Hjelp - pick up/arm begynner å resonnere..

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hei
Kjører en clearaudio virtuoso wood i en clearaudio satisfy arm. I går byttet jeg til et nytt lager i spilleren, og etter det har ikke ting fungert lenger. Etter noen riller begynner nåla å sette armen i svingninger, og så hopper den riller...
Med mismatch pick up arm kan vel dette skje, men ting har jo fungert frem til nå, så hva skjer?
Har pickup plutselig forandret kvalitet? (skiftet komplianse? ville forklare armressonanser, men reiser like mange spørsmål som det løser..)
Er det magneten i centerleiet (magnet/keramisk leie- ny oppgradering fra clearaudio, ca friksjonsfritt og lydløst)
Er verden ond?
Ikke hjalp det å sette på plass det gamle lageret heller.
Protractor bekrefter at pu fortsatt er riktig plassert
Fenomenet forandrer seg ikke nevneverdig med (moderat) justering av nåletrykk

Er takknemlig om noen kan hjelpe meg til å forstå hva som skjer her

J

jukes

Gjest
Burnt_Island skrev:
Hei
Kjører en clearaudio virtuoso wood i en clearaudio satisfy arm. I går byttet jeg til et nytt lager i spilleren, og etter det har ikke ting fungert lenger. Etter noen riller begynner nåla å sette armen i svingninger, og så hopper den riller...
Med mismatch pick up arm kan vel dette skje, men ting har jo fungert frem til nå, så hva skjer?
Har pickup plutselig forandret kvalitet? (skiftet komplianse? ville forklare armressonanser, men reiser like mange spørsmål som det løser..)
Er det magneten i centerleiet (magnet/keramisk leie- ny oppgradering fra clearaudio, ca friksjonsfritt og lydløst)
Er verden ond?
Ikke hjalp det å sette på plass det gamle lageret heller.
Protractor bekrefter at pu fortsatt er riktig plassert
Fenomenet forandrer seg ikke nevneverdig med (moderat) justering av nåletrykk

Er takknemlig om noen kan hjelpe meg til å forstå hva som skjer her
Prøv med mere nåltrykk,armen svever for mye. Det er ikke nok nåltrykk.

Mvh Roar

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Har demontert pu, og montert den på igjen etter å ha fjernet en hel del skitt som jeg ikke kunne se uten lupe. Det hjalp men ikke nok.
Brukt både Cart-a-lign og Dr Feickerts protractor. De bekrefter hverandre, og sier at overheng og vinkling er ok. Digital pu vekt sier at nåletrykk er ok. Har brukt ei testskive fra ortofon og konkludert med at antiskating osv stemmer. Armressonans er i flg testskiva 9-10 hz. Horisontal og vertikal resonans er det samme.
Har prøvd å justere nåletrykk fra 1,5 til 3,0 g uten at dette forandrer noe. Satte den derfor på 2,1g igjen.
Jeg forstår ikke hvorfor dette skjer, gjør dere?

mvh Bernt

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Feilen er funnet, i allefall synderen. Takket være velvilje fra Stig på hificenteret i Trondheim fikk jeg låne en annen clearaudio pick up. Alle innstillinger identiske, og problemet er borte. Synderen var Virtuoso pick upen min. Hvordan feilen oppstod vet jeg ikke, men noe med nålerør og oppheng er gæli.
Ser derfor ut til at jeg må skaffe meg ny pickup. Noen forslag? (må fungere i arma mi inntil jeg får tak i noe annet, tenker på mørch eller MG-1)

mvh
Bernt

Topp Bunn