Hjeelp, har jeg skadet basselementet??

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Hei, har nylig anskaffet meg nytt (gammelt) effektrinn til å drive mine focal 1027 BE, har jo selvfølgelig guffet på en del, og her om dagen dukket det opp en lyd i det ene elementet som ikke skal være der. Denne lyden kommer kun når jeg her mer enn normal lydstyrke til lytting, altså rimelig høyt. Og det er spesielt når det bass som får elementene til å slå skikkelig. Trrr trrrr trrr, (hvis det går an å beskrive det slik) går i takt med elementets slag, har studert elementet, og kan overhodet ikke finne revner eller synlige skader av noe slag. vet ikke om noen har prøvd å holde noe mot elementene når man spiller musikk, sånn høres det ut.. som om noe ligger mot elementet hva kan ha skjedd her??

C

Cyber

Gjest
Er det skruer du kan stramme rundt selve elementet? Det kan være det har blitt litt løst....

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Evt. det vanlige at svingspolen skurrer mot magnetgapet. Et sentreringsproblem. Kan være nok å "snu" elementet er du heldig.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Den lyden kan faktisk komme fra terminalene bak også. Stram til å se om det hjelper.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Vanskelig å bedømme uten å ha hørt ulyden. Enig i forslagene så langt, de er verdt å prøve ut. En skarp trr- trr lyd som jeg hadde en gang (kun ved høyt volum), skyldtes at flensen til selve elementet, den som er skrudd fast i frontplata, flekset mellom skruefestene og slo mot frontplata. Det var et SEAS element med svært stor magnet og tung membran. Det er store krefter ute å går når motoren skal en dytte en tung membran frem og tilbake noen hundre ganger i sekundet, og enten var kurven underdimensjonert eller så var det for få skruer. (det hjalp ikke å stramme dem) Mulig også at ulyden kunne vært unngått med en passende gummipakning.
I noen tilfeller kan det sikkert hjelpe å stramme skruene som holder elementet (prøv det, uten å overdrive). No

L

Lars.N

Gjest
Sjekk alle limte deler på membran også , har hatt en 13" focal utopia sub som sentercap løsnet i limet .

Et lurveleven ved gitte frekvenser skal si det tok tid å finne synder hehe.

Bare et tips av mange

Mvh

Lars

M

Mr-T

Gjest
Sjekk lissetrådene som går fra terminalene til svingspola. Et vanlig problem er at disse klirrer mot membranen eller spideren.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Hei igjen, skal gå gjennom disse punktene, fantastisk forum dette. har vert ute et par timer, og så hagler det inn med gode svar. Takker og bukker ;D Det eneste jeg er rimelig sikker på er at det ikke er noe i limingen som har gått opp, skal nok finne synderen ;)

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Tipper halvveis brudd i overgangen lissetråd > spoletråd.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Marsipangris til den med rett svar? ;D

Fikset et element med samme symptom for bare en uke siden.
Edit: halveis brudd inkluderer mellom lissetråd > terminal også ;)

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Vet ikke hvilke elementer som sitter i denne høyttaleren men jeg fikk samme problem på en Dali høyttaler for noen år siden.
Det viste seg at basselementet hadde en kurv av plast og at denne hadde blitt skjev slik at magneten satt skjevt ifht talespolen.
Den ble fikset med varmluftspistol! ;D

En kollega av meg kjøpte høyttalerne billig og ble opplyst om problemet, men de spiller fortsatt uten at elementet har blitt skiftet.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Mr-T skrev:
Sjekk lissetrådene som går fra terminalene til svingspola. Et vanlig problem er at disse klirrer mot membranen eller spideren.
Hei, og mange takk for hjelpen, det var nok disse som plaget meg, det var tredd en "skumgummistrømpe" på trådene som skulle dempe mot membranen, men disse hadde forskjøvet seg slik at de ikke lå mot selve membranen.. Bare å skyve forsiktig på plass, og vips! der ble det stille :D En av de som leste tråden mente at den som kunne servere rett svar burde få en marsipangris!!! bare send adr. på pm. så vil det dukke opp en når det nærmer seg jul :)
Mvh Jan Arne Nilsen

L

Lars.N

Gjest
xtz 69 skrev:
Mr-T skrev:
Hei, og mange takk for hjelpen, det var nok disse som plaget meg, det var tredd en "skumgummistrømpe" på trådene som skulle dempe mot membranen, men disse hadde forskjøvet seg slik at de ikke lå mot selve membranen.. Bare å skyve forsiktig på plass, og vips! der ble det stille :D En av de som leste tråden mente at den som kunne servere rett svar burde få en marsipangris!!! bare send adr. på pm. så vil det dukke opp en når det nærmer seg jul :)
Mvh Jan Arne Nilsen

Det var uflaks å jeg som er såååååååååå glad i marsipangris ;D helt topp det ordnet seg med bassen. :)

Mvh

Lars

Topp Bunn