High Fidelity´s effektforsterker 1982

gaasbu

Medlem
Ble medlem
07.10.2013
Antall liker
3
Forsterkeren har vært utlånt til avkom og og deretter lagret noen år. Nå trengs en ny forsterker i familien og den ble hentet fram . Ingen katastrofe ved påslag. Sjekk av DC på utgang viste 270mV på ene kanal.Justering av potmeter hadde ingen virkning. Koblet fra DC servo og sveipet hele potmeteret - konstant 270 mV. Sjekket spenningen på to angitte målepunkter. Litt skjeiv mellom + og -. Lot seg justere ved hjelp av DC potmeteret. Såpass innenfor at i følge instruksjonen skulle inngangstrinnet være OK. Utgangstransistorene er ikke brent. Tomgangstrømmen lar seg justere uten problem.
Kan noen gi meg tips.
Hilsen Gaasbu

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.117
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Har du ett sjema å poste ? Regner med du har shorted input her . Fort å gæli om feed back kretsløpet er brutt eller brent motstand kan det sje .I ett symmetrisk push pull .Da er det i realiteten off settet i powertransene du ser .
Railene skal være like ; pos / neg , iht PG på PSU . Sjekk og kontinuitet mellom SG og PG på driver PCB , vanlig vis 0 eller 10 ohm , sjekk og PCB driver spenninger

gaasbu

Medlem
Ble medlem
07.10.2013
Antall liker
3
Jeg hadde ikke ventet svar i løpet av et par timer. Fabelaktig å kunne motta krisehjelp. Når jeg skulle slå på forsterkeren i dag sviktet nettbryteren (type Tandberg trykkbryter),så jeg må vente noen dager med videre feilsøking. Jeg har naturligvis ikke kortsluttet signalkabel. Jeg anser meg som faglig ganske dum, men gir meg ikke så lett. Hadde ikke tatt i en loddebolt når jeg startet dette prosjektet for snart 40 år siden. Sanket deler, print avklipp og aluminium profiler fra en skraphandel.Printene var greie å håndtegne Forforsterker prosjektet var mer komplisert. Tegningene i bladet var forminsket. Ingen kopimaskin med størrelsejustering den gang, så redningen ble forstørrelsesapparatet i mørkerommet, Dobbeltsidig print. Ganske artig å håndtegne. Gamle gubber har lett for å mimre
Legger ved litt lesestoff(har dessverre klusset på tegningen) og foto. Er fortsatt optimistisk

Vedlegg

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.012
Torget vurderinger
2
Husker jeg fikk kopiert tegningene til forforsterker i rett størrelse hos Bang & Olufsen forhandleren i Haugesund.
Hadde "ordnet" meg tykke kobberplater fra arbeidsplassen 😛.
Hadde jo da tydeligvis ingen begreper på hva som var praktisk mulig 😁

Den kasskode koplede effekttrinn fikk jeg heller aldri til å fungere. Det var alltid ett av trinnene som røk når jeg koblet opp.
Dyre Sanken transistorer røk. Gav opp.
Den hobbyen passet ikke mitt hode ☹

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.117
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Husker jeg fikk kopiert tegningene til forforsterker i rett størrelse hos Bang & Olufsen forhandleren i Haugesund.

Den kasskode koplede effekttrinn fikk jeg heller aldri til å fungere. Det var alltid ett av trinnene som røk når jeg koblet opp.
Ja jeg holdt på å bygge den selv men ombestemte meg da jeg så hvor mye problemer de fikk de som bygget dem . Jeg tok en Borbely servo 100 " istedet og så alldri tilbake : )

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.117
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg hadde ikke ventet svar i løpet av et par timer. Fabelaktig å kunne motta krisehjelp. Når jeg skulle slå på forsterkeren i dag sviktet nettbryteren (type Tandberg trykkbryter),så jeg må vente noen dager med videre feilsøking. Jeg har naturligvis ikke kortsluttet signalkabel. Jeg anser meg som faglig ganske dum, men gir meg ikke så lett. Hadde ikke tatt i en loddebolt når jeg startet dette prosjektet for snart 40 år siden. Sanket deler, print avklipp og aluminium profiler fra en skraphandel.Printene var greie å håndtegne Forforsterker prosjektet var mer komplisert. Tegningene i bladet var forminsket. Ingen kopimaskin med størrelsejustering den gang, så redningen ble forstørrelsesapparatet i mørkerommet, Dobbeltsidig print. Ganske artig å håndtegne. Gamle gubber har lett for å mimre
Legger ved litt lesestoff(har dessverre klusset på tegningen) og foto. Er fortsatt optimistisk
Ja du har jo bra underlags matriell , så feil soking blir lettere
Jeg ser undersiden av PCB er forsterkede kretsløp baner , de burde egentlig være fortinnet helt ut til komplette baner .Det samme for skrue gjnnom føringene o power transene .Skruer / muttre ville jeg byttet . De er ofte over tid gjenstand for korosjon og overgangs motstand , selv om underside mutter / skrue er loddet til printet .Jeg har hatt tilfeller med helt avbrudd til ett par ohm i overgangs resistans på TO3 hus skrue til print bane , og det er no go "Så jeg ville gått runden visuellt i første omgang , loddinger , varmgange komponeter , Sjekk opp FB kretsen fra utgang med komponeter og verdiene og at du har PSU gnd og ref til pgnd og sgnd til input og output "Da har du litt å finne på til du får strøm igjen :)
Dette kan du sjekke strøm løst :)

