Hjelp-Har problemer med brum

TOBRA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.03.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Håper noen har noen gode råd: På bittelillejulaften kjøpte jeg en ASR mini basis riaa. Når jeg omsider fikk litt fri fra alle familiebegivenhetene og fikk koblet denne opp igår,så brummer det ganske mye i høyttalerene når jeg skrur opp volumet til litt under vanlig lyttenivå. (Det er godt hørbart også når jeg spiller musikk)

Utstyr: Rega P-25 med Ortofon MC 20 supreme og Dp C1B preamp. Det er ikke separat jordledning fra Rega'n til riaa.

Har prøvd å flytte riaa vekk fra resten av anlegget,snudd nettstøpsel,byttet signalkabler,prøvd med/uten nettfilter,strøm fra dedikert 16A kun til stereo og vanlig 10 A kurs med andre ting tilkoblet,men det brummer like mye uansett hva jeg gjør :mad:

Har til nå brukt EC riaa,og den er helt tyst når den er tilkoblet det samme utstyret :-X

TOBRA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.03.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Da var det prøvd,og det fungerte ikke. Jordledning fra riaa til preamp og fra riaa til metall i chassiet på platespiller gjorde problemet større,og med jordledning til armbasen på platespiller ble det enda værre...

Noen som har andre tips?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jordledning fra riaa til platespiller vil gjøre ting enda verre, du vil få en jordsløyfe.. så glem det; RB600 har jord i kabelen.
Ta en titt på pluggene til pu'en i headshell, at ikke de er for nær hverandre. Se at armkabelen ikke plukker opp støy fra noen nettkabler eller slikt. Står platespilleren for nær en komponent med strømforsyning? Hos meg brummer det godt når LP12 står på Fraim en hylle over psu'en til cd-spilleren.. selv om riaa er langt unna.

Om ikke noe av det du har sagt hjelper; hvilke inngangsdata er det på riaa'en? Passer den i det hele tatt MC20 Supreme?
Videre; det kan kanskje simpelthen være noe feil med riaa'en? Ta den med til en kompis eller butikk og prøve der kanskje?

Mvh Vidar P

TOBRA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.03.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Etter en kraftig ommøblering av signalkabler/flytting av strømforsyninger og nettfiltere virker det som problemet nå er ganske minimalt-ihvertfall på anstendig lyttevolum-Og lydmessig virker det veldig lovende :)

Takk for tipsene og fortsatt god jul!!!

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
ASR er ju i acryl og dermed uten metallskjerming, og det er muligens forskjellen hos deg....

Hadde en uskjermet RIAA + Pu som brummet svaakt. ble bedre etter å skjerme riaa, dvs pakket hele shiten i aluminiumsfolie, neppe en holdbar løsning. men byttet ut Grado PU til hva som helst annet, da forsvant problemet som er kjent som Grado hum

sleiven

Topp Bunn