Hjelp til å tolke måling

O

omholt

Gjest
Trenger litt hjelp til å tolke noen målinger jeg har gjort av subben min. Det er en Infinity Kappa sub hvor det følger med måleutstyr. Jeg er usikker hva jeg skal se etter. Har skjønt at dipper er uheldig, men hva mer skal jeg se etter?

I første graf under står subben langs et vindu og på siden av sitteplassen. Har brukt denne løsningen en stund, men er ikke helt fornøyd. I det andre graf-bildet har subben samme plassering, men subben sitt kalibreringssystem (RABOS) er brukt.

Her er et bilde av denne plasseringen:

Med neste graf er subben plassert nede i venstre hjørne. Det har gitt med følgende graf:

Har ikke brukt kalibreringsystemet på siste hjørneplasseringen enda. Så det er graf 1 og 3 som bør sammelignes.
Har satt pris på noen innspill om litt forklaringer rundt målingene.
Bør også legge til at jeg bruker pr. dags dato subben bare til film.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Virker jo som om den siste plasseringen er bedre enn de forrige. Høres det også bedre ut?

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
Tviler på at den siste målingen er riktig, det er nok ikke mulig å få en så rett frekvensrespons i bassen. Det ser ut som mic'en eller mic pre-amp er overstyrt.

O

omholt

Gjest
Tviler på at den siste målingen er riktig, det er nok ikke mulig å få en så rett frekvensrespons i bassen. Det ser ut som mic'en eller mic pre-amp er overstyrt.
Det tviler også jeg på. Men er det bra at man får så mange nuller? Hva er en god graf?

K

kbwh

Gjest
En god graf er den som er flatest målt i lytteposisjonen. Nå vet jeg ikke hvordan dette infinity-systemet virker, men jeg er skeptisk når grafen går til 0. Du vet ikke om det er høyere enn null da.

O

OldBoy

Gjest
Jeg blir alltid mistenksom når jeg ser grafer som den siste som ble vist. Den er bare litt for riktig. I studietiden lærte vi i hvert fall at dersom vi skulle slippe unna med å jukse på kjemi- eller fysikkøvelsene, måtte vi aldri fabrikere slike grafer. De skulle helst gå litt opp og litt ned, slik at vit.ass'ene lot seg imponere. Og litt opp og litt ned går de nok også når det gjelder sub'er, så her aner jeg ugler i mosen.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Hmm.....ser ut som om måleutstyret stanger i taket her. Er vel opplagt at det skulle vært noe på +dB siden også...
Sikker på at du har kalibrert greiene riktig?

De andre grafene viser jo demping av nivået i forhold til 0dB, men ved den siste plasseringen ser det ut som om du får en +dB heving av nivået fra 30-66Hz som ikke kommer med.

O

omholt

Gjest
Har gjort nye målinger i tilfellet jeg gjorde noe feil. Forresten så skal man på forhånd stille inn volumet på subben slik at den ikke overstiger 0.

Grafen under er ved på siden av sitteposisjon igjen.

Så kommer graf ved hjørne plassering. Denne gang trakk jeg subben litt lenger ut fra bakveggen.

Hvilke graf er best? Hva forteller de to ulike grafene?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Den siste viser at du tilsynelatende bare har 1dB forskjell på nivået fra 30 til 72hz, noe som må sies å være svært bra. Men jeg tror fortsatt at du har stilt nivået på suben for høyt i og med at du fortsatt stanger oppi 0dB linja. Det kan kamuflere noe av dB avviket.

Hvis et avvik i frekvensgangen ligger innenfor +/- 3dB så regnes det gjerne som akseptabelt. Så jo mer rettlinjet frekvensgang du får til, dess bedre er det i prinsippet.

O

omholt

Gjest
Den siste viser at du tilsynelatende bare har 1dB forskjell på nivået fra 30 til 72hz, noe som må sies å være svært bra. Men jeg tror fortsatt at du har stilt nivået på suben for høyt i og med at du fortsatt stanger oppi 0dB linja. Det kan kamuflere noe av dB avviket.

Hvis et avvik i frekvensgangen ligger innenfor +/- 3dB så regnes det gjerne som akseptabelt. Så jo mer rettlinjet frekvensgang du får til, dess bedre er det i prinsippet.
Takk for tilbakemelding. Dette området er nytt for meg. Det er nok riktig at volumet på subben er noe høyt. I manualen står det at man skal stille den sånn at mikrofonen når 0, men ikke går over. Den går over noe, men skrur jeg volumet ned et hakk når den ikke 0. Så da blir det ikke helt riktig uansett.

