"High-end" subkabel (RCA)

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
71
Torget vurderinger
11
Ifølge produsentene av signalkabler må kablene for sub nødvendigvis være tilpasset formålet, altså "spesialkabel" for subfrekvensene. Nå vet jeg ikke om det stemmer, men er det noen som kan anbelfale en (meget) god kabel...? Ønsker selvsagt å få mest mulig ut av suben min... :)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
For noe tullball. At derimot ikke alle/mange kabler gir dyp, ren bass er en annen sak. Jeg sliter med å anbefale noe, hold på penga og prøvelytt!

Mvh. RS

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I den grad det er av interesse; her er jeg helt på linje med Solhaug; dette er tullball.

Siden du bruker REL, så bør du (dersom du har et "ordinært" oppsett) bruke highlevel inngang og den medfølgende kabel til det. Ferdig med det.
Optimalisering kan du heller gjøre ved å finne rett plassering, volum, fase og delefrekvens; det er MYE viktigere enn hvilken kabel du bruker..  Skal du etter det ha enda bedre lyd fra subwoofer enn du har, kjøp en bedre subwoofer, ikke begynn en kabelrunddans til mange penger uten resultat.

På highlevel på en REL er det et eneste poeng, og det er at kabelen skal være lavkapasitiv, som den medfølgende kabelen. Om du mener du hører forskjell til det bedre med en annen kabel, så skal du vite at jeg iallefall vil være svært skeptisk til en slik observasjon.

Mvh Vidar P

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
71
Torget vurderinger
11
Hei og takk for svarene! Ja, jeg må si at jeg litt skeptisk til dette med at man bør bruke en dedikert subkabel, men tenkte å høre om det var noen brukere med erfaringer på dette området. Ser også at flere kabelprodusenter har egne kabler for dette... Ellers er jeg enig i at jeg bør bruke høynivå-kabelen og gjør dette med god erfaring, men jeg bruker også subens ordinære linjeinngang - da i forbindelse med filmtitting og enkelte musikk DSP-modus på Meridianen (som feks Trifield). Mvh Ole

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Tara Labs lager en kabel som heter RSC sub, den fåes med både RCA og XLR plugger.
Brukte XLR varianten mellom Krell showcase og Velodyne DD18, det fungerte ypperlig hos meg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Supra DAC fikk i sin tid mye skryt for god bass. Husker ikke hvilket blad det var. Eltek har kabelen for kr. 58,- pr. meter, som skulle være til å betale.

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
71
Torget vurderinger
11
Takker for svar og innspill. Noen andre som har meninger/tips/erfaringer? Mvh Ole

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
215
Torget vurderinger
19
Vidar P skrev:
I den grad det er av interesse; her er jeg helt på linje med Solhaug; dette er tullball.

Siden du bruker REL, så bør du (dersom du har et "ordinært" oppsett) bruke highlevel inngang og den medfølgende kabel til det. Ferdig med det.
Optimalisering kan du heller gjøre ved å finne rett plassering, volum, fase og delefrekvens; det er MYE viktigere enn hvilken kabel du bruker.. Skal du etter det ha enda bedre lyd fra subwoofer enn du har, kjøp en bedre subwoofer, ikke begynn en kabelrunddans til mange penger uten resultat.

På highlevel på en REL er det et eneste poeng, og det er at kabelen skal være lavkapasitiv, som den medfølgende kabelen. Om du mener du hører forskjell til det bedre med en annen kabel, så skal du vite at jeg iallefall vil være svært skeptisk til en slik observasjon.

Mvh Vidar P
Hva betyr lavkapasitiv? Har laget en kabel til min REL av Supra Rondo 3x2,5. http://www.mamut.net/dynabel/subdet172.htm
Blir dette feil?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lav kapasitans og evt høy induktans. Måles i hhv F og H. Det er hva kabelen skal ha. Det fremgår ikke av linken din.

Men jeg må få spørre; hvorfor så feite kabler for å frakte ørsmå styresignaler i nær sagt milli-ampere størrelsesorden?

Mvh Vidar P

Topp Bunn