HIFI subwoofer  hva defineres som bra nok?

idleman

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Antall liker
0
Er mange som snakker varmt om hvor mye trøkk en får for penga med SVS subber. Det jeg lurer på er om disse spiller bra nok til å bli brukt i flerkanals oppsett til musikk?
Selv vurderer jeg B&W sine subwoofere som er lukkede kasser.
Er ikke ute etter en sub som gir mest mulig trøkk men velspillende sub som kan brukes til musikk OG film...

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: HIFI subwoofer  hva defineres som bra nok?

Maxwell HiFi har begynt å importere noe som kan virke meget spennede.
MJ Acousics tror jeg de heter. De skal etter sigende spille meget bra, og er raske i spillestilen. Ikke var de spesiellt dye heller.
Vurderer å teste ut disse selv i starten på det nye året.

Har enda tilgode å høre SVS, så jeg kan ikke uttale meg om hvor bra/dårlige disse er, men at de har fått en stor tilhengerskare her i Norge etter at Lsouns begynte med importen er det ingen tvil om.

idleman

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Antall liker
0

Maxwell HiFi har begynt å importere noe som kan virke meget spennede.
MJ Acousics tror jeg de heter. De skal etter sigende spille meget bra, og er raske i spillestilen. Ikke var de spesiellt dye heller.
Vurderer å teste ut disse selv i starten på det nye året.

Har enda tilgode å høre SVS, så jeg kan ikke uttale meg om hvor bra/dårlige disse er, men at de har fått en stor tilhengerskare her i Norge etter at Lsouns begynte med importen er det ingen tvil om.
Får mye trykk for penga med SVS, men er jo ikke det samme som å spille riktig....

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Får mye trykk for penga med SVS, men er jo ikke det samme som å spille riktig....
Nei det er helt riktig det ;-)

V

villov

Gjest

Velodyne i DD serien er jo bra etter egen erfaring.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.734
Re: HIFI subwoofer  hva defineres som bra nok

En liten fugl sa meg at disse dyrebare kraftige SVS og Velodyne DD er de folk generelt sliter mest med å integrere.
Om dette er sant har jeg ingen formening om.

Fornøyd med min, i alle fall (dynaudio).

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2

Hvis noen ikke får til å integrere en Velodyne DD har de 10 tommeltotter og null peil...er DEN sub-serien som har desidert best innstillingsmuligheter av alle sub'er.

Hører ikke lengre min 18" DD i stereo. Er fullt ut integrert og KJAPP.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21

Hi-Fi-Sub er Rel

picpac

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2006
Antall liker
0

Bra nok kommer jo an på hva du sitter med av annet utstyr.
En trenger jo ikke samme "trykk" til musikk som man gjør til film heller. Panelen trenger ikke "ramle av" veggen slik mange ønsker den skal når de bruker suben til film.

Det kommer jo også ann på hvilken musikk du hører på.
Hører man ikke på elektronisk, og orgelmusikk er ikke behovet så stort for å gå dypt (under 18 -20 Hz).

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0

Inviter deg selv på en demo - hos forskjellige entusiaster med sub'er - eneste måten DU får besvart dine spørsmål!

idleman

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Antall liker
0

Bra nok kommer jo an på hva du sitter med av annet utstyr.
En trenger jo ikke samme "trykk" til musikk som man gjør til film heller. Panelen trenger ikke "ramle av" veggen slik mange ønsker den skal når de bruker suben til film.

Det kommer jo også ann på hvilken musikk du hører på.
Hører man ikke på elektronisk, og orgelmusikk er ikke behovet så stort for å gå dypt (under 18 -20 Hz).
Skal ha en sub som passer bra sammen med B&W 802D og B&W HTM2D senterhøyttaler. Bakhøyttalere blir sannsynligvis B&W 804S eller nok et par B&W 802D. Eller jeg flesker til med B&W 800D som fronthøyttalere og flytter B&W 802D som bakhøyttalere...

Jeg lytter definitivt ikke til techno eller orgelmusikk nei :D
Liker best 80-90 tall. Men anlegget skal jeg ha først og fremst for å nyte en god film.

Som party høyttalere klarer jeg meg fint med CV AL1002 (brukte de faktisk ikveld på nyttårsfesten hos en kompis)

GODT NYTTÅR folkens :)

T

theStig

Gjest

Skal du ha sub for film, så må du tenke radikalt. I hvertfall hvis målet er en realistisk gjengivelse av LFE-sporet på DVD. Husk at LFE sporet er 10 dB høyere enn de andre kanalene, og LFE kanalen krever inntil 15 dB større dynamikk og max output enn de andre kanalene hvis man også kjører bass management.

Jeg har funnet ut at to stk 18" sub'er i digre reflekskasser så vidt klarer å levere nok LFE til å matche et moderat lydnivå i de andre kanalene.

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Dersom du skal ha en sub som skal matche det anlegget du beskriver over (JEG VIL OGSÅ HA) så tror jeg du bør vurdere å tenke "ut av boksen".

Jeg antar at du har visse muligheter i forhold til rommet du har tenkt å plassere dette anlegget i?

Jeg ville bygget en såkalt IB sub (Infinitive Baffel).
Da benytter du deg typisk av 4-8 18" long-throw elementer og bruker (kryp)-kjeller eller loft som subkasse og åpning gjennom gulv eller tak til lytterom.
Dette parer du så med en skikkelig EQ enhet og noen tusen klasse D watt.
Etter sigende så skal vel dette bli en litt annen kvalitet og dimensjon enn det noen normal sub har mulighet til å matche.

http://www.frappr.com/ibcultusa

Dersom en slik løsning ikke er av interesse tror jeg at jeg ville holdt meg til 2stk av de verste B&W sub'er. Teoretisk sett burde jo det matche resten av oppsettet ditt!

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5

REL er mitt tips.

T

timc

Gjest

Jeg tar gjerne imot besøk for demonstrering av en musikalsk sub :)

Enig med Lydmekk at dersom man ikke klarer å integrere en DD sub så er noe galt fatt. På den andre siden er der så mange innstillinger at det er fort gjort å rote seg bort.

Mvh

O

omholt

Gjest

Jeg antar at du har visse muligheter i forhold til rommet du har tenkt å plassere dette anlegget i?
Spørs om han tør å si det. Var det ca. 20kvmm?
Har anbefalt han å kjøpe andre høyttalere p.g.a. rommets strørrelse, men han sier han vil ha de høyttalerne, og at han skal flytte.
Får håpe du får utnyttet kvaliteten i høyttalerne.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Jeg liker papirbasser.
Så Zucable sine subber, er noe jeg synes er veldig bra...
Method og method mini nu da.

Jeg liker også basselement med kort slaglengde når det gjelder musikalske subber.

Men ellers så er det så mange subber der ute som RETT OPPSATT kan funke, at jeg tror det avhenger av hvor bra eieren av sin nye sub, hva det en måtte være gidder å lære om dette, som avgjør hvor bra det skal bli.

Amphion sin nye store sub, er også noe jeg har hørt i det siste som virkelig var bra!!!

Ellers så liker jeg B&W og Paradigmsubber.
Hsu research er bra, Rel er jo nevnt. Axiom lager bra saker. ACI lager bra subber.

Jeg favoriserer enn anne sublyd tor jeg enn folk flest.
Jeg tenderer nok å ikke skru så høyt på de.

En subprodusent som lager noe som rett og slett er HYPERBRA!!! som man ikke snakker så mye om i norge
det er jo Vandersteen!

Disse er ikke så dyre, spiller ikke så veldig høyt. Men diuverden!!!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Men... det snakkes om Velodyne her...
Denne er og blir en nøtt tror jeg.

Dette er den beste Velodyne noengang laget. Man trenger
ETT PAR for at det skal bli best...

Noen Velodynefans som vet hva denne heter? :p
Og ja... denne er DIIIIIIGER!!!

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4

Det må da være en Velodyne ULD-18 ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

;D
Woofer gidder jeg å prøve å lure spørre!!!
Dere er for flinke!!! ;D

1984 was da year!

idleman

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Antall liker
0

Spørs om han tør å si det. Var det ca. 20kvmm?
Har anbefalt han å kjøpe andre høyttalere p.g.a. rommets strørrelse, men han sier han vil ha de høyttalerne, og at han skal flytte.
Får håpe du får utnyttet kvaliteten i høyttalerne.
Stemmer nok bra det ja. Går i de tankebaner om å kjøpe tomt og bygge hus. Da kan en planlegge et hjemmekino rom fra bunnen av..

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Antall liker
68
Sted
Vestfold

Har nettopp forsøkt en SVS PB12 Plus (nest største i Plus serien), og den glir inn helt ubemerket, og merkes først når den kobles ut. Velodyne vil jo være enda bedre vil jeg tro.
Har nå også klart å få til en umerkelig overgang fra en billigere sub ved å aktivt benytte variabel phase samt nitidig plassering. Dette er faktisk også med på å rette ut bassgjengivelsen som jeg har slitt litt med!

Mvh

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4

Jeg liker papirbasser.
Så Zucable sine subber, er noe jeg synes er veldig bra...
Method og method mini nu da.

Jeg liker også basselement med kort slaglengde når det gjelder musikalske subber.
Jeg har snakket litt med Adam Decaria og utfra det jeg har lest og hørt fra andre så overgår disse REL og servodrevne basser i hurtighet og definisjon.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Det er så mye av den antikke konstruksjonskunnskapen som
man idag, grunnet datamaskinens inntog ikke lenger bruker!
ZuCable med sin "Method" loading på sine subber.
(faktisk en motorsykkelpotte dempeteknikk... kombinert med
en lite brukt slot pressure equaliser teknikk...

Chung-hah chung-hah Vroooom brpa-happ- chung-hah .... :p
(harleylyd vøttø...)

P

Parelius

Gjest

Selv kunne jeg tenkt meg en slik ATC:

The ATC sub package is flat to 28Hz and is very clean. True low distortion woofer output below 100Hz is a thing of beauty and we’ve heard it ONLY in the ATC. Do not expect to be “knocked down” with huge quantities of bass. Much of what we think is massive bass is really just loads of distortion at 200Hz to 300Hz! Sometimes this distortion can approach 40 to 50% of the total sub output! So word to the wise, do not buy this ATC sub for showing off to clients.

http://www.lasvegasproaudio.com/sub115pro.html

Noen som har hatt gleden av å høre disse?

Topp Bunn