High-End utstyr

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Mitt inntrykk er at det er flere medlemmer på sentralen som har High End utstyr, og som er villig til å betale det det koster for å komme opp på det lydmessige kvalitetsnivået som dette utstyret gir oss. Og ja, det er faktisk lydmessig forskjell på "billig" utstyr og "dyrere" utstyr. Jeg tror at de fleste som er villig til å bruke svært mye penger på denne hobbyen er opptatt av det lydmessige sluttresultatet. Et annet faktum er gjerne at det ikke er alle som er økonomisk i stand til å bruke store pengesummer på dyrt High End utstyr, selv om de kanskje kunne tenke seg dette. Vær heller glad for at det er personer som har råd, og investerer i dette kvalitetsutstyret, og som er villig til å dele sine erfaringer med andre. Dette gjør at mangfoldet på sentralen blir større, og at flere får innblikk i også High-End skiktet av utstyr.

Hilsen
Endre
De som er her på sentralen er vel et fåtall av de som kjøper "high-end"

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.340
Torget vurderinger
1
Hva skal vi egentlig med «High-End»? Begrepet er antagelig et markedsføringsbegrep, som relaterer seg til den øvre delen av markedet. Det brukes ofte for å «retferdiggjøre» en høyere pris på ting og tang, enn det som eller ville har vært «normalt». I mine ører er begrepet i haifai sammenheng ganske ubrukelig. Det er riktig nok mange som ønsker å smykke seg med at husalteret er high end, sågar ekte high end (akkurat som om det er noe som er uekte high end), tilsvarende vil en selger ofte bruke begrepet om ting og tang for å gi et inntrykk av ekslusivitet, ytelse m.v. enten for å ta seg bedre betalt, eller for å selge mer. Personlig synes jeg «State of the art» er et bedre begrep (i den grad noe av dette er noe annet en ord), i den forstand at det kun er myntet på det beste av det beste, begrepet er mao mer presist og teknisk orientert (hvilket potensielt sett kan være problematisk for enkelte subjektivister). På den annen side er «state of the art» mer eksluderende og sekterisk, det er maksimalt en håndfull produkter i hver produktgruppe som faller inn under begrepet. Morroa framkommer først når det går opp for folk at «state of the art» for audiokabler er tilgjengelig for litt vekslepenger, i motsetning til «High end» audiokabler i pen innpakkning som fort koster noen frognertiere.

mvh
KJ

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
304
Artig definisjon.  Bose er altså en sterk kandidat til high end-stempelet etterhvert...  
Eller: hvor hadde du tenkt å legge den prisgrensen?
Grensen går der 99,5% av oss må melde pass ;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det må være umulig å definere dette begrepet. Mest fordi det i løpet av sin historie har hentet næring fra høyst ulike og innbyrdes motsridende elementer. Et eksempel: Status vs musikkopplevelse. Likevel blir det hyppig brukt, fordi det er innarbeidet i det audiofile/kommersielle vokabularet. Mer som en indikasjon eller assosiasjonsvekker enn presis beskrivelse.

Mer interessant kunne spørsmålet om hvorvidt vi har behov for en definisjon være. Har vi et behov for en gjengs oppfatning av hva som er meget eksklusiv og/eller eksepsjonelt god lyd? Altså en objektivering av strengt tatt subjektive lyd- og musikkinntrykk. Slike bestrebelser kan fort ende i like ørkesløse diskusjoner som dem om kabler. I motsetning til i livssynsdebatten, er jeg sterk tilhenger av pluralisme/mangfold i audiofile fora, der formidlingen av glede og entusiasme i opplevelsen av lyd og musikk av mange slag bør blomstre. Da blir spørsmålet om noe er high end eller ei sekundært.

Mvh  
Hei!
Støttes!
Siden begrepet allerede er i bruk, kan det være greit nok med debatt rundt det, men selve begrepet er uinteressant (imo)

Til jekri;
<Begrep som eier er opptatt av> da vil jeg legge til, kanskje i større grad selger(e) ;)

Mvh.KW

S

slowmotion

Gjest
Dessuten er vel begrepet "high end" utgått på dato...

;)

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
I et tidligere innlegg trakk jeg selve begrepet i tvil, fordi det var vagt og kunne skape mindre heldige holdninger til eget utstyr og fine musikkopplevelser. Hovedpoenget må jo være at en kan ha fullverdige musikkstunder med annet enn grisedyrt utstyr som er godkjent av folk som mener seg å tilhøre en elite av penger og peiling.

