High End Matlaging

J

J.J

Gjest
Det er jo mange her inne på HFS som er noen virkelige gode kokker. Til manges store inspirasjon og glede.
Og det og lage et måltid er jo for mange en berikelse for seg selv / sambo og venner.
En sier jo: bruk så gode råvarer som mulig .... for å få et godt .. eller et perfekt resultat da :D

Det jeg lurer på .. Det er HVOR dere skaffer dere disse supre råvarene ....

Adresse eller aller helst link om det er tilgjengelig. Først og fremst Adr/linker her i Norge, det skal være lett og få tak i.
Om det er noen som har bra erfaring med utenlandske butikker er det og ok å ta med.

Fortell gjerne hva som er spesielt på stedet eller annet som er verdt og nevne.

Jeg vil at denne tråden kan bli til inspirasjon for mange ... ALT som er av høy kvalitet til baking - desserter eller til mat,
er velkomment.

Jeg så en i en annen tråd her idag - som jeg ikke har erfaring med selv, men utvalget ser bra ut.

Paradiso Import

Bon Apetit

/JR

N

nb

Gjest
I Oslo er det en del butikker med godt utvalg og betjening med peil - noen av de er:

Fromagerie på Majorstuen (Ost og spekemat)
Jacob's på Holtet (dagligvarebutikk med stor delikatesseavdeling)
Skafferiet på Frogner (søndagsåpent)
Gutta på Haugen på St.hanshaugen
Fjeldberg Fisk & Vilt på Frogner
Fenaknoken i sentrum
Smart Club har faktisk ganske bra utvalg selv om det er en lidelse å være der...
På Grønland og Tøyen har en del innvandrersjapper enormt utvalg i frukt og grønt.
Strøm-Larsen (slakter på Torshov). Pølser og kjøttvarer.

En av mine favoritter utenfor allfarvei er Annies pølsemakeri på Ringebu. Vel verdt et besøk om man kjører gjennom Gudbrandsdalen. Mye bra pølsevarianter der.

Ellers har Rema 1000 nå veldig bra fersk entrecôte fra Sør-Amerika til en rimelig penge. Se etter pakkene det står "Craig's kjøkken" eller noe slikt på og som er på 600g - skal ta knekken på en slik en om en liten halvtime selv. De har også noen gode som heter "King Size Entrecote" - norsk kjøtt i pakker på 400g, har kun prøvd sistnevnte et par ganger men det har vært veldig bra. Skåret fra den tykkeste delen av entrecôten.

Og det viktigste av alt: Spis pakistansk mango i sesongen nå og du vil grine når den er over og må ta til takke med såkallet spisemoden mango fra Bama. Det er ikke mulig å få mer velsmak pr. krone enn du får i en pakistansk mango. I Oslo har "alle" innvandrerbutikker det, sikkert også mulig å skaffe i de andre byene i alle fall. Livet blir aldri helt det samme etterpå.

Jeg er for øvrig av den oppfatning at en del delikatessebutikker er oppskrytt - det er trivelig å være der, men vareutvalget kan man få mange steder til en rimeligere penge.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.935
jan#jan skrev:
Det er jo mange her inne på HFS som er noen virkelige gode kokker.
Du må ikke høre på alle som har forlest seg på kokebøker. Forskjell på teori og praksis, vet du. ;D

V

vredensgnag

Gjest
Pink_Panther skrev:
jan#jan skrev:
Det er jo mange her inne på HFS som er noen virkelige gode kokker.
Du må ikke høre på alle som har forlest seg på kokebøker. Forskjell på teori og praksis, vet du. ;D
Herlig bidrag, Pink. Veldig konstruktivt.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.129
Torget vurderinger
4
nb dro gjennom det meste ser det ut til, men vil legge til Olivers & Co.
Uovertrufne på oliven, olivenoljer etc.

De har flere butikker i Oslo i tillegg til Kristiansand, Sandnes, Stavanger og Ålesund.

V

vredensgnag

Gjest
Det kan lønne seg å snakke med dem som står i ferskvarediskene i ulike supermarked. Spør om når de får inn fiskeforsyninger, for eksempel.

Og prøv å bli rutinert når det gjelder å velge kjøtt fra disk eller ferdigpakket. Her i Norge presterer Nortura å ikke skille mellom premium og standard kjøttkvalitet. Alt legges ut usortert og til samme pris. Kjøtt er bedre jo nærmere utløpsdato det er, og grunnet norske regler bør det også få oversitte den datoen.
Så når utløp nærmer seg, og kjøttet er i ferd med å bli godt, legges det ut på salg.

