Hjelp med Tysklandshandel

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
836
Jeg har bestillt noen greier (nei, ikke hifi......) fra en leverandør i Tyskland.
I siste E-post ber han om følgende: .... und bitten Sie um Ihre Umsatzsteuer ID Nummer zur Abrechnung der Mehrwertsteuer.
Har handla endel i Tyskland man har aldri fått spørsmål om dette, har muligens noe med moms å gjøre?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.832
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ja. Han ber om ditt momsregisternummer for å kunne trekke fra den tyske momsen.

mvh

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
836
Takker, den var rask. :)
Men når man ikke har momsregisternr. da? ???

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Meg bekjent trenger du ikke å ha momsregisternummer. Tror de i Tyskland har et eget skjema for utenlandssalg som selger fyller ut for sitt regnskap. Dette skjemaet er gyldig så lenge selger kan vise til at transaksjonen er utført på et kredittkort registrert utenfor landet.

Mulig jeg tar feil, men mine platekjøp med Crypt og Soundflat Records har alltid vært med tysk moms fratrukket.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
De gangene jeg har handla fra Tyskland har alltid momsen blitt fratrukket og jeg har ikke noe foretaksnummer. I enkelte nettbutikker skjer dette automatisk når man fullfører handelen.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Har handlet en del fra tyskland de siste årene, og siden sommer 2010 har de bedt om å få personnummer når du handler som privatperson. Har ikke sjekket, men dette handler om å effektivt få knyttet eventuell tollavgift/mva opp mot privatperson/juridisk organisasjon. Så lenge det er en seriøs butikk du handler med så er det ikke noe risiko med dette.

"Hello Terje,

since mid of this year we need the personal id number issued by the Norwegian Government. Because if I still take the passport number, it could get some delay at the customs.

Mit freundlichen Grüßen
"

//Terka

Topp Bunn