Men ting er sjelden bare svart/hvitt her i verden. High end avføder mye godt også. Finansiering av forskning og utvikling, trickle-down og - ikke minst - et velassortert bruktmarked. Det siste bør man vise litt ærbødighet for: Det er ikke få som på denne måten har fått eie staselige kvalitetsprodukter som ellers ville vært utenfor rekkevidde.

Dessuten: Misunnelse blir aldri et positivt fenomen, uansett hvor mye forakt, frustrasjon og velpleiet harme en måtte legge i den. Den positive varianten kunne være å nyte ønskene og drømmene, for forventningen er ofte søtere enn oppnåelsen.

Mvh

S

slowmotion

Gjest
Skal prøve å ikke være for negativ,
men jeg har det med å være stor i kjeften... ;)

Men hvis jeg husker riktig begynte vel Hi-end begrepet å bli sånn passe utvanna allerede midt på '90-tallet.
Derav nye begreper som "ekte high end" og "the highest end" osv? "Sota" er jo også mye brukt, som tidligere nevnt her på tråden...
Den alternative bevegelsen slo jo til med "ultra-fi", og så ble det begrepet
også utvanna etter hvert. Nå betyr vel ingen av de begrepene noen ting lenger etter min mening.
For meg er det nesten negativt hvis noe blir begnet som high end i våre dager.
Da ser jeg for meg noe forgyllt overpriset junk.

Skal holde kjeft nå...

;)

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Den som først tok i bruk high-end, var så vidt meg bekjent,hi-fi guruen over alle, Harry Pearson (mr absolute sound).
Tror ikke det er mange som har hørt på så mye eksklusivt og vellydende utstyr som den karen.

Han kom vel ikke på noe "bedre" uttrykk å bruke for å beskrive det ypperste av det han testet.

At begrepet "high-end" blir brukt om det meste av utstyr i den bedre ende får vi vel tilskrive ivrig markedsføring av bransjen generelt.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Husker første gang jeg støtte på high end-begrepet i en hifi-katalog. Og den eneste fellesnevneren jeg så var: høy pris, glinsende og tacky design. Lyden var grei nok, men begrepet rommer tydeligvis ingen entydighet hva lyd angår.

Tidligere hadde jeg en Electrocompaniet ECI-2. Den var i sin tid definert som en liten high end-forsterker. Den er bygget i 90-tallets high end-minimalisme: ingen fjernkontroll, ingen hodetelefonutgang, få linjeinnganger. Og høyttalerutgangene aksepterer ikke engang bananplugger. DRIT! Men lyden var absolutt god.

I vår kjøpte jeg meg en Denon PMA-1500mk2, en forsterker jeg aldri har hørt omtalt som "high end", bare som en "god hifi-forsterker". Denne har nemlig fjernkontroll, hodetelefonutgang og jaggu aksepterer ikke høyttalerterminalene ALLE former for tilkobling også, gitt. Den har MYE kraftigere strømforsyning enn ECI-2, samt en dual mono-oppbygning.

For å gjøre en lang historie kort: PMA-1500 spiller fletta av ECI-2 på alle måter, og er dessuten MYE mer brukervennlig. Men den er ikke en high end-forsterker, slik som ECI 2, må vite. Sikkert fordi den har svart aluminiums-design, og ikke Electrocompaniets pompøse fremtoning:)

Så "high end" betyr ikke noe annet en høy pris, "liksom-lekkert" design, fullstendig ubrukelige betjeningsmuligheter og generelt GREI lyd (ingen high-end-produkter låter jo direkte dårlig, såvidt jeg har hørt).

Men THAT'S IT! :):)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Dette blir jo å vri saken om vellydende og gode hifiprodukter over på et helt annet felt; nemlig at enkelte (et fåtall antakelig) er villige til å betale ekstra for status med dyre produkter.
Vel og greit fins sikkert slike folk, men jeg tviler på at de er i et slikt antall, ikke minst her på hfs, at de er verdt å nevne i denne sammenhengen..

Mvh Vidar P
Dette Jekri nevner er en velkjent effekt i markedsføringssosiologien. Den første akademiker som omtalte dette var den norskættede amerikaneren, sosiologen Thomas Veblen (derav "Veblen effekten). En meget viktig side ved forbruk av statusvarer/tjenester er nettop det å vise de frem. Dette er helt grunnleggende i markedsføringsfaget, og at disse tankene har nådd frem til hifiverdenen bør ikke overraske. Når et high-end produkt utvikles, så legges det stor vekt på at det skal se dyrt ut. Hvorfor skulle Linn/Tiefenbrunn ellers stjele grunntrekkene fra Thorens og lage en rådyr, eksklusiv verdsjon av TD 150? Veblen levde rundt år 1900, så dette er jo ikke nytt.

Topp Bunn