Jeg plukker mørbrad, entrecote og ytrefilet fra vanlig kjøttdisk og får spørsmålmfra venner om hvorfor jeg alltid har godt kjøtt på bordet. Det har sine fordeler å være halvt argentinsk.

Vil ellers advare mot kjøtt fra Rendalen slakteri. De som slakter er dårlige på fiberretninger og det kjøttet er sjeldent godt. Overpriset.

Fikk nylig en Fromageriet like utenfor utgangsdøren, farlig. Den ligger i Bogstadveien, ved Riddervolds plass.

V

vredensgnag

Gjest
I det hele tatt må vi få kultur i Norge for å avvise dårlige varer, slik de gjør i Danmark, Frankrike og andre steder.
Ta til takke med det man får holder ikke.

Norge er det rare landet der selv en fiskeforhandler som Knutstad og Holen kan gå feil, og ende opp med å levere dårlig fisk til en hel region, til tross for egne forsyningslinjer!

http://wap.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17408838

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.040
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
vredensgnag skrev:
I det hele tatt må vi få kultur i Norge for å avvise dårlige varer, slik de gjør i Danmark, Frankrike og andre steder.
Ta til takke med det man får holder ikke.

Norge er det rare landet der selv en fiskeforhandler som Knutstad og Holen kan gå feil, og ende opp med å levere dårlig fisk til en hel region, til tross for egne forsyningslinjer!

http://wap.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17408838
Poeng.
Det er pinlig hvor dårlig Norge generelt er på fisk til forbruker.

Nylig tilbake fra Italia, der jeg raskt konstaterte at italienerne generelt kan fisk bedre enn oss. Mye bedre. Enkelhet, og kritisk forhold til råvaren, er det som gjelder. Jeg er vanligvis kresen og skeptisk til fisk når jeg er ute og spiser, men de italienske spisestedene leverte rein kvalitet hele veien. De skjønte ikke helt spørsmålene mine da jeg lurte på hvordan de fikk det til, det er bare det at de syns maten er viktig.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.129
Torget vurderinger
4
Fiskeriet på Youngstorget overtok da tradisjonsrike Erling Moe la inn årene.

De er visst også i Sandvika.

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.838
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Hmm, ja, nå spesifiserte du NORSKE butikker jan#jan, men i mitt hjørne av Østfold, strekker vel Norge
seg omtrent ned til Trolhättan......... 8)

Så da anbefaler jeg samme sjappa jeg nevnte annensteds her på forumet:

Stene kött & Livs, like utenfor Strømstad. Upretensiøs, med fornuftige priser og god service.
Det er kjøttdisken og utvalget i kjøtt generelt jeg snakker om altså, bare så det er klart. ;)

Vennlig hilsen

Morten

J

J.J

Gjest
Lagga skrev:
Hmm, ja, nå spesifiserte du NORSKE butikker jan#jan, men i mitt hjørne av Østfold, strekker vel Norge
seg omtrent ned til Trolhättan......... 8)

Så da anbefaler jeg samme sjappa jeg nevnte annensteds her på forumet:

Stene kött & Livs, like utenfor Strømstad. Upretensiøs, med fornuftige priser og god service.
Det er kjøttdisken og utvalget i kjøtt generelt jeg snakker om altså, bare så det er klart. ;)

Vennlig hilsen

Morten
Tar ikkeno lengre tid til Strømstad enn til Oslo ;) omtrent daah.... ;D

Bra at folk har mange gode erfaringer ... og mer vil vi ha :D

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Ikke sikker på om kreps er High End Mat,men det veldig godt.Kjøpte 5kg idag og er igang med koking.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.647
Torget vurderinger
24
Mmmm.. havskräftor.. godis! Det beste jeg får av skalldyr, dersom de er helt ferske og nykokte. Ikke alltid lett å få tak i her i Oslo desverre, restaurantene nasker til seg det meste.

Kan noen tipse om en lokal leverandør som har bra saker, innen 5-6 mils omkrets så er jeg lutter øre!

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Har en kamerat som fisker kreps.Han fisker hele året og jeg liker også dette veldig godt.Enkelt å tilberede er det også.Så er det ikke vondt med noe godt i glasset til heller.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
pengesluk skrev:
Mmmm.. havskräftor.. godis! Det beste jeg får av skalldyr, dersom de er helt ferske og nykokte. Ikke alltid lett å få tak i her i Oslo desverre, restaurantene nasker til seg det meste.

Kan noen tipse om en lokal leverandør som har bra saker, innen 5-6 mils omkrets så er jeg lutter øre!
Hadde du sagt 50 - 60 mil...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.647
Torget vurderinger
24
Kanskje ikke på daglig basis men det går da transport....

Hadde i noen år en bekjent ved Bergen, han drev proff med hummer og sendte meg en isoporkasse med levende saker ca. 2. hver fredag - større hummer som ikke var så aktuelle for restauranter, og s.k. vrakhummer som kunne mangle en klo el.l. Jeg bet. 190,-/kg. Det var paradisiske tider det - nå har han desverre gitt seg.

C

Cappuccino

Gjest
Hva! Handler ikke denne tråden om strømkabler og dempeføtter til komfyren? @@@ ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.935
lakki_luke skrev:
Har en kamerat som fisker kreps.Han fisker hele året og jeg liker også dette veldig godt.Enkelt å tilberede er det også.Så er det ikke vondt med noe godt i glasset til heller.
Er det ikke sesongfiske på kreps?

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
221
Fangstsesong er fra september til desember på sjøkreps

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Når Ålesund mangler fiskedisk med ferskvarer og "hårreheitingane" handler rimete fiskeblokker på Rema,
når kartellvirksomheten til landbruket blander Limousine og NRF uten merking,
når Mattilsynet skal kondemnere hver jævla ostebu langs fjellvegen...
og Senterpartiet synes å fremstå som fagbevegelse og regjerings-lim...
Da er det laaangt igjen til Europas ferskvaredisker.

Heldigvis er det entusiaster som finner nisjer og vet å bruke forbrukermakten.
På Hamar har vi Knudstad Holen som er en utmerket fiskebutikk.
Bergensere har vært på kurs her ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Lite tips til Bergenserne:

Meny på Sletten senter har avskjær og skalker fra Tind spekemat til 69kr/kg. Spekeskinke og spekepølser. Dette er et kongetilbud. Holdbarhetsdatoen er uti desember så dette er ikke datovare.

Skinken til Tind er noe av det beste i masseprodusert norsk spekemat og er ikke, i motsetning til det meste annet, saltet til den er uspiselig. De krydrede spekepølsene er også riktig gode, og noen av dem er veldig gode.

Bruk dette alene, som pålegg eller i ertesupper, lapskauser etc.

http://www.tind.com/produkter.asp

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Pink_Panther skrev:
lakki_luke skrev:
Er det ikke sesongfiske på kreps?
Nei den fiskes året rundt.Jeg synes ikke prisen på 110kr/kg er avskrekkende heller.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Hei

Fikk servert High-End fiskekaker på Fevik Strand Hotell på en jobbreise nylig.
Sjokkopplevelse så det holdt; luftig, saftig, sprø og smakfull på en gang, hint av ramsløk og fennikel.
Hvordan får de de til ?
Alle sentralens fiskekake-nerder: Sannheten på bordet takk!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det kan jeg ikke svare på, men lysing er en fantastisk fisk i kaker. Den har en anelse av krabbe/skalldyr i smaken, noe som kler fiskekaker godt. Og hvorfor ikke ramsløk og fennikel? Tradisjonelt, godt og dessverre glemt av de mest urbane blant oss.

G

Gjestemedlem

Gjest
Steinar_Lund skrev:
High End kokebok:

http://modernistcuisine.com/

Koster vel ca 4500 kr her hjemme. :eek:
Det er vel strengt tatt ikke en bok men et praktverk på 6 bind. Med det i betraktning blir jo ikke prisen så ublu som det kan høres ut. Koster vel ikke mer enn et kveldskurs i rosemaling, og den økte livskvaliteten man kan oppnå ved å lese og lære her kan fort bli verdt investeringen.

Jeg har hørt mange lovord om dette verket, men har ikke fått sett på det selv ennå. Men det kan se ut som om dette har arvegodskvalitet.

N

nb

Gjest
Amazon.com tar 477 dollar og 14 dollar i frakt. Bøker er MVA-frie så da blir det rundt 2800 kroner levert på døren. Tror jammen jeg skal bestille meg et sett.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
Steinar_Lund skrev:
High End kokebok:

http://modernistcuisine.com/

Koster vel ca 4500 kr her hjemme. :eek:
Det er vel strengt tatt ikke en bok men et praktverk på 6 bind. Med det i betraktning blir jo ikke prisen så ublu som det kan høres ut. Koster vel ikke mer enn et kveldskurs i rosemaling, og den økte livskvaliteten man kan oppnå ved å lese og lære her kan fort bli verdt investeringen.

Jeg har hørt mange lovord om dette verket, men har ikke fått sett på det selv ennå. Men det kan se ut som om dette har arvegodskvalitet.
Du har helt rett. Jeg har sett og holdt verket, og det var tungt! Dessverre har jeg ikke hatt anledning til å bla i det, men det er sikkert fantastisk.

Topp Bunn