Hjelp til å finne riktig trafo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KristianE87

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2018
    Antall liker
    5
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Har en Anthony Gallo forsterker som en kyndig bekjent reparerer for meg.
    Han har kommet frem til at Trafoen er gåen på den. Problemet er at han ikke vet hvilken spenninger den har på utgangene og kan da ikke få funnet riktig erstatningstrafo.
    Har mailet med Anthony Gallo, men de sier dessverre at disse forsterkerene ble laget under gammel ledelse og av et eksternt selskap. så de har ikke tegninger eller specs på den.
    Sendte også en mail til hificollective. men de kunne heller ikke hjelpe uten utgangspsenninger.

Noen her inne som er noen hakk klokere?
    Setter stor pris på hjelp.

Mvh Kristian

Vedlegg

Audiosan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Antall liker
    230
    Med de spesifikasjonene, så vil jeg tro trafoen er rundt omkring 40-0-40Vac. Men det er også en annen sekunder vikling der. Jeg vil tro den er mellom 12-0-12Vac og 15-0-15Vac . Er elektrolyttene i strømforsyningen 63V? eller er de 80V?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.163
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Oppgitt utgangseffekt gir en relativt god pekepinn på spenningene til sluttrinn, men det er såpass mange ledninger ut på sekundærsida, at det ser ut som minst to tilleggsspeninnger..... med trafoen helt utkoblet og kyndige målinger bør det likevel være visse muligheter for å finne ut av dette. Likevel er det egentlig mest betenkelige at "produsent" påstår å ikke ha tekniske data på produktet de selger.... for meg en sikker garanti for et merke jeg ikke ville finne på å ta i med ildtang.. kanskje ikke så uventet heller for noe som påstår seg å være "High End".... tyvärr...

Audiosan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Antall liker
    230
    Oppgitt utgangseffekt gir en relativt god pekepinn på spenningene til sluttrinn, men det er såpass mange ledninger ut på sekundærsida, at det ser ut som minst to tilleggsspeninnger..... med trafoen helt utkoblet og kyndige målinger bør det likevel være visse muligheter for å finne ut av dette. Likevel er det egentlig mest betenkelige at "produsent" påstår å ikke ha tekniske data på produktet de selger.... for meg en sikker garanti for et merke jeg ikke ville finne på å ta i med ildtang.. kanskje ikke så uventet heller for noe som påstår seg å være "High End".... tyvärr...
    1 av de ledningsettene er nok primær viklingene. hoved sekunder er blå-svart-blå. Så er det gul-svart-gul som er andre sekunder (til EQ/delefilter og kontroll enhet). Rød, svart, rød, brun er nok primær. og hvite er vel en skjerm (siden den ligger for seg selv et lite stykke lenger bort).

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.163
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Høyere spenning på kondensatorene har ingen betydning, - ofte bare en fordel. Har "fixeren" din målt trafoen, om det er primærviklinga som er avbrent, eller en av sekundærene? Egentlig nokså sjelden at en trafo brener av uten synlige tegn....

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.072
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    +1 til Aurora. En 850VA trafo går ekstremt sjældent i stykker. Sikringer springer som regel lenge før.
    Men tilsyneladende fejl på forsterker efter at "én" har skiftet lytter????
    Ville vær sjovt at høre, præcis hvad forstærkeren gør forkert :)

Audiosan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Antall liker
    230
    Det enkleste her vil nok være å anskaffe 2 trafoer. 1stk 800VA 2x40Vac og en 50VA 2x12Vac. det vil bli langt billigere enn å få laget en trafo med nøyaktig de spesifikasjonene og antall viklinger.

Audiosan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Antall liker
    230
    Men må dobbeltsjekke de lavspennings viklingene da. Men vil tro det er 12V og 5V regulatorer i kretsene der. Lite trolig at det er noe med høyere spenning.

KristianE87

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2018
    Antall liker
    5
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    +1 til Aurora. En 850VA trafo går ekstremt sjældent i stykker. Sikringer springer som regel lenge før.
    Men tilsyneladende fejl på forsterker efter at "én" har skiftet lytter????
    Ville vær sjovt at høre, præcis hvad forstærkeren gør forkert :)
    Før en skiftet kondisene så røk den sikringen i huset når den ble skrudd på. (16 amp sikring som egen kurs til kun stikkene hvor anlegget står)
    Dersom jeg gikk opp å skrudde på sikringen med forsterkeren på, gikk det greit. da funket forsterkeren.

Men i og med at dette ikke er helt ideelt så ville jeg ha den sett på. Det var i den forbindelse at kondisene ble byttet. Etter de ble bytter og den skulle testes så røk glass sikringen inne i forsterkeren. Og da tydeligvis sammen med trafoen.

KristianE87

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2018
    Antall liker
    5
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Med mindre, at én eller flere er vendt forkert??? ;)
    Er sikker på, at der er sket et eller andet ved kondensatorbytte. tipper 99,9% på, at det ikke er trafo :)
    Er sikker på at de står rett vei :) Første jeg spurte om.. Jeg er på ingen måte reperatør, men akkurat det visste jeg at er en kjapp feil å gjøre.
    Ja alt tyder jo på at noe har skjedd under kondensatorbytte... eller... det har skjedd noe under kondensatorbytte, hehe.. :)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.163
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At evt B-type automatsikringer slår ut ved påslag av en 850VA trafo uten oppstartkrets er faktisk nokså normalt.... det handler om utløsningskarakteristikk på automatsikringer....

Audiosan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Antall liker
    230
    Ja kondensatorene er korrekt montert. det va første jeg så etter :) Og jeg kan ikke se noe softstart i forsterkeren. en 870VA trafo er en ganske så hard oppstart for en 16A sikring.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.163
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke for å insinuere eller påstå noe som helst, men tinnbroer er faktisk ikke helt uvanlig.... i løpet av over 40 år i faget, har jeg vært der et par ganger selv..... hastverk og lastverk, osv.... :cool:

Audiosan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Antall liker
    230
    Skall godt gjøres å lage en 10mm bro uten å merke det og :p

KristianE87

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2018
    Antall liker
    5
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Høyere spenning på kondensatorene har ingen betydning, - ofte bare en fordel. Har "fixeren" din målt trafoen, om det er primærviklinga som er avbrent, eller en av sekundærene? Egentlig nokså sjelden at en trafo brener av uten synlige tegn....
    Sendte litt meldinger med "fixeren" min.
    Avbrent primærviklinger. Han er enig med deg at dette er uhyre sjeldent uten synlige tegn. derfor stusset han veldig på dette.
    Kondisene er helt fine sier han og står alle riktig

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.163
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har vært borti trafoer med innebygd termosikring... og mener også å ha sett dette på toroid minst en gang.... men jeg kan ta feil på det siste..

Audiosan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Antall liker
    230
    Jeg har opplevd det samme selv. En 3VA trafo til en kontrollkrets brant av primærviklingene mens forforsterkeren sto i standby. Og tok med seg en 1.6A sikring i samme slengen. Det var ingen annen feil ute å gikk. Så slikt kan skje.

KristianE87

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2018
    Antall liker
    5
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vært borti trafoer med innebygd termosikring... og mener også å ha sett dette på toroid minst en gang.... men jeg kan ta feil på det siste..
    Denne må du utdype. mener du at det kan være en sikring som kan byttes i selve trafoen som gjør at det virker ut som primærviklingene er brent av, men egentlig ikke er det? :) hehe

Audiosan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Antall liker
    230
    En thermisk sikring er ikke bare å bytte. Trafoen må da åpnes og avvikles og fjerne den thermiske sikringen og eventuelt erstatte den, og så må trafoen vikles og isoleres på nytt.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.163
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er faktisk mulig, og jeg har sett dette på flere trafoer... men ble nå usikker på om dette også gjelder toroid... i så all er det en termosikring for å beskytte trafoen mot varmgang...

KristianE87

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2018
    Antall liker
    5
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner.
    Men da er det nok det beste å handle to nye slik Audiosan skrev lenger oppe.
    Noen av dere som kan peke meg i rett retning angående det? :)

Vil på samme tidspunkt takke for input og engasjement så langt! :)

Audiosan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Antall liker
    230

KristianE87

Medlem
    Ble medlem
    07.08.2018
    Antall liker
    5
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    TTSA0800 - Transformer AUDIO TSA800VA - voltage to 50V - Shop Toroidy.pl Denne i 2x40V.
    TTS0020 - Transformer TS20VA/230 - voltage to 50 V - Shop Toroidy.pl Denne i 2x12V eller 2x15V. litt usikker på spenningen du skal ha her. Men jeg tipper 2x12V gjør jobben. hør litt med fikseren din om han kan identifisere denne spenningen ut fra komponenter på PSU kortet til venstre i bakkant av forsterkeren. (husk å kjøpe med mounting pad M50)
    Nydelig! Takker så mye. <3

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.563
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvor bor TS? Har kanskje noen passende trafoer liggende

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.563
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Aha, jeg er Haugesunder (har også bodd på fastlandskarmøy endel år) men bor på Østlandet nå :) Tenkte bare om du var i beit så finnes det mye i de tusen hjem som kan brukes.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn