Digitale avspillere Hjelp! CD låter grusomt - hvorfor?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.250
Antall liker
9.484
Torget vurderinger
2
Hvis du aldri har hatt CD før lurer jeg på når du er født, dvs hva som har vært kilden din før du fikk CD? Vinyl eller streaming? dvs enten er du vedlig gammel eller veldig ung...;)
CD kan låte tynt og spisst om du er vant til avrundet vinyl lyd med mindre kompromert mastering....og så er volumet høyere da på CD som regel
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
vås og tull, etter 45 minutter er alt stabilt temperaturmessig, liten grunn til å slite på komponentere og øke brannfaren med alt på hele året
Du overbedriver litt nå......og når man har lyst på go lyd så holder det ikke å vente 45 minutter......som med alt annet
Komponentene holder seg bedre i stabil drift med jevn temperatur og den årlige vårrengjøringen etterlater ikke noe smuss blant innmaten......vettu ;)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.024
Antall liker
8.227
Torget vurderinger
1
Kjøpt deg stabilt utstyr. Mitt oppsett låter optimalt med en gang det er slått på...
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.024
Antall liker
8.227
Torget vurderinger
1
Det blir en dyr løsning om man har et røroppsett.

Min forrige rørforsterker (har transistor nå) låt utmerket umiddelbart og kan ikke si jeg hørte noen forbedring etter en time eller mer....
Min nåværende rør RIAA låter som den skal etter den er slått på.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
vås og tull, etter 45 minutter er alt stabilt temperaturmessig, liten grunn til å slite på komponentere og øke brannfaren med alt på hele året
klasse a kan iallefall ikke stå på kontinuerlig. Og ja det bør stå på 45 min for å bli ordentlig varmt.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.250
Antall liker
9.484
Torget vurderinger
2
Rørforsterker oppvarming... følger den teoretiske kurven fint... "science wins". låter fint etter 10 minutter også. Røren tar 2 minutter før de når stabil temp, chassis og det andre er det som tar tid,
1668874623677.png
 

møffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Innlegg
444
Antall liker
1.057
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
I en service anvisning for et rørbaseret produkt fra midt 50'erene stod der: "målinger og justeringer bør ikke foretages før apparatet er gennem varmt, dvs. efter minimum 15 minutters drift". Det anså man som reglen, dengang der kun fandtes rør....

M
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Heldigvis har jeg aldri opplevd endring i lyd på noen hifikomponenter - at de krever å stå på lenge før bruk - de låter slik de skal med en gang. Hadde jeg opplevd endring så hadde jeg klaget og byttet til noe annet. Særlig i disse tider hvor enøk er ekstra viktig, alt slås av hvis det ikke brukes.

Men andre dingser - som den gamle Barco crt projen jeg hadde - den likte å være i gang en halv-times tid før man så film, ganske ubrukelig før det :ROFLMAO:
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Det er vel alle kabelfornekterne som ikke hører forskjell på oppvarmet utstyr...... :unsure:
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Poul McGowan siger i en af sine mange videoer, at hver gang et apparat slukkes, så sker der en lille forringelse. En lille anmærkning hver gang. Ikke meget, men over tid en forringelse.
Jeg foretrækker bestemt en tændt Dac hele tiden, da det giver en bedre lyd. Men den skal naturligvis kunne afgive sin varme. Jeg forstår ikke dem, der har apparater stående i en søjle. Der bliver varmt og det vil være, at køre printne hårdt.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Hva koster den i Danmark nå?
Ca 2,50 i Norge akuratt nå.
De fleste har varieret pris. Når vinden blæser falder prisen meget. Min gennemsnits pris ligger på 3,02 d. kroner. Jeg får så nedslag det der ligger over 4.000 kWh med 89 ære, fordi mit hus er el-opvarmet.
Jeg er ikke klar over, om prisen er med transport af el. Jeg tror det ikke. Den pris stiger en del efter 1 januar 2023, hvor strømmen er billig, når vi sover og dyr ved spisetid. Bliver meget forskellig afhængig af tidspunktet.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Mye spennende i tråden her, og jeg har vært litt borte. Hard times. Nå sitter jeg endelig med musikk på øret og en porter i hånden, tid for litt forum.. :p

Her er alle komponenter påslått 24/7/365 - standard prosedyre siste 20 år - anbefales (y)
Forsterkeren min har jeg i standby når jeg ikke bruker den, etter anbefalinger fra produsenten. RIAA og DAC er alltid påslått, har hatt DAC før (Benchmark DAC1) som låt surt inntil den hadde stått på en halvtime. Noen komponenter er litt sære der, men DACer er kanskje i en særklasse, med sine temperaturkontrollerte klokker osv.

