Hjelp, SVS SB13 ultra dårlig repons under 50Hz...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Hjelp, SVS SB13 ultra dårlig repons under 50Hz... (Løst post #18)

Fikk frem måleutstyret her i dag og klør meg i hodet da SB13 ultrasubben jeg fikk i hus for en ukes tid siden måler svært dårlig. Min forrige sub hadde mer eller mindre flat respons ned til 16-17Hz i samme rom med samme plassering (JBL 4645B). Tidligere hadde jeg 20cm glave på hele frontveggen bak lerret, kan da ikke bare være dette??

Rommet er 3x5 meter. SB13 står plassert ca 50cm fra høyre vegg ca 5cm ut fra frontvegg, altså på kortsiden av rommet mellom høyre kanal og senterkanal. Har prøvd å sette den i senter og på venstre side av senterkanal med mer eller mindre samme resultet.

SB13 står i default modus, dvs jeg har ikke tukla med noe annet enn å satt ned volum 5dB. Ingen mekking med EQ osv osv...

Måleutstyr:
    - Umik1
    - Macbook pro med REW 5.01 beta 13 med lastet kalibreringsfil for Umik1

Umik er koblet til macbooken det samme er Pioneer LX86 via USB dac. AVR står i direct mode med en blank minneslot, dvs ikke noe EQ lurifaks osv.

Her er måling fra lytteposisjon, ca 3,5 meter fra frontvegg.
    sb13 direct.jpg

sb13 water.jpg

sb13 direct spectro.jpg

Hva er det som skjer her egentlig? Prøvde å flytte målemikken litt rundt i rommet uten særlig resultat.

I målingen under (rød kurve) står målemikrofon 1meter unna SB13. Grønn kurve er samme som over, alt uten smoothing.

sb13 1m.jpg

Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Her er det noe som ikke stemmer i det hele tatt.
    Det kan se ut som om signalet som går til subwooferen ikke er subwoofersignalet, det ser ut som det er høypassfiltrert.

Hvis den nye subwooferen står plassert noenlunde slik som den gamle så skal responsen ligne mer enn den er forskjellig.

Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner heller ingen ting. Den gamle subben min spiller på papiret ned til 25hz før den ruller av men in room reponse var godt under 20Hz (måling under). Forventer at SB13 fint klarer seg flatt ned til 20Hz.

4645b.jpg

Jeg dobbeltsjekket målingen min med et sweep fra 10-200Hz mot Radioshack mikrofonen (måling uten pc). Den følger Umik-1 mer eller mindre til punkt og prikke (stemmer også med hva jeg hører) så jeg er ganske så sikker på at det jeg måler er riktig.

Jeg kjenner ikke SVS subben så godt mer kan det være noen instillinger i den som gir slike resultat? Både lowpass og highpass står disabled i menyen. Tror ikke det er AVR men kan selvfølgelig koble til en annen forsterker å prøve.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Setter du den til å måle ifra 20hz og oppover eller? Ser jo ut som at det går ifra 40hz og opp... Har du testet med db måler? sett om det er så stor forskjell mellom 40hz,30 og 20 som REW målingene ser ut til å være?

Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    ^Har allerede prøvd 3 forskjellige plasseringer, høyre, venstre og senter på frontvegg. Den siste målingen er med mikrofon 1meter fra sub og alle tre målingene er mer eller mindre like. Noe variasjon er det men den faller like brått under 50 Hz uansett.

Angående Kvålsvoll kommentar om høypassfilter så står alt i subwoofermenyen disabled. Eneste som det er justert på der er volum -5dB. Sjekket også AVR og der er også alt urørt, se bildet under.

image.jpg

Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Setter du den til å måle ifra 20hz og oppover eller? Ser jo ut som at det går ifra 40hz og opp... Har du testet med db måler? sett om det er så stor forskjell mellom 40hz,30 og 20 som REW målingene ser ut til å være?
    Jepp, dro frem radioshacken og den følger REW mer eller mindre eksakt. Kan det være noe i REW som jeg har klart å ha pølsefingrene mine borti?

Sweepet går fra 10-200Hz. Jeg gadd bare ikke viser under 40dB da støygulvet i rommet trer inn rundt 35dB.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Du har ikke en knapp for høypass filter på selve subben? hender jo at de forsterkerne som er innebygget i subben har en highpass funksjon.

Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Så langt jeg kan se er både highpass og lowpass disablet i subben, det er det det står i displayet bak på subben iallefall.

Jeg får prøve på nytt i morgen med en windows maskin og fersk installsjon av REW for å utelukke en feilkilde. Gjorde ikke lydkortkalibrering på macen men kan gjøre det på windowsmaskinen. Oppdaget også at jeg har brukt en annen USB kabel enn den som fulgte med Umik-1. Den som følger med har en sånn magnet sak på seg, vet ikke om det har noe å si.

Subben er på ingen måte spillt inn enda, sikkert kun 10timer bruk. Allikevel syntes jeg det er merkelig det skal gi så stort utslag. Kan kjøre målingene på høyere volum evt. for å se om det endrer karakteristikken vesentlig.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Du har ikke bommet på utgangen bakpå receiveren?
    Det er som regel altfor mange utganger og innganger bakpå disse, lett å plugge inn feil når en har fått ny subwoofer og har det litt travelt.

Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    :) Sjekka det. Har (dessverre) koblet riktig. Får se på dette med nye øyne i morgen men noe er riv ruskende galt. Sikkert en eller annen idiotisk feil ett eller annet sted.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Prøvde Macbook og REW betaen og det funket dårlig hos meg, har også UMIK-1. Gikk over til en Laptop pc og der funket det fint gitt...

Målte du JBL subben med samme målesutstyr ?

Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    ^Målte JBL subben på windows maskin. Var bare så beleilig å kjøre målingene på mac når jeg satt med den på fanget. Skal kjøre windows runde to. Har fortsatt JBL subben så jeg kan ta en kontrollmåling mot den. Jeg mistenker også at det er noe rart som skjer med REW og Mac.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Siden Radioshacken også viser "samme" målinger, tror jeg det ikke er noe galt med MAC'en din. Om det viser seg at en Windows basert PC måler annerledes så er det et lite vasko da det kan vise seg at REW i Windows faktisk måler feil (med tanke på reultatene til "analoge" radioshacken).

EDIT: Du har husket å sette høyttalerene til Small, eventuelt aktivert "Sub pluss" (eller hva Pioneer kaller funksjonen hvor frontene kan stå som large og fortsatt ha hjelp av sub)? ellers vil jo windows kun sende i hovedkanalene ut, og ikke ut til LFE signalet.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Den REW versjonen til Mac kan de umulig ha lagt noe vekt på, muligens Lion kjører hele opplegget bedre men med Maverick så krasjer det og masse tull med målingene.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Så langt jeg kan se er både highpass og lowpass disablet i subben, det er det det står i displayet bak på subben iallefall.

Jeg får prøve på nytt i morgen med en windows maskin og fersk installsjon av REW for å utelukke en feilkilde. Gjorde ikke lydkortkalibrering på macen men kan gjøre det på windowsmaskinen. Oppdaget også at jeg har brukt en annen USB kabel enn den som fulgte med Umik-1. Den som følger med har en sånn magnet sak på seg, vet ikke om det har noe å si.

Subben er på ingen måte spillt inn enda, sikkert kun 10timer bruk. Allikevel syntes jeg det er merkelig det skal gi så stort utslag. Kan kjøre målingene på høyere volum evt. for å se om det endrer karakteristikken vesentlig.
    Hva mener du med lydkortkalibreringen på Macen, REW spør vel om du har kalibrerinsgsfila når den registrer at UMIK-1 er koplet til og deretter browser du deg fram til hvor du lagret den på maskinen etter at du har lastet ned filen..

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.363
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Den REW versjonen til Mac kan de umulig ha lagt noe vekt på,
    Det samme gjelder nok REW via Linux (Ubuntu). Ble en del tull med målingene. Gikk over til Win7 og fikk langt mer fornuftige resultater. (nå røra det seg til etterhvert også, men på Linux ble det bestandig tull)
    Er nok tryggest å kjøre Windows til dette. Er nok ganske sikkert både der det er utviklet og det som brukes av flest, slik at feilrapporteringen er langt mer omfattende enn på andre plattformer.

Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2

Hva mener du med lydkortkalibreringen på Macen, REW spør vel om du har kalibrerinsgsfila når den registrer at UMIK-1 er koplet til og deretter browser du deg fram til hvor du lagret den på maskinen etter at du har lastet ned filen..
    Min mistanke var REW på mac og det viste seg å stemme. Med lydkortkalibrering så mener jeg at lydkortet faktsik sender ut de frekvensene det skal, ikke det samme som kalibreringsfila til Umik. Mener å minnes at det var derfor jeg ga opp mac og måling forrigang jeg hadde REW fest. På windows maskinen jeg kobla opp, nå i dag, kalibrerte jeg lydkortet forrige runde (ikke spør hvordan jeg gjorde det men det involverte å lage en feedback loop). I utgangspunktet nuller man ut eventuelle farginger, EQ osv som lydkortet måtte ha før man begynner å måle.

Nå har jeg som sagt kjørt de samme målingene med en ordentlig maskin (les windows) og det både hørtes, føltes og målte annerledes enn i går :) Her er resultatet, 1/6 smoothing. Det er litt å jobbe med men jeg har ingen bassfeller eller akustikktiltak i rommet akkurat nå men utgangspunktet er vesentlig mye bedre enn hva jeg hadde i går.

sb13 win.jpg

Sist redigert:

Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Siden Radioshacken også viser "samme" målinger, tror jeg det ikke er noe galt med MAC'en din. Om det viser seg at en Windows basert PC måler annerledes så er det et lite vasko da det kan vise seg at REW i Windows faktisk måler feil (med tanke på reultatene til "analoge" radioshacken).

EDIT: Du har husket å sette høyttalerene til Small, eventuelt aktivert "Sub pluss" (eller hva Pioneer kaller funksjonen hvor frontene kan stå som large og fortsatt ha hjelp av sub)? ellers vil jo windows kun sende i hovedkanalene ut, og ikke ut til LFE signalet.
    Jeg tror nok ikke REW på Mac i utgangspunktet måler feil, mer at det den sender ut til høyttalerene under måling er off. Kjørte noen sinustoner fra spotify i dag og da hadde jeg "riktig" respons under 50Hz (målte med både Umik og Radio Shack). Det er ett eller annet som skjer med REW og Mac som ikke går helt bra.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.600
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    brukte du en ekstern DAC eller analog ut fra lydkortet til Macen?

lurer på om samme feilen skjer når du bruker ekstern USB DAC?

Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    brukte du en ekstern DAC eller analog ut fra lydkortet til Macen?

lurer på om samme feilen skjer når du bruker ekstern USB DAC?
    Kjørte USB ut direkte inn i Pioneer LX86 DAC (AVR). Har ikke testet analogt ut av mac. Når jeg målte fra Win 7 pc kjørte jeg rett fra PC via hdmi og til Pioneer LX86.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn