt fulle potensiale.

Jeg hører Electrocompaniets AW-180 får gode omtaler og at de er relativt varme i lyden. De koster jo en hel del og det kan være litt «overkill»med tanke på at de kun skal drive fire diskantelementer og seks mellomtoneelementer. Samtidig har jeg god erfaring med å fore DT med kvalitetsforsterkere for å skape nettopp den viktige luften i diskanten og stort rom i lydbildet (har tidligere hatt suksess med store DT-modeller sammenmed Mark Levinson).
Så, er det noen som har noen innspill i forhold til plan for forsterker(e)? Er dagens moderne receivere av god nok kvalitet i som forforsterker (og gjerne DAC) til å fungere godt med f.eks. AW-180? Burde jeg heller spre «investeringen» mer utover og kjøpe billigere effektforsterker(eller veldig stor receiver)? Jeg har også tittet litt på stereo effekttrinn fra Parasound da de også ser ut til å være god verdi for pengene (vesentlig rimeligere enn EC)?

Alle tips mottas med takk!

Sist redigert:
Topp Bunn