Kjøpte min G 301 fra Sverige av en trivelig skipsmaskinist. Betalte 6.000 for spilleren og en Audio Tecnica at 16 12" arm + et billig at-element og en litt jalla, men slett ikke dårlig lydende finer-plinth.
Med en dl 103 låt dette mye tøffere, mer dynamisk og mye, mye mer , musikalsk enn min forrige rigg:
opera lp2 - 25.000 (?)
Mørch dp6 - 15.000 (?)
Benz reference - 16.000 (?)
Altså - en vinylrigg fra 1959/1970/ 1970 til ca 7.500 som grisebanker en "moderne" rigg til 56.000. IMVHO
Har også hatt vesentlig dyrere vinylrigger (sme, clearaudio, Lyra parnassus, Michell gyro, osv, osv...)
Den nye plinthen og "arm greia" koster ca 13.000, mao en totalkost på drøye 20 lapper, ink en retippet spu gold.
Best?
Vet ikke ennå, men vedder mine familiejuveler på at dette er blant de 10 beste vinyl-avspillere i verden. Og, hvis du syns spu låter "gammeldags", kan du kjøpe en spu silver-meister, som etter sigende skal være mer til de som trakter etter mer moderne vinyl-lyd. Den koster ca 10 lapper.
Neste prosjekt: en 12" mono arm, som også skal emballeres i 20 kg kirkeklokke-bronse, med en denon mono-pickup (til den fyrstelige sum av nok 800 her på sentralen). Send pm, hvis noen har en til salgs!)
Dette er det som gjør at jeg fremdeles (etter 40 år som entusiast) syns at denne hobbyen er gøy!
Thorens td 124 er en fabelaktig spiller. 401 også. Når det gjelder vinyl, er fktisk hestekrefter viktig. For å sitere en god hifi-venn (og en legendarisk norsk plateprodusent) "du får ikke dynamikk av noe som er drevet av et fiskesnøre" ;D ;D ;D