Rørutstyr har jeg kun påslått ved bruk. Husker jeg var veldig skeptisk til å ha noe med rør tidligere, da jeg trodde de måtte være på i 20 minutter før jeg kunne bruke dem - det hadde ikke passet mitt bruksmønster. Men det jeg har av rørutstyr (ett RIAA og en radio, så ikke allverdens da men..) fungerer veldig fint så snart de blir varme og det kommer lyd (oppmot minuttet?).



Gratulerer med nytt lytterom. Kjenner det er et spesielt mísunnelsesgen som dirrer med større ASR-elementer i kabinettet. Er det mulig å ha anlegget ved kortveggen?
Takker!! Lenge siden sist, Morten :) Litt usikker på hva du mener med kortveggen, men sideveggene er opptatt, og jeg må ha lyd ut i rommet riktig vei, ellers blir jeg sturen..

Hvis du aldri har hatt CD før lurer jeg på når du er født, dvs hva som har vært kilden din før du fikk CD? Vinyl eller streaming? dvs enten er du vedlig gammel eller veldig ung...;)
CD kan låte tynt og spisst om du er vant til avrundet vinyl lyd med mindre kompromert mastering....og så er volumet høyere da på CD som regel
Har masse CDer, på 2000-tallet kjøpte jeg bøttevis, inntil det etter hvert gikk over til MP3 og iTunes og hele den biten. Så graver frem samlingen igjen. Men har vært digital i mange år før jeg endte på platekjøret. Liker variasjon, så både analogt og digitalt går i hverandre.



Litt tilbake til saken - det å flytte høyttalerne enda lenger fremover for å komme klar av takbjelken blir i praksis umulig, da de da begynner å kræsje med resten av rommet. Er det da noe annet jeg kan gjøre? Demping feks? Som nevnt, så merkes dette kun på CD, men hvis det er slik at akustikken er ekstra dårlig for høyere frekvenser, så kan jo det gi mening. @Håkon_Rognlien nevnte noe om førsterefleksjoner. Jeg vet ikke akkurat hva det er for noe, om noen har mulighet til å opplyse en stakkar?
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Enkelt forklart: lyden stråler ut fra høyttalerelementer i form av lufttrykkbølger. Det første disse treffer - typisk gulvet eller sidevegger - reflekterer bølgene og kaster dem videre i en annen vinkel. Dette er førsterefleksjoner. Se for deg en biljardkule som spilles på skrå mot en sidevegg og så spretter fra sidevegg og videre i en viss vinkel. Direktelyden fra høyttalerelementene vil treffe ørene dine først. Deretter kommer førsterefleksjonene rett etterpå. Disse kan da rote det til for direktelyden.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Skjønner. Da gir det jo absolutt mening at høyere frekvenser blir mer påvirket av dette.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Det gjør det :) Et tykt teppe kan gjøre mye bra.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.737
Antall liker
21.600
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Førsterefleksjoner fra gulvet er de minst viktige, i alle fall om høyttalerne er konstruert med hensyn til at de skal stå på gulvet, eller på et stativ på gulvet.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Førsterefleksjoner fra gulvet er de minst viktige, i alle fall om høyttalerne er konstruert med hensyn til at de skal stå på gulvet, eller på et stativ på gulvet.
De nærmeste førsterefleksjonene er de viktigste, enten det nå er vegg eller gulv som ligger nærmest. Fliser på gulvet er ikke å anbefale av akustiske årsaker, hvorav førsterefleksjon er en av de årsakene.
Som nevnt sprer de inverterte domene fra Focal med ganske bratt vinkel, så de er ganske utsatt for fenomenet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.737
Antall liker
21.600
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Samme her.
Vi to har fundamentalt ulike tilnærminger til hifi og vi skylder vel eventuelle lesere å gjøre oppmerksom på det. :)
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Båndelementer har betydelig dårligere spredning vertikalt enn vanlige dynamiske elementer. Så takrefleksjonerer skal ikke være så stort problem. Skråtak og vegger vil da være en utfordring hær! En gammel påstand er at høyttaleren plasseres i den mest åpne og livlige delen av rommet, og ikke innhuker og andre hinder rundt om. :)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
De nærmeste førsterefleksjonene er de viktigste, enten det nå er vegg eller gulv som ligger nærmest. Fliser på gulvet er ikke å anbefale av akustiske årsaker, hvorav førsterefleksjon er en av de årsakene.
Som nevnt sprer de inverterte domene fra Focal med ganske bratt vinkel, så de er ganske utsatt for fenomenet.
Gulvrefleksion er en helt naturlig refleksion som vi er vant til og kender så godt. Derfor vil det være helt forkert, at dæmpe der. Jeg indrømmer at et klinkegulv lyder meget hårdt. Men læg så træ gulvbrædder hen over det. Træ giver en god klang.
Et gulvtæppe giver gulvtæppe lyd i mine ører. Man kan prøve at lægge en krydsfin'er plade ovenpå sit gulvtæppe, hvis man har sådan et.
Hvor man vælger at dæmpe i et rum er vigtigt.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Slik høyttalerne står nå, må de spre over 60 grader vertikalt for å treffe takbjelken. Vet ikke om det er mye eller lite?

