High-end dekkfylliing

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Har i alle år brukt rundt 2.4 -2.5 istdf. 2.0 og 2.1 som listet i div. instruksjonsbøker. Hvorfor? Bilen ligger bedre på veien. Blir ikke for hard. Sliter også mindre på dekkene med litt høyere dekktrykk. IMO. 23 års bilerfaring, over 40 forskjellige biler i eget bruk så langt totalt.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Etter skifte til Viking Conti piggfri foran på Saab 9000, sliter jeg voldsomt med at den "klyver" om lag som gamle diagonaldekk ved kjøring på sporete vei. Bilen blir jo forferdelig vinglete, og kjennes omlag som om bakdekkene(!) er tomme for luft. Noen andre med lignende erfaringer? Og ville det være en idé å øke trykket?

Honkey

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.086
Honkey-Chateau skrev:
Etter skifte til Viking Conti piggfri foran på Saab 9000, sliter jeg voldsomt med at den "klyver" om lag som gamle diagonaldekk ved kjøring på sporete vei. Bilen blir jo forferdelig vinglete, og kjennes omlag som om bakdekkene(!) er tomme for luft. Noen andre med lignende erfaringer? Og ville det være en idé å øke trykket?

Honkey
Økt trykk kan hjelpe. Hvilken dimensjon har du satt på ? Har du falt for fristelsen å sette på lavprofil kan det også være årsaken.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Pink_Panther skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Økt trykk kan hjelpe. Hvilken dimensjon har du satt på ? Har du falt for fristelsen å sette på lavprofil kan det også være årsaken.
Har ikke falt for noen fristelser, standard dimensjon iht til bilens vognkort, og lik med forrige dekktype. 195/70SR15 om jeg husker sånn passe feil. Det er åpenbart at Viking Conti oppfører seg annerledes enn foregående dekk, muligens har de stivere dekksider, slik at de medvirker til å trekke bilen oppover i sporene på sporete vei. Har du kjørt bil med diagonaldekk så skjønner du meget godt hva jeg mener.

Honkey

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.928
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Humm - er rulleretningen satt rett, da? Noen dekk er merket med rulleretning som må være korrekt om egenskapene skal bli rett...

Vinterdekk skal gjerne ha 0,1-0,2 bar høyere lufttrykk enn sommerdekk. Lufttrykket skal måles med (helt) kalde dekk. Bruk en slik digital lufttrykksmåler du får kjøpt på NAF-butikken. De selger dem på bensinstasjoner også. http://butikk.naf.no/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=343103564&pf_id=NO-525900&dept_id=

Noen dekk/bilkombinasjoner kan være håpløse, og da er det ikke annen medisin enn å tolerere elendigheten eller bytte dekk... Hva med å klage til leverandøren ?

Husk på at forhjulsdrevne biler kan være plaget med

Jeg legger merke til at sommerdekkene på privatbilen (255/75R15) sporer vesentlig mere enn vinterdekkene (235/75R15). Din bil burde imidlertid ikke være så følsom...

Johan-Kr

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Fenalaar skrev:
Humm - er rulleretningen satt rett, da? Noen dekk er merket med rulleretning som må være korrekt om egenskapene skal bli rett...

Omtrent som kabler ??? ::) ;D

Mvh.RS

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Noen dekk er stivere i kantene og har en "flatere" bane enn andre og det medfører det du beskriver. Økt lufttrykk øker bare problemet vil jeg tro.

Topp Bunn