hjelp, er pickupen min død?

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
4
Hei. Er litt skjelven for at jeg har drept min Lyra Dorian, eller eventuelt min nyanskaffede Electrocompaniet riaa :'( Jeg fikk ny riaa i hus i dag, og klarte å koble inn- og utganger omvendt først. Husker ikke om jeg prøvde å spille litt først, men så i alle fall kjapt at det var feil og koblet om. Først kom det bare godlyd og alt var tilsynelatende vel, men etter et knapt minutt begynte det å skrape noe infernalsk, mer eller mindre i takt med musikken. Når jeg skrudde nesten helt ned, skrapte det likevel høyt. Nå skraper og smeller det hele tiden, men bare når jeg senker stiften nedpå, og fremdeles tilsynelatende litt i takt med musikken. Kan dette tyde på at det er pickupen som har fått støyten? Er det i så fall håp for å fikse den?

Jeg skjønner forresten ikke hvorfor det spilte helt fint en stund først....?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
.tore. skrev:
Hei. Er litt skjelven for at jeg har drept min Lyra Dorian, eller eventuelt min nyanskaffede Electrocompaniet riaa :'( Jeg fikk ny riaa i hus i dag, og klarte å koble inn- og utganger omvendt først. Husker ikke om jeg prøvde å spille litt først, men så i alle fall kjapt at det var feil og koblet om. Først kom det bare godlyd og alt var tilsynelatende vel, men etter et knapt minutt begynte det å skrape noe infernalsk, mer eller mindre i takt med musikken. Når jeg skrudde nesten helt ned, skrapte det likevel høyt. Nå skraper og smeller det hele tiden, men bare når jeg senker stiften nedpå, og fremdeles tilsynelatende litt i takt med musikken. Kan dette tyde på at det er pickupen som har fått støyten? Er det i så fall håp for å fikse den?

Jeg skjønner forresten ikke hvorfor det spilte helt fint en stund først....?
Stiften tar ikke skade selv om man skulle koble feil med kablene, om riaa tåler det tør jeg ikke uttale meg om?
Er du sikker på at du ikke har skadet stiften fysisk?

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
4
Ja, med mindre noen andre har vært borti den og ikke sagt noe. Det er vel ikke noen i Bergen som kan se på den, den må vel til OHFC? Jeg får prøve å få tak i en annen platespiller og riaa så jeg i alle fall kan feilsøke litt.

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
4
riaahjelp?

Hei! Er det et medfølende menneske her i Bergen som er villig til å låne ut en mc-riaa en times tid, evt slippe meg inn i huset med min riaa? Jeg har levd uten lyd i vinylen en stund og kommer ikke lenger før jeg finner ut om det er riaa eller pickup som ikke funker. Jeg kjenner faktisk ingen med platespiller her, så jeg står fast :(

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Er nok stiften som er gåen hvis det låter slik du beskriver i første innlegg. :'(

Topp Bunn