Hjelp å få?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Iflg. reglene for forumet skal man ikke uttale seg om ting man ikke har greie på.
Jeg har ikke greie på sub:)

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Er ikke sikker på at det er eneste fasiten
Fasiter finnes vel ikke innen vårt fagområde! ;D Jeg kom frem til omtrent samme svar som deg. Ellers er jeg enig med Erland. Jeg prøver å være forsiktig med å uttale meg om ting jeg ikke har greie på(og det er mye!).

Frode

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.308
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Enig med el_mariachi: Prøvde meg med ett innlegg her ang. vegghylle til platespiller. Fikk 0- null- svar. Bestemte meg for å ikke spørre mer om noe på denne delen av HFS.
mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Enig med el_mariachi: Prøvde meg med ett innlegg her ang. vegghylle til platespiller. Fikk 0- null- svar. Bestemte meg for å ikke spørre mer om noe på denne delen av HFS.
                           mvh
Beklager at jeg ikke så denne. Her skal du få et forslag som jeg har brukt;

Utfordringen er tre-delt:

1.
Du ønsker noe som er så sterkt at det ikke svikter, flexer eller vibererer.

2.
Du og kanskje viktigere her, fruen ønsker ikke noen svære braketter nedover veggen under hylla.

3.
Du vil ikke at hylla skal løsne fra veggen.

Løsning på 1 og 2, fant jeg i en VVS butikk;
Brakett for veggmontert servant. De er laget i støpegods med flate armer som stikker 25-30 cm ut. Materialet er død og dønn stivt.
Festet nedover veggen er ca 15cm, og hullene er dimensjonert for veldig kraftige skruer. Det er plass til minst tre i hver brakett.
Platen over kan du jo velge selg. Jeg brukte en 40mm limtre eikeplate (kjøkkenbenk). Den er stiv, død og TUNG. MDF fungerer sikkert fint det også. Kanskje to lag med gummi limt i mellom? "you choose"

Problem tre er noe helt annet. Det kolliderer med de to andre, for man sikter mot en tung plate, som sannsynligvis skal holde en tung platespiller. Til sammen vil du kanskje laste 20-50 kg på de feggfestene dine?
Jeg har tømmervegger, og dro 6 stk 120mm franske treskruer inn i veggen. Da kunne jeg med mine nesten 100kg sette meg på hylla uten at vateret flyttet seg ;D
Har du spon eller gips, MÅ du finne bærebjelkene i veggen. Om nødvendig lån deg en slik "stender-finner" hos Byggmakker etc. Evt kjøp deg en, for alternativet er kanskje at du river hylla av veggen, med påfølgende opp pussing. Dessuten har du kanskje ikke noen platespiller lenger :'( , da den hag gått i gulvet og blitt ytterligere knust av hylla som landet oppå.

Jeg har sett på noen av de løsningene som div "highend" produsenter leverer, og synes generelt ikke så mye av det virker så solid at jeg føler meg trygg på å plassere min vinylrigg på.

mvh Erland

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.308
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takker for svar, Erland! Nå har platespillerhylla hengt på veggen siden november, så det gikk jo uten hjelp herifra.
Endte opp med å bruke 40 cm hyllebraketter i fitkantstålprofil fra Byggmakker. Den typen med skråstag til støtte.
Har gipsvegger, og endte opp med å plate gipsveggen med 12mm kryssfiner, som jeg skrudde i stenderverket, kamuflerte den med et veggteppe, og skrudde brakettene fast gjennom veggteppet. Ideen med å lage en hylle av 2 treplater med gummi imellom var kjempebra. Skal implementeres!
mvh
@Jensolav: Kan gjerne diskutere voksen vs. barnslig oppførsel med deg, tror du trenger litt veiledning akkurat der.
Til etterretning var vegghyllespm egentlig spm nr 2 hvor jeg endte opp med nøyaktig null svar. Dette var i november i fjor, og jeg hadde latt hele greia ligge hvis det ikke var for at El_Mariachi tok opp akkurat dette i tråden sin.
mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
tkr/El Mariachi,
Aner jeg en smule bitterhet over manglende entusiasme/svar på spørsmål om hjelp her?

Igjen vil jeg gjerne beklage dette. Selv opplever jeg stort sett å ganske raskt å få svar på spm. Men jeg har også opplevd 0-respons, f. eks på spm om delefilter, eller alternativt noen noen svært bastante påstander uten holdt i virkeligheten. Men dette må man vel regne med på et forum.

Ta likevel i betraktning at at det kan være mangel på kunnskap som gjør at vi vi ikke svarer. Sett heller pris på at vi avholder oss fra å svare, enn at vi kommer med tullprat. De av oss som har holdt på en stund, har kanskje linker eller tips om hvor man finner hjelp, og kan sikkert bli flinkere til å henvise.
Innimellom er det også slik at det er noen få "HOT topics" som får nesten all oppmerksommhet, og andre innlegg blir oversett.

Mitt råd; gi ikke opp etter første forsøk. Omformuler heller headingen, eller prøv på nytt. Det er mange flinke folk som gjerne hjelper her på hfs.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.308
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
tkr/El Mariachi,
Aner jeg en smule bitterhet over manglende entusiasme/svar på spørsmål om hjelp her?

Igjen vil jeg gjerne beklage dette.  Selv opplever jeg stort sett å ganske raskt å få svar på spm.  Men jeg har også opplevd 0-respons, f. eks på spm om delefilter, eller alternativt noen noen svært bastante påstander uten holdt i virkeligheten.  Men dette må man vel regne med på et forum.  

Ta likevel i betraktning at at det kan være mangel på kunnskap som gjør at vi vi ikke svarer.  Sett heller pris på at vi avholder oss fra å svare, enn at vi kommer med tullprat.  De av oss som har holdt på en stund, har kanskje linker eller tips om hvor man finner hjelp, og kan sikkert bli flinkere til å henvise.  
Innimellom er det også slik at det er noen få "HOT topics" som får nesten all oppmerksommhet, og andre innlegg blir oversett.

Mitt råd; gi ikke opp etter første forsøk.  Omformuler heller headingen, eller prøv på nytt.  Det er mange flinke folk som gjerne hjelper her på hfs.
Bare så det er helt klart, Erland, dette har selvfølgelig ingenting med deg og din person å gjøre!
Må innrømme at jeg var litt skuffet, ja, men ikke bitter. Jeg synes det var litt overraskende med så dårlig respons.
Har hatt spm ang. så forskjellige temaer som rør, høyttalerplassering, stepuptrafoer, musikk og dataprogram her på HFS, og har alltid fått hurtige og utfyllende svar. Til gjengjeld har jeg også selv forsøkt å svare etter beste evne der jeg følte at jeg har hatt kompetanse. Jeg hadde kanskje derfor litt for høye forventninger til DIY- underforumet da jeg la inn spm her.
Da ingen svar kom, tok jeg det til etterretning, gikk videre, snakket med en snekker jeg kjenner godt, deretter med en hyggelig mann på byggmakker. Det ordnet seg :D

mvh

Topp Bunn