@Valentino, hva er det du og @Håkon_Rognlien egentlig er uenig i i denne sammenhengen? Gulvet mitt er parkett, under der regner jeg med det er vanlig bjelkelag. Trevirke altså.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.737
Antall liker
21.600
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg mener i denne sammenhengen at førsterefleksjonene fra gulvet er de minst viktige. @Håkon_Rognlien mener, om jeg forstår ham riktig, at alle førsterefleksjoner er like viktige.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Jeg mener i denne sammenhengen at førsterefleksjonene fra gulvet er de minst viktige. @Håkon_Rognlien mener, om jeg forstår ham riktig, at alle førsterefleksjoner er like viktige.
Sånn ca., ja.
Har du høyttalerne nær en vegg eller et vindu, f.eks, vil disse bli de viktigste, da de vil være mye nærmere enn gulvet. Poenget mitt er enkelt, energimengden som formidles er størst nær høyttaleren, og de nærmeste flatene vil dermed reflektere mest lyd. Spredningskarakteristikken vil kunne danne "beaming" av enkeltfrekvenser i gitte tilfeller, og forstyrre direktelyden, noe som for vårt øre oppleves som hardhet i naturlige lyder som stemmer eller akustiske instrumenter. Dess mer reflekterende de nærmeste flatene er, dess mer av totallyden vil reflekteres.

Forstår hva @Sven_Palvig mener, men i min verden låter gulvtepper bedre enn tregulv, så det er åpenbart forskjellig hvordan man opplever denslags. Men å hevde at gulvrefleksjoner er mer eller mindre naturlig enn refleksjoner fra vegger og tak inne i et rom, er jeg uenig i. Det blir ubehagelig å oppholde seg i et rom med for lang etterklangstid (mange harde flater), vi har et visst komfortområde for etterklang, og ligger vi over eller under dette, blir det vanskelig å få til god lyd.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.607
Antall liker
14.536
Sted
Langesund
Gulvrefleksion er en helt naturlig refleksion som vi er vant til og kender så godt. Derfor vil det være helt forkert, at dæmpe der. Jeg indrømmer at et klinkegulv lyder meget hårdt. Men læg så træ gulvbrædder hen over det. Træ giver en god klang.
Et gulvtæppe giver gulvtæppe lyd i mine ører. Man kan prøve at lægge en krydsfin'er plade ovenpå sit gulvtæppe, hvis man har sådan et.
Hvor man vælger at dæmpe i et rum er vigtigt.
Dette er bare en idè du har kokt i hop selv. Gulvrefleksjoner er ikke bedre en andre refleksjoner
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Dette er bare en idè du har kokt i hop selv. Gulvrefleksjoner er ikke bedre en andre refleksjoner
Mange tænker på med god grund, at et tæppe kan dæmpe gulvrefleksionen, når man ser på målinger i rummet og tænker, at den må da kunne dæmpes eller fjernes. Det er så bare altså ikke godt at fjerne den. Man vælger så et gulvtæppe, men det gør så alt det, det ikke skal. Det dæmper nemlig de høje frekvenser og noget mellemtone, men gør ikke noget for bas og den lavere mellemtoner. De fleste af os har mindre rum til musik, og præcis det sådanne rum har brug for, er at dæmpe bassen. Et gulvtæppe dæmper intet under 500 hertz. Et rum har problemer under 250 hertz. Altså en hel oktav lavere end der, hvor gulvtæppet holder op med at virke. Hvis man har gulvtæppe på, bliver hjernen forvirret og siger, at der er noget galt her.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Sånn ca., ja.
Har du høyttalerne nær en vegg eller et vindu, f.eks, vil disse bli de viktigste, da de vil være mye nærmere enn gulvet. Poenget mitt er enkelt, energimengden som formidles er størst nær høyttaleren, og de nærmeste flatene vil dermed reflektere mest lyd. Spredningskarakteristikken vil kunne danne "beaming" av enkeltfrekvenser i gitte tilfeller, og forstyrre direktelyden, noe som for vårt øre oppleves som hardhet i naturlige lyder som stemmer eller akustiske instrumenter. Dess mer reflekterende de nærmeste flatene er, dess mer av totallyden vil reflekteres.

