Hjelp ifm iPod og ripping/nedlasting!

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Jeg har nå slått kloa i en iPod classic, og tenkte da å smette inn del musikk som ukomprimerte filer.
spørsmål 1; finnes det i det hele tatt ukonprimerte musikkfiler å få kjøpt i iTunes?
spørsmål 2; når jeg ripper cd-er til pc-en min lagres det som mwa, dette er vel ukomprimert eller hur? kan jeg overstyre dette og lagre i annet og bedre format?
spørsmål 3, ved import av wma-filer til itunes så konverteres det automatisk til AAC-filer, hva er det for slags filer? Noe jeg kan endre på?

Mvh frode

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette blir litt ala den blinde som leder den døve, men endog; spm 2) fins det noe bedre enn ukomprimert?
Til spm 3) AAC er et komprimeringsformat, angivelig bedre enn MP3. Såvidt jeg har forstått er det Apples. Jeg bruker det til min Nano 4G. Ved import av wma til iTunes kan du selv velge hvilket format det skal lagres i; snus litt i menyene på iTunes så finner du Rediger -> Innstillinger -> Importinnstillinger og der under alle slags valg.

Forresten; leser iPod Classic av ukomprimerte formater? Det tror jeg muligens ikke min Nano gjør?

Mvh Vidar P

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.040
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
nescafe skrev:
Jeg har nå slått kloa i en iPod classic, og tenkte da å smette inn del musikk som ukomprimerte filer.
spørsmål 1; finnes det i det hele tatt ukonprimerte musikkfiler å få kjøpt i iTunes?
spørsmål 2; når jeg ripper cd-er til pc-en min lagres det som mwa, dette er vel ukomprimert eller hur? kan jeg overstyre dette og lagre i annet og bedre format?
spørsmål 3, ved import av wma-filer til itunes så konverteres det automatisk til AAC-filer, hva er det for slags filer? Noe jeg kan endre på?

Mvh frode
1: du kan ikke kjøpe ukomprimert fra iTunes ennå, såvidt jeg vet.
2: det kommer an på hvilket program du ripper med, det finnes en skog med gratis-vare der ute på nettet, andre på forum kan sikkert komme med anbefalinger om dette.
3: iTunes (jeg har 8.1) kan lagre internt i flere formater og oppløsninger: AAC, AIFF, Apple lossless, MP3 og WAV. Dette setter du i menyen fra Rediger-Innstillinger og trykk Avansert og Import
Flere av disse vil re-sample signalet, men bruker du stereo 16 bit og 44000Hz sampling oppnår du i praksis lossless. Merk at både AAC og MP3 er begrenset til 320kbps, som er langt fra ukomprimert men mye bedre enn standardinnstillingen på 128kbps og rikelig til iPod.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.749
Sted
Trondheim
Bare en liten korreksjon:
AAC er ikke Apples format. Det er en ISO-standard utviklet av Dolby, Philips og Fraunhofer. Det er et MPEG4-format og det formatet som bl.a. brukes av Riks-TV og på DVDer der man har komprimert lyd.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Jeg har satt mine innstillinger på Apple Lossless ved både ripping og ved kjøp i iTunes. Funker som bare det. Men hvor mye Apple lossless komprimeres i forhold til orginalfil vet jeg ikke.

T

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.040
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Torsen skrev:
Jeg har satt mine innstillinger på Apple Lossless ved både ripping og ved kjøp i iTunes. Funker som bare det. Men hvor mye Apple lossless komprimeres i forhold til orginalfil vet jeg ikke.

T
Skamme seg Apple hvis Apple lossless ikke er lossless !

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.749
Sted
Trondheim
Apple Lossless komprimerer ca 40%. Omtrent som alle lossless - FLAC ligger vel også ca. der.
Så en CD på 600 MB blir ca 360 MB i Apple Lossless eller FLAC.

Topp Bunn