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.780
Mener å huske at jeg fik den til å virke, men det var ikke en vellydende konstruktion.

gaasbu

Medlem
Ble medlem
07.10.2013
Antall liker
3

Synd at du var uheldig. Tror det kan være litt tilfeldigheter og flaks. Etter at jeg bygget effektforsterkeren syntes min sønn at jeg kunne bygge en til han også. Da var den nye kaskodekoplede lansert. Han fikk hjelp av en kamerat til å foto produsere printet. Husker ikke om han kjøpte ferdig komponentpakke. Prosjektet kom i hvert fall greit i havn. Stor takk til High Fidelity ,Det var tider det. HiFi bladene i dag er mest lekre fargebilder. Du får ikke samme forhold til hobbyen

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.172
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
High Fidelity var ikke særligt heldige med mange af deres forsterker-konsktruktioner.
Noen som husker deres IGBT konstruktion??
De eksploderede også på stribe :LOL:

gaasbu

Medlem
Ble medlem
07.10.2013
Antall liker
3
Mener å huske at jeg fik den til å virke, men det var ikke en vellydende konstruktion.
Mener du den opprinnelige effektforsterkeren eller den kaskade koplede? Jeg fikk aldri sammenliknet de to direkte. Sammenliknet med en 100W Kenwood effektforsterker syntes jeg den gamle låt uanstrengt behagelig Brukte selvlagete Voigt horn

gaasbu

Medlem
Ble medlem
07.10.2013
Antall liker
3
Ja du har jo bra underlags matriell , så feil soking blir lettere
Jeg ser undersiden av PCB er forsterkede kretsløp baner , de burde egentlig være fortinnet helt ut til komplette baner .Det samme for skrue gjnnom føringene o power transene .Skruer / muttre ville jeg byttet . De er ofte over tid gjenstand for korosjon og overgangs motstand , selv om underside mutter / skrue er loddet til printet .Jeg har hatt tilfeller med helt avbrudd til ett par ohm i overgangs resistans på TO3 hus skrue til print bane , og det er no go "Så jeg ville gått runden visuellt i første omgang , loddinger , varmgange komponeter , Sjekk opp FB kretsen fra utgang med komponeter og verdiene og at du har PSU gnd og ref til pgnd og sgnd til input og output "Da har du litt å finne på til du får strøm igjen :)
Dette kan du sjekke strøm løst :)
Bukker og takker, Kommer tilbake med forhåpentlig gledelige nyheter. Nå må jeg også ta meg av en brent Kina lapskaus forsterker. Starter nok en tråd om billige Kina kits

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.780
Mener du den opprinnelige effektforsterkeren eller den kaskade koplede? Jeg fikk aldri sammenliknet de to direkte. Sammenliknet med en 100W Kenwood effektforsterker syntes jeg den gamle låt uanstrengt behagelig Brukte selvlagete Voigt horn
Faktiskt lavede jeg begge to. Sidstnævnte var ikke helt tosset. Men det var dengang. Det er vel var 30 år siden og meget vand er løbet igennem bækken siden det. Idag tror jeg, at vi har fået langt bedre udstyr på alle fronter. Nu foretrækker jeg klart meget kraftigere forstærkere som du kanskje også kan se i min tråd.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.780
High Fidelity var ikke særligt heldige med mange af deres forsterker-konsktruktioner.
Noen som husker deres IGBT konstruktion??
De eksploderede også på stribe :LOL:
Deres forforstærker var nu ikke så dum. Deres elektroniske delefilter var ustabilt. Kan huske der var en ellledning tæt på bagsiden af kabinettet og det fik filteret til at ryge.

Topp Bunn