Det er forresten mer slam og morofakter når subben står i hjørne til film. Eneste minuset er at det virker ut som om venstre høyttaler får bass resonanse med den plasseringen.

K

kbwh

Gjest
Skru ned ett knepp likevel, omholt. En nullavlesning kan bety at signalet i virkeligheten går over, og da vet du (og vi) ikke hvor mye.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Skru ned ett knepp likevel, omholt. En nullavlesning kan bety at signalet i virkeligheten går over, og da vet du (og vi) ikke hvor mye.
Ja ved målinger av frekvensgangen er det nok mest fornuftig å skru ned et hakk til. Så kan den heller evt stilles tilbake ved normal lytting for riktig lyttenivå.

O

omholt

Gjest
Takk folkens. Jeg klarte å stille slik at den nådde 0, men uten at den oversteg. Stilte et hakk på hovedvolumet.
Fikk litt annerledes kurve med to topper.

Problemet med denne hjørne plasseringen er at det virker som jeg får ressonanse i venstre høyttaler. Det kan jeg ikke leve når hifi er viktigst.
Så nå er den tilbake til siden av lytteposisjon. Skal prøve å snu den, slik at bakdelen peker mot veggen. Kommer med nye målinger etter det.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.395
Torget vurderinger
1
Det viktigste først....er det lyden eller kurven du ikke er fornøyd med? Er det kurven leit, men pyttsann! Er det lyden, får du prøve og feile til man er fornøyd

Mine råd

1 Finn plassering av høyttalerene som låter best.
2 Ta en måling på fronthøyttalerene dine.

Hvis -3dB ligger over 60hz vil jeg si at subben bør plasseres i front nær senter. Mange sier at under 100 hz klarer man ikke å lokalisere plassering, dette er ikke min erfaring.

Har du LP/HP filter, fase og volumregulering på subben?

Du har moro med lydgjengen som kan bidra med erfaring, de er alltid hjelpsomme.

O

omholt

Gjest
Satt subben ved vinduet igjen men snudde den med bakparten mot veggen. Fikk først denne grafen:

Brukte deretter kalibrerings verktøyet og tok ny måling:

Ikke så veldig stor forskjell på grafene, men synes det virket veldig bra nå når jeg kjørte et film spor. Noen kommentarer til de siste grafene? Dette ser vel bra ut.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Ja hvis det i tillegg også låter bra så bør du være fornøyd.  ;)

Målingene tyder på at du har en liten loudnesseffekt i bassen med ca 5-6dB hevning av nivået fra 30-50 Hz, og det kan jo være noe som kler både musikk og film godt.

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Et kjapt spørsmål, er disse grafene noe du skriver ut fra et program på pc´en? Hvis de er det kan du spare deg en del papir ved å trykke PrintScreen knappen på tastaturet (ved siden av Scroll Lock) og så lime inn bildet i et bilderedigeringsprogram.

O

omholt

Gjest
Et kjapt spørsmål, er disse grafene noe du skriver ut fra et program på pc´en? Hvis de er det kan du spare deg en del papir ved å trykke PrintScreen knappen på tastaturet (ved siden av Scroll Lock) og så lime inn bildet i et bilderedigeringsprogram.
Nei, jeg fører med penn på ark. Har deretter scannet grafene inn. Derfor blir det slik.

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Hehe, først nå ser jeg at de faktisk er håndplottet ;D På tide med en ny synstest tror jeg.

O

omholt

Gjest
Hehe, først nå ser jeg at de faktisk er håndplottet ;D På tide med en ny synstest tror jeg.
Anklager deg ikke når jeg har så fin håndskrift. Ikke rart du lot deg lure ;D

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
På L-Sound sin hjemmeside er der en god guide for hvordan man måler, men jeg lurer på, når man måler hjemme, er det da ikke ønskeligt med et gradvis 10-12 db løft i bassen under 100 hz ?
Hadde dette selv på mine målinger og fikk vite dette var perfekt, lyden var også veldig god i bassen. Dette kompenserer på ørets følsomhet og "room gain" er da innkalkulert....
Over ca. 300 hz skal kurven da være så rett som muligt.

Topp Bunn