Hjelp meg i min uvitenhet

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.126
Hei
Har lest igjennom en god del av emnene i denne seksjon uten helt å komme i mål med det jeg funderer på.
Da jeg allerede er utstyrt med Linn produkter i bøtte og spann, har jeg lenge siklet på Majik DS, men må bare innse at det blir for dyrt. Har gjennom lengre tid rippet det meste jeg har av CDer, og spillt via laptop og ekstern HD via billig minijack/RCA kabel.
Nå lurer jeg på følgende:
Kjøpe en liten laptop (eee tror jeg det er en som heter) med to eller tre eksterne harddisker. Det kan bli 3TB komplett for under 4000.-
Skal man da ha spesielle HiFi spillere (bruker Winamp i dag) og spesielle interne eller eksterne lydkort. Og ikke minst, er jeg da i nærheten an lyden fra en Majik DS?
Har hørt nøye på viftestøy fra laptop og ekstern HD, og mener at det er bortimot uten innvirkning når musikken spiller.
Er jeg helt på jordet?
Steen

G

Gjestemedlem

Gjest
Du vil nok få greiest lyd fra en eee ved å bruke en ekstern DAC, gjerne med USB inngang. Hvor god lyden blir styres i stor grad av hvilken DAC du velger.

Winamp funker helt greit det, så bruk gjerne det hvis du liker den.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.126
Flott, men med ekstern DAC via USB, blir da ikke filene konvertert 2 ganger? Winamp sender vel ferdig konvertert musikk, gjennom lydkortet ut fra PC, selvom det går via USB utgangen til DAC?
Steen

G

Gjestemedlem

Gjest
Steen skrev:
Flott, men med ekstern DAC via USB, blir da ikke filene konvertert 2 ganger? Winamp sender vel ferdig konvertert musikk, gjennom lydkortet ut fra PC, selvom det går via USB utgangen til DAC?
Steen
Nei da vil Windows se på DACen som et eksternt lydkort, og det inebygde lydkortet vil ikke bli brukt.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.126
Så for å oppsummere, har det liten eller ingen lydmessig betydning hvilken avspiller man bruker. Eksternt lydkort er heller ikke veien å gå, men i stedet finne best mulig USB DAC, som selvfølgelig også kan brukes til oppgradering av CD spiller.
Er det noen konsensus her på sentralen hvilken DAC det i så fall bør være ::) ::)
Steen

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.867
Benchmark Dac 1 Pre USB burde være en god kandidat. Men det finnes flere.

G

Gjestemedlem

Gjest
Steen skrev:
Så for å oppsummere, har det liten eller ingen lydmessig betydning hvilken avspiller man bruker.
Det er endel som sverger til f.eks. XXXhigh end avspilleren og spesielle drivere, men det kan du jo prøve deg frem med siden. Fordelen med softwarebaserte avspillere er jo at du kan bytte litt rundt uten å måtte skifte ut noen bokser.

Start med Winamp du, som du kjenner og liker.

Eksternt lydkort er heller ikke veien å gå, men i stedet finne best mulig USB DAC, som selvfølgelig også kan brukes til oppgradering av CD spiller.
Du kan bruke eksterne lydkort også, hører du med en butikk som selger proffutsty så finner du sikkert mye bra der. Mange lydkort også rimelige som Soundblaster kan også fungere som en overgang mellom USB og spdif slik at du kan koble til DACer uten USB inn. Det utvider utvalget betraktelig.

Er det noen konsensus her på sentralen hvilken DAC det i så fall bør være ::) ::)
Du får søke etter lese noen av de mange trådene om dette temaet så finner vel noen tips der.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
HP homeserver som lagring.(inntil 8 TB lagring) 4000,-
Squeezbox Duet som spiller 2500,-

Enkelt, funksjonelt og billig.

Eksterne USB disker som kjører 24/7 har en tendens til å krasje, de er beregnet på Backup bruk.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.126
Eksterne USB disker som kjører 24/7 har en tendens til å krasje, de er beregnet på Backup bruk.
Dette var nyttig info
OK, men ideen om Squeezebox tiltaler meg lite. bare tanken om å skulle styre det hele med remote er skremmende. Kan en homeserver brukes i lokalt netverk med egen PC som avspiller og filbehandler, og samtidig opereres fra andre PCer i nettverket?
Steen

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Steen skrev:
Dette var nyttig info
OK, men ideen om Squeezebox tiltaler meg lite. bare tanken om å skulle styre det hele med remote er skremmende. Kan en homeserver brukes i lokalt netverk med egen PC som avspiller og filbehandler, og samtidig opereres fra andre PCer i nettverket?
Steen
Fjernkontrollen har skjerm så den er utrolig lett å navigere med, det blir som å navigere med feks. en Ipod.
Jeg gikk i fra PC avspillig til SB, og har ikke angret et sekund.
WHS er i utgangspunktet en NAS med litt mere utvidelses muligheter, der du kan installere tilleggsfunksjoner.
Men til ditt bruk vil den være en filserver der du lagrer musikk.
Men igjen vurder SB, hvis kontroll via en data maskin er et must kan jo SB styres via Squeeze Center, det er data programmet du installerer på serveren din.
Da trenger du kun SB'en ikke fjernkontrollen og en lapptopp ala EEE som fjernkontroll, du må da logge deg på med feks remote desktop på serveren.
Det er ganske enkelt, jeg gjør det samme selv feks når jeg legger til ny musikk i biblioteket eller skal oppdatere SqueezCenter, men det er stort set de eneste gangen jeg gjør det. Allt annet skjer via fjernkontrollen.

Du kan laste ned Squeezcenter og installere det på PC'en din for å prøve det.
Det følger også med et program som hetter SoftSqueeze, det simulerer en avspiller, men den fjernkontrollen som følger med det programmet er ikke den som følger med Duet'en så der er navigeringen langt mer tungvint.

Topp Bunn