historien om ortofon spu gold?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.603
...har anskaffet et retippet eksemplar av denne fantastiske picupen.

Tror den er fra sent 70-tidlig 80 tall?

Har forsøkt å google så godt jeg kan men finner kun brokker og bruddstykker.

Noen som kan sende meg videre til hele historien?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har berre høyrt litt om at dette var verdas fyrste MC-pickup (iallfall ein av dei aller fyrste), pluss det du sikkert har snoka opp på nettet sjølv. Artig sak, konstruert på tampen av 50-talet, og eit must (saman med Marantz forsterkarutstyr og Quad ELS 57 elektrostatar) når ein skal demonstrere at det faktisk var gode vilkår for musikkavspeling også før Stones og Beatles fann på å gje ut plater. Vintagepickupen framfor alle, vil eg tru..

Har høyrt pickupen i tre ulike utgåver ved tre høve, og må seie at det uansett er ein sak som byr på godlyd med noko romantisk preg. Eg hadde såpass lang pause mellom dei tre hendingane (som alle var på framande anlegg) at eg ikkje kan hugse skilnadar (heller ikkje kva nummer - Gold trur eg ikkje det var) mellom desse tre. Men dei var ikkje superoppløyste, då heller meir i retning som ein Denon DL 103 med godt lydbilde. Dei (to av dei, iallfall) måtte ha eit helsikes stifttrykk for å oppføre seg i rilla.

Så eg kan nok ikkje hjelpe deg. Retipping er alltid spennande, det kan gjerne verte noko heilt anna enn originalen, men ikkje nødvendigvis dårlegare, sjølv om det også skjer innimellom.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.603
...takker for innspill så langt!

SPU-en er retippet av hr Lukaschek (mannen bak Benz-pickupene), gjennom Hifi-Guiden på Hamar. Den nye nålen er visstnok en Gyger (Geiger?) slipning. Anyway låter det helt fenomenalt!

Jeg har en Garrard 301 med Audio Tecnica 12" arm. Går og venter på en 45 kilos plint i gresk skifer med separat 20-kilos "armstativ" i kirkeklokke -bronse. Har gode forhåpninger om at denne kombinasjonen blir magisk.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det høres ut som en seriøs plint du har på vei der. Hvilken utgave av 301 er det du har da?

nightpuma

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.603
her er´n. Min Garrard er maken til den på bildet, kremfarget oil bearing (bortsett fra at jeg har "stroboskop-tallerken" og (Garrard) korkmatte.

Gleder meg veldig til å smelle sammen dette og begynne lyttingen!

Vedlegg

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
I see. Jeg har kun hørt 401/Ortofon arm+spu og det svingte skikkelig. Du skriver kanskje litt når alt er på plass? Jeg holder selv på med en Thorens TD124, men jeg er ganske nysgjerrig på 301 sine kvaliteter.

Asbjørn

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.603
Kjøpte min G 301 fra Sverige av en trivelig skipsmaskinist. Betalte 6.000 for spilleren og en Audio Tecnica at 16 12" arm + et billig at-element og en litt jalla, men slett ikke dårlig lydende finer-plinth.

Med en dl 103 låt dette mye tøffere, mer dynamisk og mye, mye mer , musikalsk enn min forrige rigg:

opera lp2 - 25.000 (?)
Mørch dp6 - 15.000 (?)
Benz reference - 16.000 (?)

Altså - en vinylrigg fra 1959/1970/ 1970 til ca 7.500 som grisebanker en "moderne" rigg til 56.000. IMVHO

Har også hatt vesentlig dyrere vinylrigger (sme, clearaudio, Lyra parnassus, Michell gyro, osv, osv...)

Den nye plinthen og "arm greia" koster ca 13.000, mao en totalkost på drøye 20 lapper, ink en retippet spu gold.

Best?

Vet ikke ennå, men vedder mine familiejuveler på at dette er blant de 10 beste vinyl-avspillere i verden. Og, hvis du syns spu låter "gammeldags", kan du kjøpe en spu silver-meister, som etter sigende skal være mer til de som trakter etter mer moderne vinyl-lyd. Den koster ca 10 lapper.

Neste prosjekt: en 12" mono arm, som også skal emballeres i 20 kg kirkeklokke-bronse, med en denon mono-pickup (til den fyrstelige sum av nok 800 her på sentralen). Send pm, hvis noen har en til salgs!)

Dette er det som gjør at jeg fremdeles (etter 40 år som entusiast) syns at denne hobbyen er gøy!

Thorens td 124 er en fabelaktig spiller. 401 også. Når det gjelder vinyl, er fktisk hestekrefter viktig. For å sitere en god hifi-venn (og en legendarisk norsk plateprodusent) "du får ikke dynamikk av noe som er drevet av et fiskesnøre" ;D ;D ;D

Topp Bunn