Hired guns - film om sessionmusikere

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
Denne filmen er ikke akkurat ny så det er sikkert en del som har sett den allerede, men det er svært severdig. En dokumentar om session-musikere, hovedsaklig folk som henger i Nashville og Los Angeles og som er på A-listen av sessionmusikere. Her er det mye fryktelig dyktige musikere, en god bråte karakterer og et fascinerende innblikk i livet til folk som er de dyktige bak stjernen. Om noen har vært på Alice-Cooper - konsert og tenkt over at selv om fyren drar på årene og ikke er hva han en gang var så er bandet top, top notch så får man også forklaringen her. Det er et relativt ltie antall musikere som spiller på "alt" som gis ut av plater.

Fenomenet er ikke begrenset til USA - Geir Sundstøl (han som står anonymt ytterst til høyre på Young Niels - konsertene) ble påsått å være den mest spillte musiker i Norge på radio siden han spiller på et nær absurd antall plater.

om man tankler litt reklame så ligger filmen i sin helhet her

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
2.853
Sted
Polen
Takker! Surret nettopp på Netflix for å finne noe å glo på. Denne er midt i blinken.

Brave-nettleseren taker reklamen :)

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
Ingen årsak. Jeg mener vel alle som er mildt interessert i musikk bør se denne filmen. Jeg så den for en tid tilbake og min faste kompisgjeng gikk nok etter hvert lett lei av at jeg fortalte om anekdoter derfra.

Minneverdig teaser: Steve Lukather fra Toto, som spillte gitar for Micael Jackson, forteller om hvor håpløse han synes Jacksons låter faktisk var og mente bestemt at dette aldri kunne bli noe. Eller hvordan man kommer fra å spille for en "Disney-stjerne" til å spille gitar for Alice Cooper uten audition og senrere FIve Finger Death Punch eller at nevnte Copper og Kiss i mange år hadde samme trommis da de aldri turnerte samtidig. Og så burtetter.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
2.853
Sted
Polen
Denne er forresten også veldig bra, om sekstitallets studiomusikere i Los Angeles.

Topp Bunn