Hjelp: Kjøpsloven og reparasjon!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har ikke tall på hvor mange saker jeg har hatt der et produkt svikter innenfor garantitiden og selger forlanger å få reparere i stedet for å levere ut en ny vare. Det er greit nok, men spørsmålet er hvor lenge man skal godta å vente på reparasjonen før man begynner å lage livet surt for butikken.

Det siste tilfellet vårt er en ny laptop som plutselig koblet helt ut etter 2 måneder, nesten ikke brukt, sannsynligvis var det skjermkortet som sloknet, og som ble innlevert 10.november. Vi har ikke hørt et pip hverken fra butikk eller serviceverksted, og ved henvendelse er svaret at det har tatt tid p.g.a. sykdom, og at vi bare må vente. Jeg syns egentlig man skulle få ny vare når reparasjon tar så lang tid, men vet ikke om jeg gidder å krangle nok til at det nytter.

Men hvor lenge må vi egentlig godta å vente på denslags?
Noen med erfaringer?

Butikken det gjelder er en av våre største kjeder, men jeg har opplevd tilsvarende før hos flere andre.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
937
Varige forbruksgoder har en garantitid på 5 år. Innen for denne tiden skal du kunne få rettet problemet (reparasjon) to ganger og ny vare tredje gangen du klager før du kan heve kjøpet (pengene tilbake) - i følge en kamerat fra forbrukerrådet.

http://forbrukerportalen.no/

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Gjest skrev:
Varige forbruksgoder har en garantitid på 5 år. Innen for denne tiden skal du kunne få rettet problemet (reparasjon) to ganger og ny vare tredje gangen du klager før du kan heve kjøpet (pengene tilbake) - følge en kamerat fra forbrukerrådet.
http://forbrukerportalen.no/
Ja, det er klart beskrevet, men det uklare spørsmålet er hvor lang tid de skal få på seg til å reparere.
Er 2-4 måneder greit for et helt nytt produkt?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
937
Er ingen ekspert, men det brukes begreper som "rimelig tid" i lovverket. 2 - 4 måneder på et vanlig produkt er ikke rimelig. Det er dårlig service.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.037
Vet ikke om det finnes noen regler for hvor lang tid er for lenge, men dette høres da først og fremst ut som slett kundebehandling?

Topp Bunn