Hjelp, Ny platespiller for første gang

motem

Medlem
Ble medlem
08.04.2007
Antall liker
1
Hei!

Har fått min første platespiller i hus, en av enkleste sort( Pro-Ject RPM 1 )

Har en del spørsmål, har nå fått den koblet opp og synes det er uvanlig mye knitrelyder

Har to helt nye plater som jeg har benyttet , Mark Knopfler get lucky og Kari Bremnes over en by

Skal det virkelig være mye knitrelyder når det er nye plater og ny spiller?

Har jeg justert alt riktig??

Lyden er bra men med alt for mye knitring.

Håper på noen tips/litt hjelp

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det kan virke som om du har litt igjen før justeringene av armen og pickup-elementet sitter. Ettersom du er helt fersk på dette med vinyl, kjenner du noen som mestrer å sette opp en platespiller? Kan du evt ta den med til butikken og få hjelp der?

motem

Medlem
Ble medlem
08.04.2007
Antall liker
1
Det er nok justeringene jeg sliter litt med, Stiftrykket tror jeg at jeg har fått noenlunde til?, brukte en hvit pinne som skulle plasseres på tallerken og så skulle jeg gjøre noe med den som jeg ikke helt skjønte

Noen som vet hvordan denne pinnen skal brukes?

I bruksanvisningen står det også om Azimut instilling, skal dette også justeres?

kjøpte den hos Soundgarden i Cort Adelers gate, kan jo dra dit men hadde vært morsomt å få det til på egenhånd.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Da bor du tydeligvis sentralt i Oslo, så var jeg deg, hadde jeg tatt den med til forhandler. Nå er det slett ikke alle forhandlere som er så gode på sånt heller, og blir det mye styr der, får du sende meg en PM. Det skulle vel kunne la seg gjøre å stikke en rask tur innom og hjelpe deg litt en dag. Dette er IKKE et felt det lønner seg å eksperimentere på. Da kan både plater og element/stiftoppheng fort ryke.

motem

Medlem
Ble medlem
08.04.2007
Antall liker
1
Hei!
Det er greit, da skal jeg ikke røre den mer idag tror jeg ;D

Bor 20 min unna butikken i Oslo, men skal prøve å få dratt dit.

motem

Medlem
Ble medlem
08.04.2007
Antall liker
1
Det skal leses, ser det er en del ting der jeg ikke har gjort.

motem

Medlem
Ble medlem
08.04.2007
Antall liker
1
Da er alt i orden og spilleren er justert som den skal :)

Takker for hjelp og tips :)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Flott,nyt vinylplatene ;) Tør æ spørre ka som va hovedfeilen mht justeringer?

mvh Filip

motem

Medlem
Ble medlem
08.04.2007
Antall liker
1
Hei!
Tror hovedfeilen var armen ble sittende for høyt, den vendte tydelig nedover platen hvis du skjønner, fikk en som har gjort dette før til å fikse den, så nå skal det handles mer ny vinyl :)

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
motem skrev:
Hei!
.... så nå skal det handles mer ny vinyl :)
Funnet noen interessante vinyl-sjapper?
Hva slags musikk er du ute etter?

mvh
JackX

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
motem skrev:
Det er nok justeringene jeg sliter litt med, Stiftrykket tror jeg at jeg har fått noenlunde til?, brukte en hvit pinne som skulle plasseres på tallerken og så skulle jeg gjøre noe med den som jeg ikke helt skjønte

Noen som vet hvordan denne pinnen skal brukes?

I bruksanvisningen står det også om Azimut instilling, skal dette også justeres?

kjøpte den hos Soundgarden i Cort Adelers gate, kan jo dra dit men hadde vært morsomt å få det til på egenhånd.
Er den hvite pinnen er del av noe som er ut som en vippe fra barnehage.? Da et det en stiftvekt som du bruker for å stille inn korrekt stiftrykk. Når nålen flyttes på vippen til den er vannrett kan du se på tallen ved nålen, de angir stifttrykket. 1,5-2 er typiske verdier..

Endre knitringen seg med stiftetrykket? Ellers kan det være statisk elektrisitet eller bare det at du har for høye forventninger etter et liv med CD stillhet.....
Jeg bytte nylig pickup og det ble betydelig stilllere/mindre peiskos lyd..

Korrekt azimut betyr at nålen står vinklerett på platen og ikke skrått npr den sees forfra.. Må kunne vri på hodet på pickup armen om dette skal korrigeres, tviler på om armen din har den muligheten..

Topp Bunn