Hjelp, jeg holder på å bli gal - prosjekt gammel spiller med DIN-plugg.

Bjørn Erik

Fersking
Ble medlem
16.03.2024
Antall liker
1
Sted
Oslo
Hei,

Først, jeg beklager om dette har blitt spurt om før, men jeg har googlet og googlet og atter googlet.

Jeg arvet en gammel platespiller fra min far, en Phillips GA427 fra 60-tallet en gang. Jeg har skiftet stift og rem og jeg får lyd ut av den, dog svakt. (Det trengs en RIAA-forsterker, og det har jeg kjøpt.)

Men denne gamle spilleren bruker en DIN 5-pins-kontakt, som har en "dært" (jeg finner ikke et bedre ord, nederst på koblingen. Denne medfører at overganger jeg har kjøpt ikke passer, fordi det "hullet" til "dærten" er blokkert av en metallplugg. Jeg fikk tak i en overgang (DIN 5-pin --> rca) fra Soundgarden, denne fungerer forsåvidt, men jeg har en lei jordingslyd (og jordingskabelen hadde ikke en jordingskontakt og er bare klippet av...). (Sjekket med ansatt på HiFi-klubben med video-opptak) Den kontakten fungerte faktisk, det er den til venstre på bildet. Men som dere ser så er det en forskjell på disse to kontaktene. Den til høyre er slik jeg har fått tak i den og en annen fra nettet der dette hullet nederst er blokkert. Dette gjør at jeg ikke får fysisk koblet inn platespilleren.

ER det faktisk forskjeller på disse DIN-kontaktene? Er det pluggen på spilleren som rett og slett er for gammel? Jeg kjøpte en kabel fra nettet i går, den gikk veggimellom her når den også hadde "fylt" ette hullet slik at kontakten rett og slett ikke går inn.

Spilleren fungerer jo teknisk og har sin sjarm, men prosjektet synger nå på siste verset.

Tusen takk for hjelp og innspill, jeg kjenner jeg er mest frustrert over å kjøpe kabler og overganger som ikke stemmer med bildet på nett, for jeg sjekket nøye og den siste jeg kjøpte så det ut på bildet som det var hull nederst, men det var det ikke...

Med vennlig hilsen

Bjørn Erik - en amatør på vinyl, men med et sterkt ønske om å høre fars gamle platesamling.

Vedlegg

Bjørn Erik

Fersking
Ble medlem
16.03.2024
Antall liker
1
Sted
Oslo
Enkelte ganger.... Så føler man seg så utrolig dum.

Jeg trykka da til det jeg hadde. Og da passa det da. Så takk for tips og løsning. Men det var så motstand at jeg trodde aldri det skulle passe.

Men den lyden er der fortsatt da. Så får kanskje kjøpe en ny sånn kabel som jeg kasta veggimellom i går da...

Takk for hjelpen!

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
27.792
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ved nermere titt på bildet.......

kontakter overgang.jpg

Den til venstre er laget for billigt. Bare å få den byttet. Den metallsplinten (venstre gul) skal ikke
være der. Klemmen i bunnen (bunn gul) sitter feil.
Den højre ser ut, som den skal ;)
Det er også viktikt, at den (adaptoren) er til grammofon, da forbinnelser fra DIN-pluggen ellers blir
feil. Skal være 2 RCA plugger + en ekstra kabel til Stel/ground
;)

Sist redigert:

Bjørn Erik

Fersking
Ble medlem
16.03.2024
Antall liker
1
Sted
Oslo
Da blir det en sjanse til i prosjekt gammel-platespiller. Fant frem en fin, passende skive nå, DeLillos sin "Før var det morsomt med sne"

Kabelen jeg nå har er ikke jordet og kjøpt på Kjell&Co, det er mindre lyd enn det var på den fra Soundgarden der det var en åpenbar feil som du påpeker over. Så får man bare bestille en ny som er jordet og håpe at det fjerner ulyden.

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Antall liker
2.131
Sted
Stavanger
Kjøpte meg en 5pin din hun kontakt loddetype. Finner ikke loddebolt 🤦‍♂️
Vil ikke klippe den av å sette på rca pga jeg vil ha dual1228en som den er mest pga din pluggen er perfekt for Tandberg oppsettet men å ha en helautomatisk spiller i stua på stereoen er kjekt i blant.
tenker det er lett å lage noe med kabelsko quick fix.
Ikke glem gjordingen, mitterste pin, gult merket på bildet
IMG_0638.jpeg

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.071
Sted
Ytterst i havgapet...
DIN plugg for platespiller/forsterker er ikke det samme som den armpluggen du viser til høyre.... tidligere var det H/V signal på 1 og 3 og jord på 2, ved gamle 3-pins DIN.. Phono inngang på forsterkere er nesten alltid SE...

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.117
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Tandberg / phillips 5 pin din ,,,, pin out er forsjell på tape / rec og phono

Rettelse ny kommando ,, sølv supern 12 min har på phono
pin 3 v channel pin 2 GND pin 1 right channnel

Sett inn i male pluggen forfra

Den aktuelle tegn refererer til en aux in eller tape in ,,,

tandberg   hulda phono 5 din  pinout.jpg

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.071
Sted
Ytterst i havgapet...
Det stemmer, etter det jeg kan huske... noen ganger var 1 og 5 sammenkoblet for å fange både gammel og ny standard..

Topp Bunn