Forstår hva @Sven_Palvig mener, men i min verden låter gulvtepper bedre enn tregulv, så det er åpenbart forskjellig hvordan man opplever denslags. Men å hevde at gulvrefleksjoner er mer eller mindre naturlig enn refleksjoner fra vegger og tak inne i et rom, er jeg uenig i. Det blir ubehagelig å oppholde seg i et rom med for lang etterklangstid (mange harde flater), vi har et visst komfortområde for etterklang, og ligger vi over eller under dette, blir det vanskelig å få til god lyd.
Når du bedre kan lide et rum med gulvtæppe på, så er det nok fordi, at du er vant til at have et gulvtæppe på, og det er så referencen for dig og så det rigtige for dig.
Jeg har så vænnet mig til, ikke at have gulvtæppe på, på grund af støvallergi.
Med hensyn til for lang efterklangstid, så kan jo dæmpe andre steder i stedet for.
Jeg har en perfekt efterklangstid på grund af diffusere. Jeg bruger ingen absorbenter.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.607
Antall liker
14.536
Sted
Langesund
Du har dine meninger Svend P, og det er jo bra, men er dessverre ikke enig. Spiller det noen rolle, nei, kjør på med ditt.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.431
Antall liker
17.140
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Litt tilbake til saken - det å flytte høyttalerne enda lenger fremover for å komme klar av takbjelken blir i praksis umulig, da de da begynner å kræsje med resten av rommet. Er det da noe annet jeg kan gjøre?
Du kan rette av taket fra underkant av bjelken og inn mot skråveggen. Videre er tiltakene nevnt i forbindelse med førsterefleksjoner verd å prøve
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.270
Antall liker
6.426
Sted
Under stjernene
Hva med hodetelefoner?
Kjøpte du ikke Focal for et par år siden, eller husker æ feil?
 
Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Du har dine meninger Svend P, og det er jo bra, men er dessverre ikke enig. Spiller det noen rolle, nei, kjør på med ditt.
Det spiller ingen rolle. :) Jeg føler at jeg er i mål i dag med stereo, når jeg får mine højttalere hjem igen fra Modifix. :coffee:

Det ville være dejligt nemt, at hvis der var en klar viden om det, at gjorde man sådan, ville det blive sådan og sådan!

Det er til gengæld mere spændende, når man er uenig, og arbejder i forskellig retning. Man må læse sig til viden, og så arbejde i den rigtige retning, man tror på.

Min grundreglen er, at man skal ikke dæmpe lyden for meget. Når man dæmper skal det være de vigtige steder og med rigtig mængde. Eller endnu bedre bruge diffusere, fordi det gør rummet større.
Folk dæmper hvor de ikke skal dæmpe. Man placerer absorberne ukritisk frem for å placere der behovet er. Jeg vurdere hver væg for sig selv. Hvordan skal Frontvæggen være optimal for lyden!
Bagvæggen!
Sidevæggene!
Loftet!

Vinduer giver en hård lyd! Glaslyd. Jeg har placeret krydsfiner foran vinduerne skruet fast hos mig. Giver bedre lyd. Måske lidt ekstremt... :)

Gulvet kan være trægulv som lyder godt. Gerne på strøer, fordi strøer dæmper bassen.

I det med den loftsbjælke, ville jeg placere tykt isolering der.
 
Topp Bunn